1. část •Vzdělávací politika EU a ČR •Evropské projekty zaměřené na školství a vzdělávání •Vzdělávací systém •Počáteční vzdělávání •Celoživotní vzdělávání •České základní a střední školství v mezinárodním srovnání, klesající výsledky vzdělávání 1. 1 ÒPorozumět základním pojmům a seznámit se: ÉVzdělávací politikou a systémem vzdělávání ÉEvropskými projekty zaměřenými na školství a vzdělávání ÉStavem a výsledky vzdělávání v ČR v mezinárodním srovnání ÉS formami a možnostmi vzdělávání, klasifikací povolání, NSP a způsoby dosahování kvalifikací mimo počáteční vzdělávání ÉS tím, kde můžeme získávat další informace É….. 2 ÒČím a kdy vše vlastně začalo – jaké jsou mezníky vzdělávací politiky EU? Ò ÒMaastrichtská smlouva ÉSmlouva o EU, 1992, platnost od 1.11.1993 ÉEvropská dimenze v kurikulu a vzdělávání učitelů Ò Ò 3 ÒPřijetí stupňů VŠ (Bc 3, Mgr 2, doktorský 3-6) ÉSrovnatelnost ÉTransparentnost ÉZaměstnavatelnost ÉKonkurenceschopnost ÒKreditní systém ÉProstředek mobility ÉMožnost získávání kreditů mimo VŠ ÒPodpora mobility ÉStáže, výměny, přístup ke studiu, integrace studijních programů ÉPraxe, výzkum Ò 4 ÒZvýšení konkurenceschopnosti Evropy ÉInformační společnost pro všechny – ICT ve vzdělávání ÉKlíčové kompetence ÉVzdělávání učitelů – profesionalizace ÉOtevřené učení – zvýšení přitažlivosti učení ÉZvyšování kvality vzdělávání ÉZvyšování účasti ve vzdělávání v matematických, přírodovědných a technických oborech ÉPosilování vazeb mezi světem práce, výzkumem a společností ÉJazykové vzdělávání ÉPodpora aktivního občanství, rovných příležitostí a sociální soudržnosti ÉPodpora mobilit a evropské spolupráce 5 ÒKvalita vzdělávání ÒSpojení se sférou práce, mobilita ÒDruhá šance (CŽV), prostupnost ÒJazyky ÒInvestice do vzdělávání Ò ÒTrend vzdělávací politiky v EU ÉRozvoj klíčových kompetencí ÉEvaluační systémy ÉICT 6 ÒBílá kniha o vzdělávání a odborném výcviku (2001) – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR; dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací politiky ČR Ò 1.Realizace CŽV 2.Přizpůsobení vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve znalostní společnosti 3.Monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání 4.Podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí 5.Proměna role a profesní perspektivy pedagogické práce 6.Přechod od centrálního řízení k odpovědnému spolurozhodování 7 ÒKomunikace v mateřském jazyce ÒMatematická gramotnost ÒZákladní dovednosti ve vědě a technice ÒVyužívání ICT ÒUmět se učit ÒInterpersonální a občanské dovednosti ÒKulturní rozhled 8 ÒSchválena na Generální konferenci UNESCO- listopad 1997, na rozpracování se úzce podílelo OECD (úrovně vzdělání) a Eurostat (obory vzdělání) ÒNástroj pro shromažďování, zpracování a zpřístupňování vzdělávacích statistik jak v jednotlivých zemích, tak v mezinárodním měřítku ÒMá dvě na sobě nezávislé části – úrovně vzdělání a obory vzdělání 9 ÒÚrovně vzdělání É7 základních úrovní (kategorií) 0 – 6 Ékategorie se člení na podkategorie, charakterizující typ následného vzdělávání nebo učení ÒObory vzdělání Éuspořádány do třístupňové klasifikace, určující pro zařazení je předmětová látka vyučovaná ve vzdělávacím programu 10 Ò ÒMezinárodní klasifikace vzdělání - úrovně Ò ÒMezinárodní klasifikace vzdělání - obory vzdělání 11 ÒPočáteční vzdělávání = formální vzdělávání Édosažení stupně vzdělání ÒDalší vzdělávání = vzdělávací aktivity, které nejsou počátečním vzděláváním Énavazuje na počáteční