Diskuze v komunitním kruhu Výhody: - Objasnění nejasností (osobní růst) - Výměna názorů (tolerance názorů ostatních) - Otevřenost - Možnost rychlého vyřešení problému - Odkrytí problému (i nového) - Konfrontace názorů - Diagnostika, percepce Nevýhody - Ne každý je schopen se otevřít - Ovlivňování většinou a silným jedincem - Nečekaný problém – nečekané reakce - Nesplní se očekávání – problém se nevyřeší - Negativní reakce žáků, rodičů - Odbočení od tématu Rizika - Nereagování – je mi to jedno – stávka - Ignorace – žáci ignorují učitelovu snahu - ,,zahnání pedagoga do kouta“ – pedagog si neví rady, znejistí - Start pro šikanu – diskuze se zvrhne k útokům na jednotlivce - Profesní pochybení (neudržení hranic) - Překročení hranic role učitele Co s informacemi? - Trestné činy hlásit (oznamovací povinnost) - V případě potřeby kontaktovat rodinu - Využívat možnost individuálního řešení - doporučení odborníků - Postupovat podle metodických pokynů - Intervence Na co nezapomenout - pracovat s prostorem, všichni by měli sedět v kruhu rovnocenně – nikdo mimo kruh, za zády spolužákům nebo učiteli apod. - Ukončení, shrnutí, zpětná vazba (hodnocení) - ,,dojít kam jsme chtěli dojít“ - Zjistit jestli je ,,ještě něco? – další témata - najít postup řešení a žáky s ním seznámit - dodržet stanovený čas diskuze Využití her a technik Výhody: - prožitek, odreagování, sebepoznání, komunikace, spolupráce, zpětná vazba - tolerance, respektování, sebeovládání - vztahy Ž –Ž, Ž –U, logické uvažování, simulace reálného života, přirozené učení - zapojení jsou i ,,bojácní“ - seznámení s žáky, kteří jsou bojácní, i ti, co se spolu ,,nebaví, neznají“ - zvědavost, fantazie - stejná úroveň všech, obhajoba názorů - nový prvek rozvíjející zvědavost a fantazii - všichni jsou na stejné úrovni - naučí se nové, dozví se a lépe si zapamatují - každý má svoji pozici – zapojení většiny - nenásilné zapojení většiny Nevýhody: - časová, prostorová a materiální náročnost hry, hlučnost - hrají si na něco, někoho jiného – přetvářka, šaškárny - můžou být konflikty - ,,zašívání se“ žáků, nezapojí se všichni, - moc na tělo, narušování osobního prostoru - nepředvídatelné reakce, může u někoho vyvolat stres - Ukáže se ,,nešikovost“ - Projeví se negativní vlastnosti - Nespolupráce, bojkot - Navázání se na někoho - nepochopení cíle hry, není výsledný efekt Rizika - ,,jde na dřeň“ – nenutit do hry za každou cenu - emociální vypětí (narušení psychické rovnováhy) - nezvládnutí hry, následná nekázeň, chybná volba hry - ztráta prestiže lektora - hra nesplnila očekávaný výstup (ničeho nedosáhneme) KONTRAPRODUKTIVNÍ - Objeví se ,,zatajené“ - Zneužití informací - malý prostor – zvyšuje napětí ve skupině a může nastartovat agresivní reakce – úraz – poškození věcí - Nepochopení zadání - Odlišení – jazykové, zdravotní, socio-kulturní - ,, označení“ (označkování) spolužáka - Podvádění – nedodržení pravidel - S ním nechci, nebudu, neochota spolupracovat Co dělat při nevhodném chování: - Stop – zastavit nevhodné chování, není nutné zastavit celou hru (podle situace) - Individuální rozbor - Řízená diskuze o problému - Vytvořit chráněný prostor - Vyloučit ,,původce“ nevhodného chování (podle situace – případně mu dát jiný úkol v souvislosti se hrou) Na co nezapomenout - Přiměřenost, věkové zvláštnosti, skupinovou a třídní individuálnost - takt vůči dětem - pomůcky, jaký prostor, promyslet časové rozvržení hry - stanovení cíle hry - Bezpečnost - Pravidla – dát a dodržet (ujistit se, jestli pochopily) - Zhodnotit + pochvala + odměna - Reflexe, zpětná vazba po hře - Zapojit i méně aktivní - Přítomnost odborníka ( podle plánovaných aktivit) - Ošetřit citlivé momenty