* Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže. Proměny pojetí práce s materiálem ve výtvarné pedagogice posledních čtyř desetiletí. * Lucie Valuchová / Učo: 409624 PdF:GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky VÝTVARNÁ VÝCHOVA A NOVÁ MÉDIA * * * •Digitální fotoaparáty, počítače a videokamery rozšiřují možnosti svobodného přístupu k obrazu. • •Nejen ve výtvarném oboru se zvyšuje žádost po vizuální gramotnosti. • •Nové techniky jsou pro děti motivující. Jejich zařazení do výtvarných činností dětí je významné např. v období pubescence, v období tzv. krize dětského výtvarného projevu. • •Na uměleckých školách v 90. letech vznikají nové ateliéry zaměřující se výhradně na práci s novými technologiemi (např. Veronika Bromová, Petra Vargová, Frederico Diaz) • • •Rámcové vzdělávací programy pro oblast výtvarné výchovy kladou ve své koncepci důraz na využití digitálních médií, jako je počítačová grafika, fotografie, video, animace, a začleňují tak práci s videem do své koncepce jak v průřezové oblasti mediální výchovy, tak přímo jako součást výtvarné výchovy. • • • MULTIMEDIÁLNÍ UMĚNÍ * * * •propojuje text, počítačovou animaci, videosekvence, statické obrazy, zvuky, světelné a kinetické prvky atd. do komplexního tvaru. •Divákovi je předložen na počítačovém monitoru nebo v dataprojekci. Realizace jsou interaktivní. •Lze je distribuovat mimo galerii na CD ROMu i po síti = NET ART • •Net Art - všem dostupná nekomoditní forma umění •Vznik –V polovině 90. let z iniciativy umělců jako Vuk Ćosić, Jodi.org, Alexei Shulgin, Olia Lialina, and Heath Bunting. •hypertext, interaktivita •V ČR např. Michaela Bielického (fallingtimes.info), Markétu Baňkovou (www.nycmap.com) - • DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V UMĚNÍ * * * * •: počítačem manipulované fotografie, prostorové interaktivní instalace, pohyblivé, zvukové a světelné objekty, virtuální realita, 3D projekce, videoart, audiovizuální performance, digitální performance, site specific instalace, … • •digitální performance - kombinace fyzických a digitálních zdrojů a podnětů; prostup digitální technologie s tělesností a s reálně existujícím prostorem • (Petra Vargová http://www.petravargova.org/) VIDEOART * * * * * • = možnost, jak i velmi malým dětem zprostředkovat hru s tvary, strukturami, rytmem a jejich pohyby a přeměnami dle vizuálních, vztahových či psychologických a konceptuálních vazeb mezi sebou. • •Škola –Potřeba metodiky videoartu a dalších multimediálních technik. –malé povědomí o rozdílu mezi videoartem a klasickým filmem •Výtvarní pedagogové –Vzdělání ve směru videoartu bylo na pedagogických fakultách nastartováno teprve nedávno. –Déle praktikující (I ti vzdělaní ve filmové oblasti.) neznají podstatu videoartu. –Pedagogové nejsou obeznámení s tím, že výtvarná práce s videem a experimentální film přinášejí ještě jiné možnosti než klasický narativní a dokumentární film. • • „Od klasického narativního a dokumentárního filmu se liší především využíváním výtvarného konceptu, výtvarných vizuálních a experimentálních prostředků práce s videem zaměřených na sémantické a relační posuny oproti klasickému renesančnímu, popisnému vnímání reality. Videoart využívá tradiční i netradiční prostředky práce s videem a animacemi k zprostředkování významů v jiných kontextech, klade otázky, otevírá nečekané pohledy a odkazuje k vnějšímu sociálnímu kontextu i vnitřním světům svých tvůrců.“ Informační zdroje •http://www.ped.muni.cz/warts/granty/Homo%20Hoc%20Babyrad/homohoc.htm •http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/629/NOVA-POJETI-VYTVARNE-VYCHOVYPLAN-A-VYTVARNE-PROJEKTY.html/ •http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/13935/ANALYZA-SOUCASNEHO-STAVU-VYUKY-VIDEOARTU-NA-SKOLACH-A-ZAKLAD NI-VYCHODISKA-PRO-VZNIK-METODIKY-VIDEOARTU.html/ •http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/13877/UMENI-V-POHYBU.html/ •http://old.kvv.upol.cz/PROJEKTY/vv_ve_svete_souc_um/download/sbornik1.pdf •http://old.kvv.upol.cz/PROJEKTY/vv_ve_svete_souc_um/download/vytvarna_vychova_II.pdf •http://www.artlist.cz/?id=4952 • • •Ukázky: •http://petravargova.org/pdf/katalog.pdf •http://www.youtube.com/watch?v=B_DrN_nL808 • • • •