vzdělávání Émožnost konání jednotlivé zkoušky ZZ, MZ (podmínkou je dosažení alespoň zákl. vzdělání) Énezíská se přímo stupeň vzdělání Éodborné kurzy, kurzy jednotlivých předmětů, specializační kurzy sloužící zejména k doplňování a prohlubování kvalifikací v rámci CŽV Ò 12 13 Ò ÒČeské školství v mez.srovnání ÒVýsledky PISA 2009 ÉPrezentace_PISA_2009.ppt ÒKlesající výsledky českého školství- McKinsey & Company ÉKlesajici_vysledky_ceskeho_skolstvi.pdf É ÉZdroj: www.msmt.cz 14 http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/grafy_projekce_obyvatelstva_do_roku_2050 Prognóza věkové skladby obyvatelstva ČR Strom2020 Jak dlouho ještě můžeme odkládat investice do vzdělávání a odborné přípravy starší a střední generace? ÒFormální Éstrukturovaný vzdělávací systém (školy od ZŠ po VŠ, specializované programy odborného a profesního výcviku) ÒNeformální Éplánované programy osobního a sociálního vzdělávání – k rozvíjení dovedností a kompetencí mimo formální vzdělávání Ò Ò Ò 16 Édobrovolné, založeno na partnerství mezi vedoucím vzdělávacího programu a účastníky Ésdílení zkušeností ve skupině, individuální i skupinové učení Évlastní motivace a ochota zapojit se do interaktivních cvičení Éflexibilita ve vztahu k potřebám účastníků a prostředí, ve kterém aktivity probíhají Écíle programu jsou předem naplánovány; metody jsou pestré a variabilní Éučení se z chyb reflexí, rozborem Épřístupnost všem bez ohledu na sociální postavení, praxi, dosažený stupeň vzdělání É 17 18 ÒInformální Évztahuje se k průběhu celého života Éosvojování postojů, hodnot, dovedností, znalostí pod vlivem různých zdrojů v rodině, okolí a z každodenních zkušeností ÒFormální, neformální a informální vzdělávání Énekonkuruje si navzájem Évzájemně se inspiruje a doplňuje Étvoří životaschopný a rozvíjející se proces celoživotního učení motivující každého k osobnímu a profesnímu rozvoji ÒVytvoření otevřeného prostoru pro CŽU včetně uznávání výsledků neformálního a informálního učení Òusnadnění přechodu mezi jednotlivými sektory vzdělávání Òuznávání výsledků vzdělávání bez ohledu na způsob jejich získávání (vstup do počátečního vzdělávání, prokazování kvalifikace,..) 19 Òprokázání znalostí a dovedností v rozsahu zkoušky (ocenění zaměstnavatelem,....) Òsrovnatelnost „dřívějších absolventů s čerstvými absolventy“ Òcesta k postupnému získání kvalifikací pro výkon povolání, pracovních pozic v povolání Òdosažení stupně vzdělání, získání úplné kvalifikace Ò 20 Òzatraktivnění odborného vzdělávání Òzvýšení transparentnosti kvalifikací Òzvýšení flexibility průchodů vzdělávacím systémem Òuznávání všech forem učení Ékaždý může trvale aktualizovat a zvyšovat své kompetence v souladu s potřebami pracovního trhu a celkového společenského vývoje 22 Òsnaha o zvýšení kvalifikace dospělých s nízkou úrovní vzdělání a jejich začlenění na pracovní trh Ò„Více lidí v práci“ Òsnaha o zvýšení nákladové efektivity celého systému vzdělávání dospělých Ò„Rychlejší průchod vzdělávacím systémem“ ÒJakým způsobem a pomocí čeho? 23 ÒSoustavy kvalifikací Ò Ònástroj k prosazování celoživotního učení, umožňující ovlivňovat objem, distribuci, kvalitu a účinnost celoživotního učení Ò 24 Òcesta ke zvýšení transparentnosti vzdělávání a kvalifikací v národním i mezinárodním kontextu Òpřispívá k tvorbě prostředí podporujícího vzájemné uznávání kvalifikací Òje vstupem do problematiky přenosu kreditů na mezinárodní úrovni Ò 25 ÒV NSP bude modifikována struktura tak, aby poskytovala