Na co si troufnu sám jako metodik prevence - Diagnostika: rozhovory, dotazníky - Poradenství: vyslechnutí, individuální rozhovor - Odeslání do poradenských zařízení – předání kontaktů - Nástěnky, propagace letáků - Řešit přestupky a konflikty (ne trestné činy) – počáteční šikanu - Prošetření a vyvození doporučení se zápisem - Řešit záškoláctví do stanoveného počtu hodin - Objednávat programy primární prevence - Sledovat legislativu - Informovat kolegy - Žádat o spolupráci dětské lékaře při zvýšené absenci - Jednat s rodiči, žáky, učiteli - Kontaktovat odborníky - Pořádat seznamovací aktivity ve třídě Co můžu požadovat od kolegů - Spolupráci, monitorování a sledování tříd, předávání informací - Spolupráci při řešení problémů s žáky a rodiči - Hlásit diagnostiku třídy – co zjistili pozorováním - Kontakty na rodiče - Účast na adaptačním pobytu - Sledování absence, vztahů ve třídě – monitorování - a předávání informací - V případě problémů vést písemné záznamy - Na třídnických hodinách vést hry k rozvoji spolupráce, poznání klimatu – dle typu školy Co se musí stát, abych volal(a) poradenské zařízení - Když by řešení překračovalo kompetence učitele - Cílené opakované slovní urážení, posmívání, nadávání, schválnosti směrem k jednomu žákovi - Překračování pravidel školního (pracovního) řádu a pravidel třídy, které se nedaří vyřešit ani po opakovaném řešení na úrovni školy. - Pokus o sebevraždu - Najdu drogy, žák- student je pod vlivem drogy, nález injekčního materiálu - Oznámení týrání, zneužívání, trestný čin, podezření na sexuální obtěžování - Objeví se zbraně - Mentální anorexie - Závažné přestupky – krádeže, ublížení na zdraví - Rozvinutá šikana - Opakované kouření, záškoláctví