První stupeň je členěn na dvě období:
a)     první: 1. – 3. ročník
b)    druhé: 4. -5. ročník
 
Mluvený projev:
Žáci si osvojují základy techniky mluveného projevu (dýchání, tvoření hlasu, výslovnost). Učí se vyjadřovat v závislosti na komunikační situaci. Osvojují si komunikační žánry – pozdrav, oslovení, omluvu, prosbu, vzkaz, zprávu oznámení; vypravování, dialog na základě obrazového materiálu, základní komunikační pravidla (oslovení, zahájení a ukončení dialogu, střídání rolí mluvčího a posluchače, zdvořilé vystupování), mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta).
 
Psaný projev:
Osvojují si žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát; dopis, popis; jednoduché tiskopisy: přihláška, dotazník), vypravování.
 
Očekávané výstupy – 1. období
-         respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru;
-         pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou a nedbalou výslovnost;
-         v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči;
-         volí vhodné verbální a nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích;
-         na základě zážitků tvoří krátký mluvený projev;
-         píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení;
-         seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh.
 
Očekávané výstupy – 2. období
-         reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta;
-         vede správně dialog, telefonický rozhovor, umí zanechat vzkaz na záznamníku;
-         rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě;
-         volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikativního záměru;
-         rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikativní situace;
-         píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry;
-         sestaví osnovu vyprávění a jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti a logické návaznosti.
 
Literatura: RVP 2004