srovnatelné podklady pro NSK ÒPovolání a typové pozice jsou členěny kvalifikačních úrovní a vycházejí z 8 kvalifikačních úrovní EQF 26 Ò Òhttp://www.nsp.cz Òhttp://www.trexima.cz/ 27 ÒIntegrovaný systém typových pozic (ISTP) ÉISTP je souborem průběžně aktualizovaných informací o světě práce Éjádrem ISTP je kartotéka typových pozic Ðdatabáze informací o povoláních a typových pozicích, obsahuje údaje o charakteru práce, vykonávaných činnostech, příkladech prací, požadavcích na vykonavatele z hlediska kvalifikačních, osobnostních a zdravotních způsobilostí ÉISTP obsahuje moduly JOBTIP, katalog pracovních míst, katalog akcí dalšího profesního vzdělávání 28 ÒPovolání É soubor souvisejících pracovních činností, vyžadujících soubor kompetencí, který: Ðmá společné obsahové – odborné jádro kompetencí Ðje získatelný běžným způsobem (formálním vzděláváním) Ðumožňuje ihned nebo krátkým tréninkem vykonávat uplatnitelné jednotky práce Ðposkytuje základy pro dlouhodobý profesní rozvoj 29 ÒTypová pozice É Soubor samostatně vykonavatelných souvisejících pracovních činností, vycházejících z obvyklé dělby práce,vyžadující soubor kompetencí. Ðmá společné obsahové – odborné jádro kompetencí Ðumožňuje ihned vykonávat uplatnitelné jednotky práce ÒMenší jednotka práce É Úzký soubor pracovních činností, vycházejících z reálné dělby práce, pro které má z pohledu trhu práce smysl vyčleňovat a ověřovat potřebné kompetence Ðmůže rozšiřovat, navazovat nebo být částí, specializací či průřezovou součástí typových pozic Ð Ò 30 Ò Ò Òhttp://www.istp.cz Ò 31 Òpopis aktuální pozice na trhu práce Épopis náplně povolání, typových pozic a MJP Òformulování a aktualizace kompetencí jednotlivých povolání, typových pozic, MJP Òspolupráce na tvorbě kvalifikačních standardů formou prosazování struktury tzv. dílčích kvalifikací, podklady ke tvorbě nových standardů, posuzování obsahu Òevaluace hodnotících standardů pro NSK Òzjišťování kvalifikačních potřeb v daném sektoru Òspolupráce s autorizujícími orgány při realizaci zákona č. 179/2006 Sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání 32 ÒNavazuje na systém NSP ÒPlní roli národního rámce kvalifikací ÒUmožňuje identifikaci, třídění a zařazování každé kvalifikace na trhu práce uplatnitelné ÒVytváří podmínky pro uznávání a certifikaci kvalifikací 34 Ò Vytvoření systémového prostředí, které bude podporovat: Ésrovnatelnost výsledků učení dosažených různými formami učení a vzdělávání umožňující uznávání skutečných znalostí a dovedností nezávisle na formách učení a vzdělávání Ò Ò 35 Épřenos požadavků světa práce do vzdělávání Éveřejnou informovanost o všech celostátně uznávaných kvalifikacích Ésrovnatelnost kvalifikačních úrovní v ČR a EU É ÉCílem není: Ðlikvidace stávajících kvalifikačních a vzdělávacích systémů Ðadministrativní komplikace pro občany 36 ÒNSK vzniká v souladu s tímto zákonem o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a jejím cílem je uvedení tohoto zákona do praxe. 37 ÒŠkoly (základní, střední, VOŠ, školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) jako poskytovatelé a organizátoři dalšího vzdělávání ÒSociální partneři (státní, soukromý, neziskový sektor) a jejich organizace jako představitelé trhu práce – vliv na cíle a obsah vzdělávání ÒAbsolventi, žáci a studenti všech typů škol a zájemci o další vzdělávání realizované na SŠ a VOŠ – konečná cílová skupina 38 ÒJednotky NSK Éúplná kvalifikace Édílčí kvalifikace É Prostřednictvím těchto kvalifikací budou formulovány požadavky světa práce na vzdělávací sféru. NSK působí jako most mezi trhem práce a vzděláváním. Ò Odborná způsobilost vykonávat určité povolání, příp. více povolání. 