Didaktika slohu (1. část)

 ♥ Cíle a obsah vyučování slohu na 1. stupni

♥ Slohové učivo ve vzdělávacím programu Základní škola a v RVP ZV, učebnicích a met. příručkách pro 1. st.

♥ Znaky žákova projevu na počátku školní docházky

♥ Metody vyučování slohu – poznávací, názorné …

♥ Metody vyučování slohu – metody upevňování učiva, metody opravy

a hodnocení slohových projevů

♥ Stavba vyučovací hodiny slohu a učitelova příprava

♥ Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu – invence

♥ Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu – kompozice (typy osnov, práce s osnovou), stylizace

♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – vypravování

     ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – popis

♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – útvary inf. postupu (dopis, zpráva, oznámení, telefonování apod.)

♥ Aktuální problematika slohového vyučování

 

Didaktika slohu (2. část)

 ♥ Mluvní cvičení a jejich místo ve vyučovací hodině slohu: témata, nácvik, hodnocení … – průběžně

♥ Způsoby obohacování a rozšiřování slovní zásoby na 1. st. – průběžně

♥ Práce s osnovou ve vyučovací hodině slohu – verbální osnova

♥ Práce s osnovou ve vyučovací hodině slohu – obrázková osnova

♥ Druhy reprodukce, met. postup při práci s reprodukcí

♥ Metodické postupy při nácviku jednotlivých slohových útvarů:

a) vypravování

b) popis

c) ostatní

♥ Písemné slohové projevy žáků: témata, oprava, klasifikace, hodnocení …

 

Literatura:

ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, a. s., 1998.

HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha: SPN 1990.

MINÁŘOVÁ, E. Základy stylistiky češtiny. Brno: MU 1996. 

     MINÁŘOVÁ, E. Slohové vyučování. Brno: MU 1994.                

Učebnice a metodické příručky českého jazyka pro 1. st.

 RVP ZV

vzdělávací program Základní škola

Časopisy: Český jazyk a literatura, Komenský

 

Předmět je ukončen zkouškou, která zahrnuje didaktiku mateřského jazyka

a didaktiku slohu. Tvoří ji:

a) písemná část (45 min.)

b) ústní část (k ústní zkoušce jde student, který napsal písemnou část na slabší 3, nebo si chce vylepšit známku z písemné části)

Pro zkoušku (písemnou i ústní dohromady) je stanoven jeden řádný a dva opravné termíny.