Příloha č. 1 Záznam hospitace z vyučovací hodiny Jméno studenta: Předmět: Fakultní škola: Třída: Fakultní učitel: Datum: Téma vyučovací hodiny: Cíle vyučovací hodiny: Organizační forma vyučovací hodiny: Časový průběh a organizace hodiny (použité metody a formy práce, motivace, prověřování vědomostí, nové pojmy) Odborný obsah vyučovaného tématu Použité pomůcky, didaktická technika, literatura čas činnost učitele činnost žáků 5 10 15 20 25 30 35 40 45 Vlastní hodnocení vyučovací hodiny a poznámky: Příloha č. 2 Záznam hospitace z vyučovací hodiny Jméno studenta: Předmět: Fakultní škola: Třída: Fakultní učitel: Datum: Téma vyučovací hodiny: Cíle vyučovací hodiny: Organizační forma vyučovací hodiny: Motivace (jakým způsobem, účinnost, vhodnost): Expozice (nové učivo, zvolené vyučovací metody, způsob tvorby nových pojmů): Počet nových pojmů (stačí odhad): Způsob zápisu na tabuli a do sešitu: Fixace (procvičování nové látky, metody): Pomůcky použité ve vyučovací hodině, práce s učebnicí: Aktivita žáků, způsob komunikace učitele se žáky: Vlastní hodnocení vyučovací hodiny: Příloha č. 3 Záznam hospitace z vyučovací hodiny (dovednosti učitele) – pozorovací arch Jméno studenta: Předmět: Fakultní škola: Třída: Fakultní učitel: Datum: Téma vyučovací hodiny: Cíle vyučovací hodiny: Organizační forma vyučovací hodiny: Pohyb učitele: chodí mezi žáky – pohybuje se před tabulí – stojí na místě – sedí za stolkem – pohybuje se přirozeně – křečovitě, chůze přiměřená – příliš rychlá, po třídě se pohybuje promyšleně – bezmyšlenkovitě – zmateně Hlas učitele: mluví příliš hlasitě – příliš tiše – přiměřeně, výrazně – nevýrazně, srozumitelně – nesrozumitelně, pomalu – rychle – přiměřeně Řeč učitele: spisovná – hovorová, plynulá – zadrhávající, promyšlená, s logickou stavbou – nepromyšlená, přebíhá mezi myšlenkami Grafický projev: písmo normalizované a úhledné – nenormalizované, neúhledné, dbá na úpravu textu – nedbalá úprava, náčrty na tabuli úhledné – nepřehledné – žádné Užití pomůcek: používá promyšleně – nepromyšleně – nepoužívá, využívá pomůcek vytvořených dětmi, použitím pomůcek aktivizuje žáky – neaktivizuje Komunikace se žáky: v průběhu hodiny komunikuje se všemi žáky – komunikuje jen s některými, udržuje kontakt se všemi žáky – jen s některými – některých si vůbec nevšímá, komunikuje pouze řečí – i gesty, mimikou Aktivita žáků: aktivní je většina žáků – jen někteří – žáci jsou převážně pasivní, učitel v průběhu výuky podporuje aktivitu žáků – nepodporuje, projevy aktivity: Pracovní atmosféra: příjemná, nadměrný hluk, chaos, strach, napětí Pracovní aktivity: žáci pracují hromadně – ve skupinách – dvojicích – samostatně – diferencovaně, metody práce: Kontrola a hodnocení: v průběhu hodiny pravidelné – náhodné – žádné – povzbuzující – nepodněcující – stresující – objektivní – neobjektivní Závěry hodiny: učitel zhodnotil průběh hodiny – splnění cíle hodiny – práci a aktivitu třídy – jednotlivých žáků, hodnocení provedl sám – za pomoci žáků – neprovedl vůbec, smysluplný závěr hodiny – hodinu ukončilo zazvonění – učitel nestihl plánovanou činnost, domácí úkol zadán promyšleně – zadáno cvičení které se nestihlo v hodině – nebyl zadán Vlastní poznámky studenta: Příloha č. 4 POMOCNÁ OSNOVA PRO POZOROVÁNÍ A ZÁZNAMY Z HOSPITACÍ (NÁSLECHOVÝCH HODIN) PRO STUDENTY 1. Přípravná (organizační) fáze vyučovací hodiny: * zda a jak byl stanoven výukový cíl * vymezení učiva, základní učivo * zvolené vyučovací metody a formy a základní metodický postup * připravené učební pomůcky * jaký druh přípravy vyučovací hodiny vyučující zvolil * příprava práce s tabulí či jinými vyučovacími prostředky 2.. Průběh vyučovací hodiny ( tj. motivace, expozice, fixace): * zda učitel žáky vhodně motivoval na vyučovací proces * jakým způsobem sdělil učitel žákům cíl vyučovací hodiny * jak využíval cíle k řízení učebních činností žáků * jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy) * jak odlišil základní, rozšiřující, příp. prohlubující a doplňkové učivo * jaké byly jeho typické otázky (zajímavé, povzbuzující, motivující, důvtipné) * jakým způsobem navozoval samostatnou aktivitu žáků * zda zapojoval do činnosti všechny žáky * jaké typy učebních úloh žákům předkládal, jaká byla jejich poznávací náročnost a variabilita * jaká byla převládající činnost učitele * jaké byly převládající činnosti žáků * jak byla využívána učebnice, příp. jiné texty nebo materiály, pomůcky - výzvy k práci s učebnicí, organizace práce s učebními pomůckami * domácí úkol - zda byl zadán plánovitě v souladu s výukovým cílem a učivem * jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakování - na pamětní zvládnutí učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků * zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazby (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou, nebo mělo roztříštěný, epizodický charakter * zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny * zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné * jak reagoval učitel na chybu žáka, zda jí dokázal didakticky využít * jaká byla atmosféra při zkoušení (stres, napětí, "osudovost" výsledku, nebo pohoda, uvolnění, podpora), orientace učitele na znalosti, nebo naopak na chybu (zkoušel, co žáci vědí - nebo co nevědí, se snahou "nachytat" při neznalosti) * jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle * zda zapojil do hodnocení i děti a nakolik je vedl k sebehodnocení 3. Celkový dojem z vyučovací hodiny * jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující, či ne) * jak se podařilo učiteli žáky zaujmout * jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval * zda diferencoval učitel požadavky na žáky s ohledem na jejich individuální možnosti a zvláštnosti