1. Určete počet vět v souvětí, rozlište věty hlavní a vedlejší. Poté stavbu souvětí znázorněte graficky a graf popište (poměr mezi hlavními větami, druhy vedlejších vět, spojovací výrazy). a) Bylo zřejmé, že ten člověk navštěvuje hradní prostory jen výjimečně a že vůbec zůstávají po měsíce nepoužívány a zamčeny. b) Číšník v bílé náprsence dává strohý pokyn pikolíkovi opřenému o břečtanem ovinutý sloupek, aby se hnul, aby tu nelekoval všem na očích. c) Nakonec řekla, že jde teprve spát, protože celý večer a část noci řešili s Filipem důležitý problém. d) Přehlédla, že v řadě čekají ještě dvě sestřenice, aby jí pogratulovaly a předaly jí dárky. e) Aby se překlenula nepříjemná odmlka, začal Šalda chválit obětavost paní Růženy, že zřídila ve svém bytě literární salon. f) Tak tohle černé, co čouhá ze sněhu, je brunátná viscaria, tohle suché stéblo je modrý orlíček. g) Časem se naučil pracovat tak úsporně, že si všechno dobře rozvrhl, a proto mu zbyl čas k tomu, aby se podíval na představení, které v divadle hráli. h) Přátelé, kteří se divili, jak skromně žije, ale netušili její bídu, byli tím pobouřeni a spěchali jí pomoct. 2. Proveďte slovotvorný rozbor. Odvozené slovo Základové slovo Odvozovací základ Slovotvorný základ Slovotvorný formant plavec lísteček smyčec ředitelna orba 3. Proveďte stavbu slova. Slovo Předpona Kořen Přípona Koncovka plavec lísteček smyčec ředitelna orba