Poradenství a intervence v předškolním a školním věku pro psychopedy, somatopedy a oftalmopedy Zita Nováková, 15.3.2013, PdF MU Organizace výuky, 15.3. Prezence před ukončením semináře ve 14:20 11:30-12:50 – Speciálněpedagogické poradenství jedinců se zrakovým postižením 13:00-14:20 – Podpůrná opatření v procesu učení u žáků se ZP Literatura a elektronické zdroje http://www.spc-info.upol.cz/profil/ Inovace činností speciálně pedagogických center. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb I. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb II. (diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online] Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online] Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html www.poslepu.blogspot.com www.tyflopomucky.cz www.svarovsky.cz http://pomucky.blindfriendly.cz http://www.is.braillnet.cz – databáze škol, center, a dalších služeb www.ranapece.cz www.ranapece.eu Skupiny dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením[(Moravcová in Baslerová 2011) ] Slabozrací Využití zraku Zvětšené texty nebo/a zvýšený kontrast Psaní a kreslení – syté pastelky, tužky s širší stopou Speciální optické pomůcky (SOP) a elektronické kompenzační pomůcky Trojrozměrné pomůcky, hmatné kontury, hlasový výstup Žáci s těžce slabým zrakem (příp. prakticky nevidomí) Využívají zrak, ale potřebují větší zvětšení a kontrast Sklopné lavice Psaní – křídou nebo silným fixem, mohou pracovat na svých tabulích, velkých blocích Trojrozměrné pomůcky, hmatné kontury, hlasový výstup Elektronické pomůcky – digitální TV lupy Progresivní onemocnění – obojí technika čtení a psaní, POSP Nevidomí Pomůcky podporující hmat, sluch a ostatní kompenzační smysly Trojrozměrné i dvojrozměrné pomůcky Reálné předměty, reliéfní obrázky, BP Čtení a psaní Braillova písma Elektronické pomůcky (počítač s hlas. výstupem, diktafony) Nácvik POSP od předškolního věku, chůze s bílou holí v prvních ročnících ZŠ Raná péče Raná péče – definice Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách služba sociální prevence § 54 Raná péče (1) raná péče je terénní služba, popřípadě doplněná ambulantní formou služby, poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jeho vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Obecné vymezení rané péče raná péče je sociální služba (zákon 108/2006 Sb.) má terénní charakter řadí se mezi služby sociální prevence klientům je poskytována bezplatně klientem = uživatelem služby rané péče je celá rodina dítěte s postižením poskytovatel rané péče má vždy vymezenou cílovou skupinu (rodiny dětí s určitým typem postižení) a region působnosti Teoretická východiska Neurofyziologie – zrání mozku je překotné v raném věku Sociální psychologie – těžké období pro rodinu po narození dítěte dítěte, potřebují podporu Speciální pedagogika - dítě s postižením je dítětem se speciálními potřebami- nutná odborná podpora Střediska rané péče v ČR pro rodiny s dětmi se ZP a KP Společnost pro ranou péči se sídlem v Praze zřizuje Střediska rané péče Brno, Ostrava, Olomouc, České Budějovice http://ranapece.cz Střediska pro ranou péči EDA Praha, Plzeň, Liberec http://www.ranapece.eu Střediska rané péče a střediska pro ranou péči Cílová skupina rodiny s dětmi se zrakovým postižením (0-4 roky) rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením (0-7 let), tvoří cca. 80% klientely multidisciplinární tým formy péče Statistické údaje o klientech SRP v roce 2007 a 2009 Model rané péče „PROVÁZENÍ“ Vychází z potřeb dítěte se zdravotním postižením -smyslovým, tělesným, mentálním, kombinovaným… z potřeb jeho rodiny (provázení náročným obdobím, podpora odborná i lidská) z potřeb společnosti (minimalizace nákladů, potřeba integrovat, …) z daných pravidel, standardů, metodik… Intervence v rané péči Zraková stimulace a zrakový výcvik (M. Skalické, 1998) Podpora rozvoje kompenzačních smyslů Senzomotorická a psychomotorická stimulace taktilní i vestibulární stimulace přiměřeného pohybu Orofaciální a bukofaciální stimulace Aktivní učení Lilli Nielsen Reflexní lokomoce dle Vojty, Bobath koncept Pomůcky Další poskytovatelé sociálních služeb raná péče http://www.asociace-ranapece.unas.cz/hlavni_strana.php Federace rodičů a přátel sluchově postižených (FRPSP) – Střediska Tamtam Diakonie ČCE (Diakonie Českobratrské církve evangelické) Slezská diakonie Speciálně pedagogické centrum pro zrakově postižené Základní vzdělávání dětí se ZP v roce 2009/2010 v České republice Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách … ve znění vyhlášky č. 116/2011 § 6 speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení, poskytuje služby Při výchově a vzdělávání žáků se zdr. postižením Žákům základních škol speciálních a školských zařízení v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky, v odův. případech v rámci speciální individuální nebo skupinové péče Formy Ambulantně Ve školách V rodinách Oblasti - speciální připravenost žáků, posudky, spec.ped. péče, diagnostika, poradenství učitelům a zástupcům, metodická podpora škole od počátku školního vzdělávání až po ukončení školního vzdělávání (standardy pracovníků SPC) Standardní činnosti SPC pro ZP Společné Depistáž