OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. Plán přednášek •Původní plán: •So 9. 3. 7:30–10:05 uč. 20, •So 16. 3. 13:55–15:35 uč. 50 - výměna na 18.5. doc. Svoboda - posl. 20 •So 23. 3. 15:45–17:25 uč. 50 - výměna na13.4. Pecina – posl.. 20 •So 11. 5. 10:15–12:50 uč. 20 – samostudium doma • •Upravený plán: •So 9. 3. 7:30–10:05 učebna 20, •So 13.4. 15:45-17:25 učebna 20 •So 11. 5. 10:15–12:50 uč. 20 – samostudium doma •So 18. 5. 7:30 –10:05 uč. 20 • Literatura: •KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. •+ blog.cz •Psychologie v teorii a praxi Kohoutek • Literatura (žlutá kniha): P1320200 Témata podle sylabu •1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. •2. Pedagogická psychologie v systému věd. •3. Metodologie a metody pedagogické psychologie. •4. Vztah učení, vývoje a výchovy. •5. Osobnost současného žáka. •6. Problémový žák. •7. Psychologie učení. •8. Psychologie kreativity. •9. Psychologie vyučování. •10. Učební styly a strategie. •11. Školní úspěch a neúspěch. •12. Psychohygiena edukace. •13. Psychologie osobnosti učitele. •14. Psychologie výchovy. •15. Rodina, škola a vývoj. •16. Patopsychologie edukace. •17. Psychosociální klima školy. •18. Perspektivy pedagogické psychologie. • • Odkazy na zdroje podle otázek • • zeleně – KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. černě – blog.cz, Psychologie v teorii a praxi Kohoutek •1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Kohoutek str. 3, Psychologie vyučování a výchovy (edukační psychologie), Předmět pedagogické psychologie • •2. Pedagogická psychologie v systému věd. Kohoutek str. 4, • •3. Metodologie a metody pedagogické psychologie. •Stadia rozhovoru jako poznávací metody •Požadavky na poznávací metody psychiky a osobnosti •Didaktické testy v současné škole •Schéma pedagogicko-psychologického rozhovoru se žákem •Pozorování při verbální komunikaci •Pozorování při nonverbální komunikaci •Zásady aplikace psychometrických technik •Schéma pedagogicko-psychologického rozhovoru • • • • •4. Vztah učení, vývoje a výchovy. Kohoutek str. 5 •5. Osobnost současného žáka. Kohoutek str. 48, 67 • •6. Problémový žák. Kohoutek str. 75, 33 •7. Psychologie učení. Kohoutek str. 12, 15 •8. Psychologie kreativity. Kohoutek str. 120 •9. Psychologie vyučování. Kohoutek str. 8, 18 •10. Učební styly a strategie. Vyučovací styly učitele z hlediska psychologie, Vyučovací a učební styly i strategie. • • •11. Školní úspěch a neúspěch. Školní neúspěšnost a diagnostika jejích příčin. •12. Psychohygiena edukace. •13. Psychologie osobnosti učitele. Kohoutek str. 23, 70, Osobnost učitele, Typologie osobnosti učitelů •14. Psychologie výchovy. Kohoutek str. 39 •15. Rodina, škola a vývoj. Rodina a saturace psychosociálních potřeb •Rodina – důležitá determinace vývoje psychiky a osobnosti • • • •16. Patopsychologie edukace. Duševní zdraví, normalita a patologie •17. Psychosociální klima školy. Zjišťování znaků školy s pozitivním psychosociálním klimatem •18. Perspektivy pedagogické psychologie Zdravá škola a její průzkum. • • • • Další doporučené články na blog.cz •- Kariérové poradenství a J. L. Hollandova teorie •- Volba a výběr povolání a studia •- Sebevýchova, sebeřízení a edukace •- Dificility (závady a obtíže) prožívání a chování •- Sociální učení •- Kariérové poradenství a maladaptivní profesní a studijní orientace •- Vztahy mezi učitelem a žákem •- Vyučovací učební styly •- Biologické, sociální a osobní formativní vlivy psychiáky a osobnosti • • Zkouškový test •Předtermín •So 18. 5. - 8.30 - učebna 20 •Literatura: •KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. •+ materiály a odkazy ve studijních materiálech •+ blog.cz •Psychologie v teorii a praxi Kohoutek • • •