Rozhovor s dospívajícím Rozhovor s člověkem ve věku cca 15-20 let. Okruhy, již by se měl rozhovor týkat (jsou to okruhy pro Vás, abyste se zorientovali a měli inspiraci, NE doslovné znění otázek pro respondenty): · Co se v jejich životě mění? Jak by pojmenovali ten věk, ve kterém jsou? · Co se změnilo za poslední rok? A od dětství? Kdy dětství pole nich končí? · Co to je podle nich puberta, jestli něčím takovým procházejí či procházeli? Co si o tom myslí oni sami, jak to hodnotí jejich okolí? · Vztahy k vrstevníkům – kamarádům. · Vztahy s rodiči a sourozenci – vymezování si hranic, konflikty s rodiči, v čem rodiče obdivují, co se jim na nich nelíbí…? · Vztahy partnerské – zamilování, lásky, sexuální zkušenosti. · Vztahy s dospělými, s autoritami. Vzory. · Jaké mají prožitky ohledně fyzických změn – růstu, sekundárních pohlavních znaků. · Dívky – první menstruace, zda na ni byly připraveny, jak a od koho, s kým o tom mluvily, jak to prožívaly? Chlapci – první poluce. · Jaké mají prožitky ohledně psychických změn – pozorují nějaké, jsou sami pro sebe v něčem odlišní? Kdy to na sobě začali pozorovat? · Oblast profesní – co by chtěli dělat, jestli se o to nějak snaží, směřují k tomu? · Oblast smyslu života – co je podle nich nejdůležitější, co je pro ně nejdůležitější věc zrovna teď, čeho by se chtěli vyvarovat, jak se orientují v současném světě, mají nějaké vzory…? · Okruh experimentace s různými návykovými látkami – co zkoušeli, co odmítli, jaké z toho mají zážitky, jsou na něčem závislí…? · Oblast virtuálního světa – sociální sítě, on-line hry, kyber šikana… Co zažili, s čím se setkali, v čem je to obohacuje, co jim to bere…? · Další otázky a problémy, které jsou důležité zrovna pro toho Vašeho člověka. · Jak jim zrovna toto období vyhuvzje? Je v něčem lepší než to předtím, nebo než dospělost? · Nejlepší období v životě – „zlatý věk“. · Dospělost – jak člověk pozná, že je dospělý? · Srovnat to s Vaší vlastní adolescencí a dospíváním.