• Už v prvních dnech a týdnech života vykazují děti zjevné rozdíly v chování • Při stejné péči a stejně dobrém zdraví - jeden novorozenec radostný a spokojený, druhý náročný a obtížný, jeden pasivní, jiný aktivní se zájmem o všechno co se děje kolem. • Nakolik je osobnost předurčena dědičností a nakolik závisí na prostředí? Pokus o odpověď na tuto otázku: •Výzkum - New York, pedidatři Thomas, Chessová a Birch – 1986 •Vzorek 141 dětí ve věku 12 týdnů •Ve spolupráci s rodiči s rodiči je doma podrobně sledovali a hodnotili v řadě vlastností chování – např. úroveň aktivity, rozsah pozornosti, pravidelnost tělesných funkcí (krmení, spaní, vyměšování), přizpůsobivost a celkové citové ladění (radostný, mrzutý). Výsledky ukazují, že • 65 % vzorku mohlo být již v tomto věku přiřazeno k jedné z těchto tří skupin: 1.Skupina snadno vychovatelných dětí (40%) 2.Skupina obtížně vychovatelných dětí (10%) 3.Skupina pomalu reagujících dětí • (15%) 1. Skupina snadno vychovatelných dětí •Vyznačují se: -pravidelností tělesných funkcí -značnou přizpůsobivostí -celkově přátelským a kladným citovým laděním -přiměřeným reagováním na podněty 2. Skupina obtížně vychovatelných dětí •Vyznačují se: -nepravidelností tělesných funkcí -negativním reagováním na nové osoby a situace -celkovým mrzutým citovým laděním -přehnaným reagováním na podněty (sklon protestovat, nebylo-li vše hned podle chuti) • 3. Skupina pomalu reagujících dětí •Vyznačují se: -malou aktivitou -malou přizpůsobivostí -sklonem vyhýbat se novým podnětů a situacím -obecně mírně negativním citovým laděním se slabším reagováním na podněty - •Při zahájení školní docházky •„Snadná“ skupina - se rychle přizpůsobovala novému řádu, radostně a ochotně se účastnila všech činností a projevovala se celkově přátelsky a společensky – chovala se obdobně jako v prvních dnech a týdnech života. •„Obtížná“ a „pomalá“ skupina - působily více problémů, často odmítaly „zabydlet se“ ve škole, skamarádit se s druhými a účastnit se různých činností. • • Děti byly sledovány až do • dospělosti. • • Při porovnání prostředí, v němž byly děti vychovávány, badatelé zjistili, že mezi těmito třemi skupinami nejsou významné rozdíly. • • Tyto časné rozdíly v chování byly označeny výrazem temperament. • • Nevyhnutelný závěr – pozorovatelné rozdíly mezi dětmi • jsou způsobeny dědičností. • Velký vliv na stupeň, v němž se děti svému temperamentu přizpůsobily měli rodiče. • • Zvláště děti z „obtížné“ a „pomalé“ skupiny byly mnohem úspěšnější ve zvládání své potenciálně problémové povahy, pokud byly obdařeny rodiči, kteří byli ve svém chování mimořádně trpěliví, důslední a objektivní. Děti z „obtížné“ skupiny • nejlépe reagují na rodiče, kteří jsou • citliví a přitom pevní, kteří jsou ochotni argumentovat a vysvětlovat a kteří na jedné straně mají jasné nároky, avšak na druhé straně usilují spíše o spolupráci , než aby spoléhali na sílu a trestání. Nejpříznivěji se projevovaly děti • jejichž rodiče jim poskytovali mnohé rozmanité podněty a příležitosti k činnostem a užívali přitom spíše povzbuzování a podporu než ultimativní požadavky. Přísná a něžná láska (Biddulph, Steve: Tajemství výchovy šťastných dětí. 1999) •Úkol najít rovnováhu: •Něžná láska – je schopnost chovat se uvolněně, srdečně a laskavě, nemusíte se k ní nutit, jen jí dát prostor k růstu •Přísná láska – je schopnost chovat se k dětem laskavě, ale přísně – stanovit jasná pravidla a trvat na jejich dodržování, aniž bychom se rozzlobili nebo ustoupili. Stát si za svým. Je to rozhodné chování s láskyplným úmyslem. Opakem - přísné a chladné.