Rétorika - zvuková stránka řečnických projevů Styl rétorického projevu (a jakéhokoli veřejného mluveného projevu) vyžaduje, aby se řečník zamyslel také nad zvukovou stránkou své řeči. Kultivovaný veřejný projev - umění mluvit - předpokládá tyto skutečnosti: -vyjádření jazykově správné a slohově vytříbené, - zvi. dokonalá technika řeči (nezbytná průprava - zvládnutí dechu, hlasu a hlasových proměn v souvislosti s dynamičností projevu), - dokonalá výslovnost hlásek (stránka ortofonická, ortofonie = nauka o výslovnosti j ednotlivých hlásek) i jej ich podoba v hláskových skupinách v souladu s ortoepií, - zachovávám (dodržování) náležitých ortoepických norem v projevu (ortoepie = soubor pravidel vymezujících mluvenou podobu spis. jazyka, nauka o správné výslovnosti) V mluveném projevuje třeba řeč modulovat. Výrazněji modulovaná řeč činí naši komunikaci účinnější, působivější, modulovaný projev napomáhá k persvazivnosti projevu. Mezi modulační prostředky neboli mezi tzv. zvukové modulátory patří: 1. melodika hlasu - souvisí s větnou intonací 2. frázování řeči neboli členění textu při přednesu (segmentace textu) 3. větný prízvuk a větný důraz 4. mluvní tempo neboli časová modulace 5. silové odstínění neboli silová modulace a zabarvení hlasu ad 1) Větná intonace - střídám výšky hlasu v průběhu projevu (též označení melodie řeči). Ohraničení vět a větných celků, vyjádření citovosti. (Viz fonetika, syntax - věty z hlediska modality.) ad 2) Frázování - cíl: projev přehledný, srozumitelný, lepší vnímání mluveného projevu, též větší zřejmost a jednoznačnost. Pauzy a jejich typy: a) fyziologická (pro nadechnutí) b) logická (záležitost významová i gramatická) c) vlastní řečnická pauza - tzv. psychologická (kontaktová), někdy též uváděná jako umělecká nebo dramatická - bývá promyšlena d) formulační pauza (slouží k promyslem' a formulování dalšího obsahu projevu) Pauzy by v žádném případě neměly být příliš dlouhé. ad 3) Větný přízvuk, důraz - spojitost s významovým jádrem výpovědi. ad 4) Mluvní tempo - rychlost mluveného projevu a ovlivňující faktory (mentalita člověka, prostředí, druh projevu, event. činnost v souvislosti s projevem, reakce na posluchače aj.) Stále rychlé nebo pomalé tempo se jeví jako monotónní, pro posluchače nepřijatelné - nutná změna. ad 5) Silové odstínění - hlasitost nezdůrazňujeme, viz černé zápory, vhodná je přiměřená hlasitost.Zabarvení hlasu (tzv. témbr) - souvisí s osobností řečníka, s jeho individualitou. Uměni mluvit předpokládá také dodržovat hlavní zásady výslovnosti spisovného českého jazyka - viz zásady ortoepie.