10B Besedy o umění ve výtvarné pedagogice druhé poloviny 20. století a v současném pojetí předmět: Metodika galerijní pedagogiky pro: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D. autor: BcA. Dušan Nečas 2013, MU PdF KVV Besedy o umění •„ Beseda o umění je velice křehkým, • citlivým organismem, neboť pochopit, •porozumět a zamilovat si věci umění není jen •výsadou rozumu.“ • • • •BROŽEK, Jaroslav a Igor ZHOŘ. Besedy o umění v 6. ročníku. 1. vyd. V Praze: Státní •pedagogické nakladatelství, 1965, 5/106 s. Na pomoc učiteli. ISBN Besedy o umění. Besedy o umění KDE? ŠKOLA VÝSTAVA ROZUM CIT MĚŘÍTKO? DISKUZE POZNÁNÍ CÍL? Besedy o umění •„ Besedy o umění jsou u nás stálou součástí osnov •výuky výtvarné výchovy na základních školách již od •60.let a mají i největší zázemí v literatuře. •Po formální stránce by besedy měli být programem, •v němž ke stanovenému tématu nastane po nějakém •vstupním či úvodním komentáři diskusní výměna názorů “ • • •HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby •seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících •programů na výstavách. Brno: CERM, 1998, 142 s. • • • • • • Besedy o umění •„ Cílem besedy je především tlumočení určitých •poznatků, ale současně i aktivizace tvořivého •přemýšlení účastníků. Doplňujícím cílem je i tříbení •schopnosti formulovat a sdělovat vlastní •názor, ale také cvičení schopnosti formulovat otázku.“ • •HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby •seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících •programů na výstavách. Brno: CERM, 1998, 142 s. • • Besedy o umění •Žáci základní školy •X •Odborně školení zájemci o obor • •Beseda by měla být vždy vhodně uzpůsobena cílové skupině posluchačů a diskutujících • Besedy o umění •JAK VNÍMÁME DÍLA? •„Naše vnímání je zčásti ovládáno tím, co očekáváme, •a našimi zájmy. Jsme trvale aktivní. Nevnímáme vůbec tak, •jak se mluví o tvarovém vnímání a podobně. Při vnímání •není můj vjem cosi jako fotografie. Jsem přitom aktivní •a hledám a zároveň interpretuji určité věci určitým •způsobem a často zcela podle cílů a přání, •jež právě sleduji...“ • •MIKŠ, František. Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii •umění. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010, 358 s. ISBN 978-80-87029-86-2. • • Besedy o umění •JAK HODNOTÍME DÍLA? •„Většina milovníků umění si po celý život neuvědomí, do •jaké míry jsou obrazy, které mají rádi, prostoupeny jejich •vlastními interpretacemi. Chceme-li tedy smysluplně •hovořit o výtvarném umění, je třeba mít neustále na •paměti, že jde o proces sestávající nejen z vytváření obrazů, •ale také z jejich čtení.“ • •MIKŠ, František. Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii •umění. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010, 358 s. ISBN 978-80-87029-86-2. • • Besedy o umění •KDO BY MĚL MLUVIT O UMĚNÍ? •„Je výtvarné umění privátní zónou uzavřeného společenství •umělců, teoretiků a milovníků umění, nebo naopak patří nejširší •veřejnosti? Nebo se ptejme jinak - je teoretické pozadí •uměleckého provozu pouze předmětem diskuse specialistů, •nebo se jím mohou zabývat i představitelé jiných oborů a ostatní •veřejnosti? A především - jaké jsou dnešní podmínky, podoby •a okolnosti dialogu výtvarného umění s veřejností?“ • •Radek Horáček •HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného •umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. • Besedy o umění •KDO MLUVÍ O UMĚNÍ? •„ Rámec dosud uzavřené a izolované oborové diskuze, •na níž se v minulosti obvykle podíleli jen umělci •a teoretikové umění, byl překročen směrem k nejširší •veřejnosti. Je proto přirozené, že otázky spjaté s touto •změnou je třeba teoreticky zkoumat.“ • • •Radek Horáček •HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného •umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. • Besedy o umění •JE UMĚNÍ PŘEDMĚTEM VÍCE OBORŮ? •„Odborná diskuse se rozšiřuje o nové hlasy. Dokonce i v českém prostředí •jsme v posledních letech několikrát zažili zvláštní situace, kdy se výtvarné •umění stalo předmětem veřejné diskuse, do níž vstupovali snad úplně všichni •bez ohledu na zaměření svého vzdělání. Vzdáleně to připomíná situaci •v gotické katedrále, kde před díla soudobých malířů a sochařů předstupovali •všichni příslušníci tehdejší komunity. Zatímco výtvarní avantgarda první •pol. dvacátého století žila v uzavřeném společenství umělců a jejich přátel, •nyní se stále častěji stává, že některá výtvarná díla sleduje celá společnost.