Vývojová psychologie OP3BK_PSVP •So 23. 2. - 7.30 - 10.05 •So 20. 4. - 16.40 - 18.20 – protáhneme do 19.00 (+40 minut) •So 11. 5. - 15.45 - 18.20 – studijní volno •So 18. 5. - 15.45 - 17.25 – protáhneme do 19.00 (+95 minut) • Literatura • ·VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ·Langmeier, J. , Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998. 343 s., ob. ISBN 80-7169-195-X. ·ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0. ·KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003. 84 s. ISBN nepřiděleno. Změněno: 3. 12. 2009 12:43, doc. PhDr. Otto Čačka • •Teorie vývojové psychologie nabízí nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu, a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu lidské ontogeneze (vývoje). Otázky z vývojové psychologie k SZZ v bakalářských studijních programech v části "Základy věd o člověku" •Obecné zákony vývoje člověka; periodizace vývoje; charakteristika vývojových fází. •Charakteristika vývojových zvláštností osobnosti školáka. Zvláštnosti vývoje kognitivních a emotivních funkcí; vývoj sebeuvědomování a jáství. Otázky k SZZ k bakalářské zkoušce pro studenty Učitelství pro MŠ •Vývojové změny a jejich zákonitosti •Psychologie dítěte předškolního věku K SZZ v magisterských studijních programech •Obecná charakteristika stadia předškolního dětství a stadia školního dětství. Vývoj poznávacích procesů, rozvoj vývoj osobnosti (sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita, vývoj morálky, volních procesů a autoregulace, vývoj zájmů). Socializace dítěte. •Obecná charakteristika období pubescence a adolescence, časové vymezení, změny tělesné, psychické a sociální. Socializace v období pubescence a adolescence. Výběr povolání. •Obecná charakteristika období mladé dospělosti. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace v období mladé dospělosti (vztah k normám, morální usuzování, přijetí mužské a ženské role). Partnerství, manželství, rodičovství. •Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské výchovy a její optimalizace). Zkouška •Literatura: •ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0 • •Předtermín: •18.5. – 16.30 v posluchárně č. 1