Školství je řízeno legislativními normami Ústava ČR Základní listina práv a svobod Úmluva o právech dítěte Zákon o rodině Zákon 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Zákon 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících Zákon 111/1998 Sb. Zákon o vysokých školách Vyhlášky, nařízení vlády, zřizovatele… Kurikulum významy pojmu q vzdělávací program, plán q průběh studia a jeho obsah q obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujícím, její plánování a hodnocení KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY = pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni. 2 úrovně Státní úroveň – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001) a rámcové vzdělávací programy, které vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání Školní úroveň – školní vzdělávací programy, které vydává ředitel školy Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001) - dokument obecného charakteru - pro 6 států – Polsko, Rakousko, Maďarsko, Bulharsko, Slovensko a Českou republiku Rámcový vzdělávací program (RVP) = kurikulární dokument státní úrovně, který normativně stanoví obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělávání a je závazný pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Vydává ho MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) = kurikulární dokument státní úrovně, který normativně stanoví obecný rámec základního vzdělávání a na nějž navazuje RVP pro gymnaziální vzdělávání. Vymezuje zejména konkrétní cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a jeho organizační uspořádání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP). - Povinnost vzdělávat podle vlastního školního vzdělávacího programu nastala nejdříve pro všechny školy, realizující základní vzdělávání od školního roku 2007/2008, a to minimálně v 1. a v 6. ročníku. - Na vybraných pilotních školách probíhalo ve školním roce 2003-4 ověřování některých nových prvků výuky podle zpracovaných ŠVP. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV) = kurikulární dokument státní úrovně, který normativně stanoví obecný rámec vzdělávání ve čtyřletém vzdělávacím programu a na vyšším stupni gymnázií. Vymezuje zejména konkrétní cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a jeho organizační uspořádání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP). Novinky RVP GV do vzdělávání na gymnáziu ve vzdělávacím obsahu: · Žáci si mají osvojit nadpředmětové, univerzálně použitelné klíčové kompetence, které jsou důležité pro jejich budoucí uplatnění a rozvoj osobnosti. · Vzdělávací obsah je rozčleněn do vzdělávacích oblastí a oborů. Tento přístup zdůrazňuje mezioborové přesahy vzdělávacích oborů a může být inspirací při integraci jejich obsahů. · Kromě učiva definuje RVP GV také očekávané výstupy, které stanovují úroveň vědomostí a dovedností, ke kterým by měli žáci na konci studia dospět, a které mají činnostní povahu. Předložení závěrečné verze RVP GV ke schválení: březen 2007 Školení učitelů (nepilotních gymnázií) – „Od RVP k ŠVP“: od září 2005 Školní vzdělávací program (ŠVP) = kurikulární dokument školní úrovně, který prezentuje podobu vzdělávání na konkrétní škole a její profilaci. Je zpracováván na základě příslušného rámcového vzdělávacího programu (RVP), jehož požadavky se řídí, a uskutečňuje se podle něj vzdělávání na konkrétní škole. Je povinnou součástí dokumentace školy a musí být přístupný veřejnosti. Je vydáván ředitelem. · Pedagogický dokument, který bude vytvářet každá škola a který nahradí současné učební dokumenty pro gymnázia. · ŠVP vytváří všichni učitelé školy, jeho garantem je ředitel školy, který odpovídá za kvalitu a úroveň jeho realizace. · ŠVP prezentuje vlastní zaměření školy, škola v něm může zohlednit zájmy a potřeby žáků. Struktura ŠVP · Identifikační údaje (název vzdělávacího programu, studijní forma vzdělávání apod.) · Charakteristika ŠVP (profilace školy, profil absolventa, organizační formy výuky apod.) · Učební plán – vlastní učební plán školy vytvořený na základě rámcového učebního plánu · Učební osnovy – vyučovací předměty, rozpracování očekávaných