SP4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie SVV3S_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie Vyučující Mgr. Jarmila Matochová 175853@mail.muni.cz Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s inkluzivními přístupy v edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat protektivní a rizikové faktory v edukačním procesu etopedie, přičemž v daném kontextu budou schopni uvažovat taktéž užívanou terminologii včetně nálepkování. Studenti se seznámí se základními klasifikacemi poruch chování, získají legislativní rámec pro vzdělávání jedinců v riziku a s poruchou chování a budou jim představeny školská zařízení dětem dostupná. Orientační osnova kurzu Termín Témata 18.2. Etopedie v systému speciální pedagogiky Cílová skupina etopedie 4.3. Poruchy chování a emocí (PCHE)- definice, charakteristika dle Bowera Tendence a trendy v současné etopedii - nálepka jako bariéra socializace, relativita posuzování chování, předcházení nálepkování, terminologie Odevzdat úkol Anotace vidoedokumentu 18.3. Edukační proces – cíl edukace, edukační roviny etopedie, úkoly, fáze Klasifikace PCHE 1.4. Velikonoční pondělí - výuka odpadá Odevzdat úkol Práce s kazuistikou 15.4. Kauzální faktory vzniku PCHE Projevy dítěte s PCHE 29.4. Edukace dítěte s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluze) Charakteristika školských zařízení pracujících s PCHE (DÚ, DD, VÚ, SVP) 13.5. Ústavní a ochranná výchova Legislativa Opakování Odevzdat úkol Tvorba testových otázek 20.5. Předtermín Požadavky k absolvování semináře 1) Aktivní účast na seminářích a. Dovolená maximálně 1 absence b. Absence musí být omluvena předem, maximálně druhý den po konání semináře 2) Odevzdání průběžných úkolů, které vychází z probíraných témat a mají za úkol aktivně propojit teoretické poznatky s praxí. Zadání úkolů včetně termínů viz níže. a. Anotace videodokumentu (termín odevzdání: 4.3.) b. Práce s kazuistikou (termín odevzdání: 1.4.) c. Tvorba testových otázek (termín odevzdání: 13.5.) 3) Písemný test, který se skládá z 20 uzavřených otázek ověřujících znalost předepsané literatury (první termín pravděpodobně v týdnu 20. 5. 2013; další termíny vypsané v IS). Před přihlášením ke zkouškovému testu (i v předtermínu v týdnu 20. 5. 2013) je nutné mít všechny tři úkoly v pořádku odevzdané, zkontrolované a přijaté vyučující. Hodnocení výstupů kurzu Celkem je možné během semestru získat 24 bodů: - v písemném testu je možné získat maximálně 20 bodů. Zkouškový test bude mít formu skenovacího testu s 20 uzavřenými otázkami. Je možné více správných odpovědí (i všechny!!) - Za průběžný úkol č. 1 a č. 3 je možné získat maximálně po 1 bodu (1 b včasné odevzdání bez výhrad, 0,5 b včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu). - Za průběžný úkol č. 2 je možné získat maximálně 2 body (2 b včasné odevzdání bez výhrad, 1 b včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu). - Práce budou hodnoceny během následujících dvou týdnů po termínu odevzdání, body budou zaznamenány do Poznámkového bloku. Ukončení předmětu kolokviem: - Kolokvium bude studentovi uděleno za zisk minimálně 70 % celkového možného bodového ohodnocení (tzn. 70 % z 24 bodů), tj. za 17 bodů (včetně) a více. Ukončení předmětu zkouškou: - Výsledná známka bude odvozena od celkového bodového zisku, kterým byla oceněna Vaše práce v průběhu semestru. Předběžně platí tato hodnotící škála (změna možná): A 24, 23 bodů B 22, 21 bodů C 20, 19 bodů D 18, 17 bodů E 16, 15, 14 bodů F 13 a méně bodů Povinná literatura: VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. Zadání průběžných úkolů 1. Anotace filmového dokumentu, videa s etopedickou tematikou (březen): § Vyhledejte a shlédněte video (dokument, film, reportáž, minimální stopáž 5 minut) s etopedickou tematikou. Vytvořte stručnou anotaci tohoto videa. Anotace by měla stručně popsat téma, názor, vystihnout hlavní myšlenku; připojte také vlastní názor a zkušenost; Na závěr správně odcituje zdroj (české i zahraniční) (viz citace filmového dokumentu níže). § Struktura anotace: úvodní strana (název úkolu; jméno a příjmení; UČO; bez ní ztrácíte automaticky jeden bod); anotace (rozsah samotné anotace minimálně 900 znaků, maximálně 1 000 znaků); závěrečná strana s odkazy na zdroje § Písmo velikosti 12, font Arial nebo Calibri , řádkování 1,5, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 14 § Termín odevzdání: 4.3. 