Typologie podle Learyho interpersonálních tendencí Tato typologie zahrnuje dvě dimenze: 1.Hledisko sociální pozice a uplatňování vlivu na druhé • DOMINANCE – SUBMISE • •2. Hledisko vztahu k lidem • AGRESIVITA - AFILIACE leary4 P1050777 Tato typologie se využívá v psychologii prodeje, kde schéma dostává tuto podobu: P1050775 Dominantní typ: •Vlastnosti: -touží po moci a chce být vždy první -iniciativa -energičnost •- nezávislost -zaměřenost na cíl • • Submisivní typ: •Vlastnosti: -závislost, nerozhodnost -nedostatek sebevědomí, ochota být veden -vyhýbání se konfrontacím, -snaha přizpůsobit se druhým (konformismus) •- pasivita Altruistický typ: •Vlastnosti: -starost o druhé -citlivost k potřebám druhých -orientace na druhé -citlivost •- spolupráce Egocentrický typ: •Vlastnosti: -nedostatek ohledu k druhým -soustředěnost na sebe -lhostejnost k druhým -odpor ke spolupráci -orientace na sebe -necitlivost k druhým • Vztah k sobě Vztah k druhým Přátelský Optimistický + + Dominantní Sociabilní - + Submisivní Egocentrický Byrokratický - - Diktátorský + - Dominantní Uvedené poznatky můžeme shrnout do tabulky: