NÁROČNÉ, ZÁTĚŽOVÉ SOCIÁLNÍ SITUACE, FRUSTRACE A STRES Charakteristika náročné, zátěžové situace:  nečitelná, nepřehledná, nejasná, nestrukturovaná  aktuálně neřešitelná  nezvládnutelná  ohrožující Odlišujeme:  situaci  prožitek této situace  reakci na situaci Dělení situací 1. Problémové 2. Frustrující 3. Stresující 1. PROBLÉMOVÉ  problém je vždy „něčí“  problémová situace je otevřená, člověk hledá řešení, frustrující se stává tehdy, když řešení nenalezne Fáze řešení problémové situace: 1. prožitek nesouladu, rozporu, „nejasnosti“, napětí 2. vhled do situace 3. přeformulování problému na úkol 4. vytvoření strategie řešení 5. realizace řešení 6. zpětná vazba, zhodnocení 2. FRUSTRUJÍCÍ A) Frustrace jako situace  dosažení cíle je frustrováno = mařeno nějakou překážkou  frustrace působí napětí, které energetizuje reakce 1. vnější překážka 2. vnitřní překážka Druhy frustrujících situací:  drobné každodenní frustrace  významné životní frustrace  sociální frustrace  existenciální frustrace p ř e k á ž k a cíl …Ego-defenzivní mechanismy 1. Agrese 2. Projekce 3. Racionalizace 4. Potlačení 5. Kompenzace 6. Únik nebo ústup 7. Regrese 8. Identifikace 9. Vytváření reakcí 10.Sublimace Chrání před úzkostí a utrpením, udržují naše já v rovnováze x ale zároveň brání reálnému sebenáhledu  některé mohou být v dětství funkční, ale v dospělosti jsou tytéž zdrojem obtíží p ř e k á ž k a cíl ad 1.Agrese  agresivní projevy často přenášené  je-li frustrace vnímána jako neoprávněná, je pravděpodobnější projevení agresivní reakce  antisociální agresivita a úzkost jsou dvě stránky téhož jevu p ř e k á ž k a cíl AutoagreseHeteroagrese Ad 2. Projekce  Význam 1: Promítání psychických jevů do vlastní činností, aktivit, stavů  Význam 2: Činíme okolí zodpovědné za to, co vzniká v našem „já“ On= Ad 3. Racionalizace  je-li postoj v rozporu s jednáním, změním postoj, aby jednání bylo odůvodnitelné „rozumově“, „logicky“ p ř e k á ž k a = Ad 4. Potlačení  odmítnutí nezvládnuté situace a s ní spojených nepříjemných prožitků p ř e k á ž k a cí l Ad 5. Kompenzace  blokovaný cíl nahrazen jiným, „blízkým“ cíli původnímu Ad 6. Únik nebo ústup  pokusy uniknout tíživé realitě do světa fantazie  virtuální realita  drogy  denní snění  workoholismus p ř e k á ž k a cíl p ř e k á ž k a cíl Cíl č.2 Ad 7. Regrese  útěk do minulosti  vzorce chování typické pro předchozí vývojové období Ad 8. Identifikace  fiktivní ztotožnění s nějakou osobou  cílem je pocit překonávání zátěže společně p ř e k á ž k a cíl p ř e k á ž k a cíl Ad 9. Vytváření reakcí  pózy, masky, předstíraná lhostejnost, bagatelizování neúspěchu  cílem je vyhnout se připsání neúspěchu Ad 10. Sublimace  nahrazení cíle, nebo sankcionovaného soc. chování schvalovaným, dosažitelnějším  přetavení libida do kulturních a sociálně prospěšných činností p ř e k á ž k a cíl p ř e k á ž k a cíl ….2. FRUSTRUJÍCÍ situace B) Frustrace jako prožitek  z povahy vnitřního subjektivního prožitku frustrující situace se odvíjí reakce – různé kognitivní zpracování  Saul Rosenzweig – směr způsobů reakce na frustraci; frustrační tolerance  přiměřený stupeň zátěže → vyšší frustrační tolerance a psychická odolnost jedince  nízká frustrační tolerance – u lidí, kteří nebyli v dětství vystavováni přiměřenému blokování svých potřeb …směr a způsob reakce na frustraci ZAMĚŘENÍ REAKCE EMOCE ÚSUDEK OBRANA EXTRAPUNITIVNÍ •zlost •nepřátelství •přisouzení viny druhým •zatracování okolí projekce INTROPUNITIVNÍ •pocit viny •výčitky svědomí sebeobviňování odtažení, izolace IMPUNITIVNÍ •rozpačitost •stud •omlouvání sebe a okolí •svádí vinu na okolnosti •smůla, osud vytěsnění