2013 2. Práce s kazuistikou (duben): * ze Studijních materiálů (UČEBNÍ MATERIÁLY/KAZUISTIKY) si vyberte kazuistiku, zpracujte níže uvedené otázky a úkoly, další upřesnění ve výuce; rozsah 2000 – 3 600 znaků, bez zadání kazuistiky, lépe dodržet strukturu dle otázek a úkolů, inspirujte se odbornou literaturou, používejte odbornou terminologii, vyhněte se ovšem „chrlení“ diagnóz) + úvodní strana a závěrečná strana s odkazy na zdroje (písmo velikosti 12, font Arial nebo Calibri , řádkování 1,5, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 14) * Termín odevzdání: 1.4. 2013 3. Tvorba testových otázek - Z následující knihy prostudujte dané kapitoly a podkapitoly a vytvořte na informace v nich obsažených minimálně 15 cvičných testových otázek: - Kniha VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. - Kapitoly: Z kapitoly 1 podkapitoly 1.3 a 1. 4. (s. 54 – 68 včetně); kapitola 2 celá (s. 77-124 včetně) - Termín odevzdání 13.5. 2013 - Pokyny pro tvorbu otázek: o Otázky musí být zadány přesně tímto způsobem, aby bylo možné z nich v IS vytvořit cvičné testy, které si budete moci samostatně v ISu zkoušet v rámci přípravy na závěrečný test o Sestavte minimálně 15 testových otázek z přečteného textu a probraného učiva základů etopedie (doporučuji z každého okruhu alespoň jednu otázku). Otázky budou uzavřené, vždy s možností výběru ze čtyř odpovědí. Pod otázkou by měla být zaznamenána správná odpověď. Důsledně se, prosím, řiďte níže uvedenými pokyny. o Vzor otázek typu r: (jedna správná odpověď): jednotlivé odpovědi (A, B, C, D) definují symboly r1, r2, r3. Množství odpovědí je neomezené. Poslední řádek je hodnotící, tj. označuje, která odpověď je správná („:r3 ok“ – odpověď r3 je správně). Jednotlivé otázky oddělujeme znakem „--„ o př. Která vyhláška upravuje podmínky vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami: :r1 vyháška č. 157/2010 Sb. :r2 vyháška č. 147/2011 Sb. :r3 vyháška č. 147/2009 Sb. :r4 vyhláška č. 177/2010 Sb. :r2 ok -- Etopedie se vyčlenila v 60. letech z: :r1 neuropsychologie :r2 psychopedie :r3 penologie :r4 patopsychologie :r2 ok -- Průběžné úkoly uložte pod jménem PRIJMENI_JMENO_UČO_anotace (PRIJMENI_JMENO_UČO_kazuistika, PRIJMENI_JMENO_UČO_otázky) a nahrajte do Odevzdávárny v IS (STUDENT =>STUDIJNÍ MATERIÁLY => název předmětu => ODEVZDÁVÁRNY => v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu).[1] Konkrétní Odevzdávárny jsou pojmenovány podle úkolů a termínů odevzdání. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce (dle termínů). Informační zdroje Ke zpracování úkolů vám mohou být nápomocny informace následujícího charakteru: · Odborná literatura – monografie, příspěvky ze sborníků, články v odborných časopisech · Webové stránky – např. www.vzd.cz, odborné diskuze, webové dokumenty · Dokumentární pořady, reportáže v médiích, filmy,[2] a to české i zahraniční. Nezapomeňte se držet správné formy odborné práce. Držte se odborného jazyka a citačních pravidel, normou pro citování je ČSN ISO 690.[3] Správnost citování bude jedním z parametrů pro posuzování vašich prací. Těším se na setkávání, Mgr. Jarmila Matochová ________________________________ [1]Podrobný návod viz http://www.ped.muni.cz/etechnik/images/stories/navody/odevzdavarny.pdf. [2] Pozor na správné citace filmů a dokumentů (http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/metodika/biblio_citaceKFS.pdf). [3] Přehledná pravidla např. na http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/pages/citace_opora.pdf