výstupů, výběr učiva · Hodnocení žáků a autoevaluace školy Učební osnovy = distribuce vzdělávacího obsahu rámcového vzdělávacího programu do školního vzdělávacího programu. Části vzdělávacího obsahu (= očekávané výstupy a učivo) jsou ve školním vzdělávacím programu dále rozpracovány v rámci vyučovacích předmětů a rozděleny do ročníků. Učební plán = obsahuje výčet vyučovacích předmětů, jejich hodinovou dotaci, celkové počty hodin v jednotlivých ročnících a poznámky Vzdělávací obsah • RVP GV stanovuje pouze základní úroveň vzdělávacího obsahu závaznou pro všechny absolventy gymnázií, který škola může dále rozšiřovat. • RVP GV nabízí jen jednu z možných strukturací vzdělávacího obsahu, kterou si škola může při dodržení určitých podmínek různým způsobem modifikovat (integrace dílčích témat, tematických celků a okruhů, integrace celých vzdělávacích oborů). • Vzdělávací obsah je pojat jako propojený celek očekávaných výstupů a učiva. Učivo = závazný věcný obsah učení, jehož prostřednictvím žák dosáhne očekávaných výstupů. • je strukturováno do jednotlivých tematických okruhů, tematických celků, popřípadě do jednotlivých témat a je pro školu závazné • ŠVP jej dále specifikuje (upřesňuje) tak, aby žáci na základě učiva dospěli k očekávaným výstupům Očekávané výstupy = závazné a ověřitelné výsledky, které stanovují, k jakým vědomostem, dovednostem a případně postojům a hodnotám mají žáci v určité etapě vzdělávání prostřednictvím učiva dospět. Očekávané výstupy mají činnostní povahu a jsou součástí vzdělávacího obsahu určité etapy vzdělávání. • závazné a zároveň ověřitelné výsledky vzdělávání • vyjadřují stupeň osvojení učiva, tzn. jakými žádoucími vědomostmi, dovednostmi, případně postoji a hodnotami má žák po absolvování gymnázia disponovat – žák uvede, popíše, vysvětlí, porovná, posoudí, zhodnotí… • škola očekávané výstupy „rozfázuje“ do jednotlivých ročníků ve svém ŠVP tak, aby zajistila, že žák na konci studia těchto očekávaných výstupů dosáhne Klíčové kompetence • soubor předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které by žák měl získat v průběhu gymnaziálního vzdělávání • tyto vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty navazují na úroveň, kterou si má žák osvojit v průběhu základního vzdělávání • rozvoj klíčových kompetencí žáků by měla podporovat celá koncepce vzdělávání na dané škole, např. strukturací vzdělávacího obsahu, podporou vhodných metod a forem výuky apod. V etapě gymnaziálního vzdělávání jsou za klíčové považovány tyto kompetence: • kompetence k učení • kompetence k řešení problémů • kompetence komunikativní • kompetence sociální a personální • kompetence občanské útlumové KURIKULÁRNÍ DOKUMETY Vzdělávací programy (pouze pro základní školy) Normativní kurikulární dokument vymezující komplexním způsobem koncepci, cíle, obsah, příp. další parametry vzdělávání v určitém stupni nebo druhu školy. Řídí vzdělávací procesy na školách a determinuje tvorbu dalších kurikulárních dokumentů. Základní škola Národní škola Obecná (Občanská) škola Učební plán Normativní pedagogický dokument, konkretizující obsah vzdělávání a jeho organizační rámec na určitém stupni/typu školy. Vymezuje soubor vyučovacích předmětů, časové dotace a zařazení do ročníků. Ředitel může upravit hodinovou dotaci v rozsahu 10% ve struktuře a uspořádání předmětů. Učební osnovy Normativní pedagogický dokument stanovující cíle, vymezující obsah, rozsah, posloupnost a distribuci učiva vyučovacích předmětů do jednotlivých ročníků a časových úseků vyučování. Popisuje základní metody, organizační formy a postupy. Je vypracováván pro jednotlivé předměty a je určen jako program vyučování učiteli. Standard vzdělávání Konkrétně vymezené, obligatorní požadavky, které musí splnit žáci v určitých ročnících nebo stupních škol. Požadavky jsou formulovány jako vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty, ve vztahu k plánovanému obsahu vzdělávání ve vyučovacích předmětech. Obsahují souhrn vzdělávacích cílů, rámcový obsah vzdělávání a kompetence, které by si žáci měli osvojit. Důležité www stránky: www.e-gram.cz www.msmt.cz www.vuppraha.cz