39 ÒOdborná způsobilost vykonávat řádně všechny činnosti v určitém povolání, příp. více povolání ÒZpůsob ověřování ÉDoklad o dosažení příslušného stupně vzdělání nebo stupně vzdělání v příslušném oboru vzdělání uvedeným v NSK ÉNapř. závěrečná zkouška s výučním listem, podmínkou je získání předepsaných dílčích kvalifikací v NSK ÒNové cesty k získání úplné kvalifikace Ò 40 ÒOdborná způsobilost vykonávat řádně určitou pracovní činnost nebo ucelený soubor pracovních činností v určitém povolání, příp. více povolání, v rozsahu uvedeném v kvalifikačním standardu ÒZpůsob ověřování Ézkouška podle hodnotícího standardu dané dílčí kvalifikace Éosvědčení o získání dílčí kvalifikace s výčtem získaných odborných způsobilostí dané dílčí kvalifikace Ò Ò 41 Ò Standardizovaným způsobem popisují kvalifikace ÒKvalifikační standard Éstrukturovaný popis požadavků na příslušnou kvalifikaci prostřednictvím kompetencí ÒHodnotící standard Ésoubor kritérií, organizačních a metodických postupů pro ověřování odborné způsobilosti pro řádný výkon pracovních činností nebo souboru pracovních činností dané dílčí kvalifikace É 42 schemaNSK Ò Ò Òhttp://www.narodni-kvalifikace.cz 44 ÒZákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání É vazba na školský zákon Ðuznávání výsledků vzdělávání – dílčích kvalifikací Ðukončování studia, závěrečná zkouška 45 ÒSchválené standardy Ðwww.narodni-kvalifikace.cz ÒAutorizující osoby – např. Ðwww.mmr.cz (vzory žádostí, přehled udělených autorizací, první zkoušky) Ðwww.mze.cz a další ÒAutorizované právnické a fyzické osoby, autorizovaní zástupci Ðwww.narodni-kvalifikace.cz Ð Ò 46 Òustavena v souladu se zákonem č. 179/2006 Sb. Òporadní orgán ministerstva pro oblast kvalifikací Ò18 členů, předsedu, místopředsedu a ostatní členy jmenuje a odvolává ministr školství, mládeže a tělovýchovy Òčlenové Rady jsou jmenováni na 3 roky; při prvním jmenování určí ministr 1/3 členů na 1 rok, 1/3 na dva roky, 1/3 na tři roky Ò Ò É 47 ÒÚK Kuchař ÒDK Příprava teplých pokrmů ÒDK Příprava pokrmů studené kuchyně ÒDK Příprava minutek ÒÚK Číšník ÒDK Složitá obsluha hostů ÒÚK Řezník ÒDK Bourání masa ÒDK Zpracování živoč. tuků ÒDK Balení a expedice masa,... ÒDK Prodej výsek. masa,... ÒDK Přeprava a ustájení jat. zvířat ÒDK Porážka a konečná úprava těl jat. zvířat ÒDK Ošetření jat. oprac. těl zvířat a vedlejších jat. produktů,... ÒDK Porážení, jat.oprac. a porcování drůbeže,.. ÒDK Výroba masných výrobků ÒDK Výroba konzerv ÒMožnosti neformálního a informálního vzdělávání pro všechny generace ÒVzdělávací moduly pro dílčí kvalifikace ÒPožadavky pro získání úplné kvalifikace ÒOvěřování výsledků dalšího vzdělávání – dílčí a úplné kvalifikace 49 ÒPřínos pro kraje a obce Éškola jako komunitní centrum – místo setkávání různých generací při učení a dalších činnostech Élepší využití prostorů a materiálního vybavení školy Édostupnost dalšího vzdělávání, dostupnost poradenství ÒPřínos pro jednotlivce Évíce možností – širší nabídka vzdělávání Élepší dostupnost DV i poradenství Évyšší motivace k dalšímu vzdělávání Ò„Nikdo se moudrým nerodí, nýbrž stává se jím“ ÒLucius Annaeus Seneca Ò ÒDěkuji za pozornost Ò Ò Ò ÒV prezentaci bylo využito pro výukové účely materiálů zveřejněných na Òwww.nsp.cz a www.msmt.cz, portálu www.gov.cz Ò 51