“ • •Radek Horáček •HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného •umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. • Besedy o umění •JAKÝ JE CÍL DNEŠNÍ DISKUSE? • •„V současném zprostředkování umění je diskurs, •který je praktikován obecně jako „rozmluva, rozhovor •spíše nástrojem rozvětvování plurality významů •výtvarných děl a neslouží tedy k rozkrývání konsensu •shrnujícího jednoznačný význam díla“ • •Hana Babyrádová •HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného •umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. • Besedy o umění •CO JE VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST? •„Pojetí gramotnosti, respektive funkční gramotnosti, které se dnes těsně pojí •s vymezením klíčových kompetencí vyplívajícím původně z lingvistiky •a profesních kvalifikací, je stěžejním pedagogickým konceptem, navázaným •prvotně na jazykovou oblast. Jazyk je základním nástrojem pro strukturování •a formulování lidské zkušenosti, je nástrojem poznání. Vizuální gramotnost si •můžeme vyložit jako rozšíření pojmu gramotnosti, tedy jako přenesení či •aplikaci kognitivního přístupu i na vizualitu v širším slova smyslu, v užším •smyslu pak na oblast vizuálního umění.“ • •Vendula Fremlová •HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného •umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. • Besedy o umění •EXISTUJE DNEŠNÍ DISKUSE? •„Publikace Veřejný diskurs výtvarného umění přichází v okamžiku, •kdy diskuse o výtvarném umění jsou běžnou součástí aktivit •galerií a muzeí, kdy někdejší snaha brněnského teoretika umění •a výtvarného pedagoga Igora Zhoře o rozvinutí transoborových •odborných kolokvií, na níž se budou setkávat výtvarní •pedagogové a teoretikové s umělci i historiky a teoretiky umění, •se konečně přirozenými cestami stává skutečností.“ • •Ediční poznámka •HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného •umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. • Besedy o umění •JAK PROBUDIT TOUHU POZNÁVAT? •„Není náhodou, že dnes již dožívající systém výchovy, který spočívá na •poznatkovém encyklopedismu, na sdělování s poznávání hotových vědomostí, •ztrácí šanci získat žáka a probudit v něm touhu po poznání. Tento osvícenský •model výchovy pohlížející na žáka pouze jako na objekt výchovy, který má učitel •vést, řídit a utvářet k obrazub svému a své společnosti, odráží obecně prefero- •vané hodnoty 19. století. Žák navštěvující školu na přelomu tisíciletí bude •ochoten akceptovat pouze takového učitele, kterým je schopen probouzet •a rozvíjet jeho zájmy, radit mu při hledání pravých životních hodnot, který je •připraven pomáhat mu poznávat svět a orientovat se v něm.“ • •SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 130 •s. ISBN 80-210-1196-3. Besedy o umění •JE POZNÁNÍ TRVALÉ? •„Proces vnímání vyžaduje neustálou aktivitu, odhadování •a modifikaci dohadů ve světla našich zkušeností. Člověk si vytváří •a stále ověřuje své domněnky. Jednou z nejdůležitějších je zkušenost •s trvalostí věcí. Díváme se na svět s jistotou, že určitá věc spíše změní své •místo než tvar a že se osvětlení změní snadněji než vlastní barva věci. •Tato jistota o stálosti věci v měnícím se světě je hluboce zakořeněna •v našem myšlení a platí i pro čtení obrazů“ • •Karl R. Popper •MIKŠ, František. Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii •umění. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010, 358 s. ISBN 978-80-87029-86-2. http://www.youngmbsa.cz/files/17.%20akce%20-%20setkani%20s%20prof.%20knizakem/pozvanka_433x306.jpg http://www.modredny.cz/2005/images/text/0141_img_01.jpg http://www.knihcentrum.cz/fotocache/gallery/saudek.jpg http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-ash3/s160x160/61611_372432372847644_778176617_a.jpg http://www.artalk.cz/wp-content/uploads/2011/11/1111_POZVANKA.jpg http://i.idnes.cz/11/054/cl6/JOG3b7e94_p201105310558201.jpg Použitá literatura BROŽEK, Jaroslav a Igor ZHOŘ. Besedy o umění v 6. ročníku. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 5/106 s. Na pomoc učiteli. ISBN Besedy o umění. HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998, 142 s. MIKŠ, František. Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010, 358 s. ISBN 978-80-87029-86-2. Radek Horáček HORÁČEK, Radek, Pavel KŘEPELA a Hana BABYRÁDOVÁ. Veřejný diskurs výtvarného umění. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 143 s. ISBN 978-80-210-5390-8. SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 130 s. ISBN 80-210-1196-3. Obrazová příloha 17 Milan Knížák http://www.youngmbsa.cz/cs/networking/ Jindřich Štreit http://www.modredny.cz/2005/deti.php Jan Saudek http://www.knihcentrum.cz/fotocache/gallery/saudek.jpg Týden výtvarné kultury 2013 logo Galerie hlavního města Prahy http://www.artalk.cz/2011/11/18/besedy-s-umelci-a-teoretiky-v-dome-fotografie/ Ivan Lendl s díly Alphonse Muchy http://i.idnes.cz/11/054/cl6/JOG3b7e94_p201105310558201.jpg © Dušan Nečas 2013