UCELENÁ REHABILITACE (Komprehensivní, komplexní REHABILITAČNÍ PÉČE: Jedná se o souhrn všech opatření zaměřených k socializaci (sebeuplatnění, zapojení do lidské společnosti) nebo k resocializaci (opětná socializace) tělesně, zdravotně, smyslově a mentálně postižené mládeže i dospělých osob. Zahrnuje: 4 základní oblasti: zdravotnickou, pedagogickou, pracovní a sociální a 4 odborné složky: psychologickou, technickou, právnickou, ekonomickou. Koordinaci a řízení ucelené rehabilitační péče zaštiťují: vládní orgány, samosprávné úřady, společenské organizace, neziskové organizace Přehled rehabilitační péče: Základní: Odborné: 1/LÉČEBNÁ 2/PSYCHOLOGIKÁ Léčba medikamentózní, psych. klinická operativní, dietetická, psych. pedagogická klimatická, psychoterapeut., psych. sociální rehabilitační-fyzioterapie, psych pracovní léčebná TV, ergoterapie aj. -psychické ovlivňování posti- ženého se s vadou rozvoj motivace 3/ PEDAGOGICKÁ - VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ 4/TECHNICKÁ výchova a vzdělávání, všeobecné i odbor. Protézy,pomůcky ortope- příprava na povolání, výchovné pedické,ortoptické,orto- poradenství dontické,i akustické, odstraňování architekto- nických zábran 5/PRACOVNÍ 6/PRÁVNICKÁ kvalifikace a rekvalifikace osob zákony a směrnice k za- se změněnou pracovní schopností jištění práv a péče pro postiženou mládež a dospělé občany 7/SOCIÁLNÍ 8/EKONOMICKÁ zajištění zaměstnání,bydlení organizace a řízení vý- dopravy, důchodu,zájmové a robní činnosti a produk- kulturní činnosti tivní práce invalidních občanů ZÁSADY UR: -komplexnosti -péče se má zajišťovat ve všech oblastech a složkách rehabilitační péče -jednotnosti - péče musí být jednotně řízena a koordinována -dispenzarizace - nutnost evidování a sledování po celý život -socializace - veškerá rehabilitační péče musí směřovat k socializaci či resocializaci postiženého jedince -prevence - předcházení vzniku nemocí a postižení ZÁSADY SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ:/DIDAKTICKÉ/ -z. reedukace -rozvíjení a cvičení všech narušených a oslabených orgánů a fc/ -z. kompenzace -rozvíjení a nacvičování jiných než postižených orgánů a fc.-náhradní činnosti -z. psychorehabilitace -působení na osobnost člověka s cílem jeho optimální socializace -JEDNÍM ZE ZÁKLADNÍCH PŘEDPOKLADŮ ÚSPĚŠNÉ REHABILITACE A RESOCIALIZACE JE SPRÁVNÁ DIAGNO´ZA A PROGNÓZA,TJ.REÁLNÉ ZHODNOCENÍ SOUČASNÉHO STAVU PO STRÁNCE TĚLESNÉHO, SMYSLOVÉHO, MENTÁLNÍHO VÝOJE A JEHO ZDRAVOTNÍHO STAVU A SOUČASNĚ ODHAD, JAK BUDE JEHO VÝVOJ PROBÍHAT V BUDOUCNU. - komplexní di. a pr. zahrnuje diagnózu a prognózu LÉKAŘSKOU,PSYCHOLOGICKOU,SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKOU a SOCIÁLNÍ LÉČEBNÉ PROSTŘEDKY REHABILITACE-LÉČEBNÁ REHABILITACE: -je zaměřena na odstranění postižení a funkčních poruch,na eliminaci následků zdravotního postižení -1/ FYZIKÁLNÍ TERAPIE-masáže/klasická,reflexní,podvodní../ -elektroléčba/nízkofrekvenčními,středně frekvenčními a vysokofrekvenčními proudy-diatermie/ -léčba ultrazvukem -magnetoterapie -léčba světlem/infračervené a ultrafialové záření/ -laserové záření/stimulace akupunkturních bodů v rámci léčby DMO -léčba teplem-termoterapie -vodoléčba/rehabilitační bazén,perličková lázeň,vířivá lázeň, -balneoterapie-léčba přírodními léčivými prostředky -2/LÉČEBNÁ TV-hlavní metoda fyzioterapie,základní forma:tělesné cvičení -Vojtova metoda reflexní lokomoce-jejím základem jsou 2 pohybové prvky:reflexní plazení a reflexní otáčení -metodika manželů Bobathových-kladou důraz na: techniku držení a zacházení s dítětem,reflexní útlum,klíčové body,a „tapping“ -3/ERGOTERAPIE-kondiční ergoterapie/usiluje především o psychickou rovnováhu nemocného/ -ergoterapie cílená na postiženou oblast/vykonávaná práce má obsahovat pohyby, které jsou přesné,cílené a dávkované/ -ergoterapie zaměřená na pracovní zaměření/pomocí ergodiagnostiky sleduje pracovní začlenění nemocného,neboť práce bývá pro člověka s postižením často smyslem jeho života a umožňuje mu komunikaci s okolím/ -ergoterapie zaměřená na výchovu k soběstačnosti/zvládnutí běžných činností každodenního života/ -4/ANIMOTERAPIE:-/HIPOTERAPIE,CANISTERAPIE/: -5/ DALŠÍ SPECIFICKÉ TERAPIE/ARTETERAPIE,MUZIKOTERAPIE,PSYCHOTERAPIE/ -6/DALŠÍ MOŽNÉ POSTUPY SOUVISEJÍCÍ S LÉČEBNOU REHABILITACÍ: -léčba pomocí chirurgických zákroků -technické,resp.kompenzační pomůcky-pro lokomoci-chodítka,ortézy,vozíky… -pro manipulaci-podavače,upravené příbory.. -farmakoterapie-doplňková,symptomatická -úprava životosprávy SOCIÁLNÍ PROSTŘEDKY REHABILITACE: -CHRÁNĚNÉ,PODPOROVANÉ BYDLENÍ -VYTVÁŘENÍ EKONOMICKÝCH A MATERIÁLNÍCH PŘEDPOKLADŮ PRO SAMOSTATNÝ ŽIVOT -PŘIZNÁNÍ INVALIDNÍHO DŮCHODU -OSOBNÍ ASISTENCE PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDKY REHABILITACE: -snaha o optimální rozvoj osobnosti postižených a jejich sociální,pracovní,a kulturní integraci -pedagogická rehabilitace je vnímána jako NÁVRATNÝ PROCES,reedukace usilující o obnovu normálního vývoje osobnosti -v návaznosti na spec. Pedagogiku jde především o ranou péči,školní edukaci a profesní vzdělávání/za hlavní část pedagogické rehabilitace lze považovat dosažení maximálního možného vzdělání/ PRACOVNÍ PROSTŘEDKY REHABILITACE: -cíl:uplatnit se na trhu práce,obnovení pracovního potenciálu u lidí,kteří mají v důsledku postižení změněnou pracovní schopnost -rekvalifikace -vytváření míst pro osoby s postižením:-zvýhodňování zaměstnavatelů -stanovení kvót-povinnost vytvořit určitý počet míst pro hand. občany -chráněná pracoviště, chráněné dílny -podporované zaměstnávání-pracovní zapojení lidí s postižením na běžných pracovištích -využívání volného času,rozvíjení zájmové činnosti -