Komplexní diagnostika Tvorba plánu péče Přímá práce s žákem Včasná intervence Konzultace Sociálně právní poradenství Krizová intervence Metodická činnost Kariérové poradenství Zapůjčování odborné literatury, pomůcek Ucelená rehabilitace ped psych prostředky Pomoc při integraci Všestranná podpora psych a soc vývoje Vedení dokumentace centra Koordiinace činností s porad pracovníky škol, atd Speciální Výcvik specifických činností u zrakově postiženého žáka a nácvik používání komp. pomůcek Smyslová výchova ZP žáka Rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace Propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku, grafomotorické cviky Tyflografika Nácvik podpisu Zraková hygiena Rozvoj matematických představ Rozvoj estetického vnímání zrakově postiženého žáka Nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka Práce se speciálními pomůckami Informace o didaktických pomůckách pro zrakově postiženého žáka Sociálně rehabillitační program Koordinace setkání zákonných zástupců a pedagogických pracovníků Metodické vedení asistentů pedagogů Speciálně pedagogická centra pro zrakově postižené v ČR Praha Nám. Míru http://www.skolazrak.cz/spc Loretánská http://www.skolajj.cz/spc/ Horáčkova http://www.mshorackova.cz/index.php/spc Plzeň http://www.zrak-plzen.cz/puvodni-obsah-stranek/specialne-pedagogicke-centrum Hradec Králové http://www.spczphk.wbs.cz/ Liberec (při nemocnici) Ústí nad Labem http://www.demosthenes.cz/cz_start.php České Budějovice Brno http://www.sss-ou.cz/index.php?s=spc Jihlava http://www.msdemlova.cz/predstaveni-spc-jihlava-vysocina.html Zlín při MŠ (Obeciny) Olomouc http://www.zrakol.cz/spc Moravská Třebová http://www.specmt.com/index.php/souasti-koly/53 Opava http://www.zrak.opava.cz/spc.html Poskytovatelé sociálních služeb – sociální rehabilitace pro osoby se ZP od 15 let Sociální rehabilitace - definice …proces učení se žít se zrakovým postižením… (J.Jesenský) Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách služba sociální prevence § 70, odst. 1 Sociální rehabilitace „Soubor specifických činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických schopností a dovedností, posilováním návyku a nácvikem výkonu běžných, pro samostatný život nezbytných činností alternativním způsobem využívajícím zachovaných schopností, potenciálů a kompetencí. Sociální rehabilitace se poskytuje formou terénních a ambulantních služeb, nebo formou pobytových služeb poskytovaných v centrech sociálně rehabilitačních služeb“ (Zákon o sociálních službách, par. 70, odst. 1) Programy sociální rehabilitace [(www.braillnet.cz/sons/transformace) ] Základní sociální rehabilitace a poradenství Základní dovednosti, práce se speciálními pomůckami Tyfloservis, PRRS Dědina Sociální rehabilitace a poradenství Služby – poradenské, asistenční, sociálně rehabilitační, sociálně terapeutické, sociální aktivizační nácvik práce s počítačem, zaměstnávání, volný čas, atd. Krajská TyfloCentra, PRRS Dědina Poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením nad 15 let Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých Tyfloservis, o.p.s. Krajská TyfloCentra, o.p.s. Pobytové rekvalifikační a rehabilitační středisko Dědina, o.p.s. (Domovy pro zrakově postižené občany (dříve ÚSP)) SONS – Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých Matka zakladatelka ¡ Přes 80 okresních odboček od r. 2000 – zaměření se na metodickou a koncepční činnost Osamostatnění Krajských TyfloCenter, Dědiny, Tyfloservisu Zůstalo Středisko výcviku vodicích psů v Praze, metodické centrum odstraňování bariér, ICT služby, služby právníka, vydavatelská činnost, prodej pomůcek Tyfloservis, o.p.s. [(www.tyfloservis.cz) ] ¡ Terénní služby, ambulantní ¡ nácvik POSP ¡ sebeobsluha, stolování, hygiena ¡ čtení a psaní Brailleova písma, klávesnice ¡ nácvik používání náhradních smyslů ¡ Vlastnoruční podpis ¡ Sociální dovednosti ? ¡ Obsluha kompenzačních pomůcek Krajská TyfloCentra, o.p.s. [(www.tyflocentrum.cz) ] Ambulantní služby - převážně 13 krajských TyfloCenter denní centra sociálních služeb: služby sociální péče (průvodcovské, předčitatelské a jiné asistenční služby) služby sociální intervence výchovné, vzdělávací a aktivizační programy s doplňkovými formami rehabilitace odborně technické poradenství, nácvik práce s PC a pomůckami poradenství všeobecné, sociálně právní a krizové pomoc v prosazování práv a zájmů terapeutické služby, motivační programy podpora zájmové a klubové činnosti oblastních odboček SONS PRRS Dědina, o.p.s. [(www.dedina.cz) ] Pobytové služby Od r. 1994 Sociální rehabilitace Sociálně terapeutické dílny Pracovní rehabilitace Pracovní rekvalifikace Rekvalifikace Nevidomý a slabozraký masér - 20 týdnů Pomocné práce v keramické dílně - 12 týdnů Košíkář, výroba z proutí a pedigu - 22 týdnů Obsluha osobního počítače - 5 týdnů Ruční tkadlec/tkadlena - 16 týdnů Pracovník v kartonážní výrobě 16 týdnů …videomateriál http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096056775-pomahejme-si/21055211308/ Podpůrná opatření k výuce dětí, žáků a studentů s postižením zraku Vymezení podpůrných opatření pro žáky se zdravotním postižením Vyhláška 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláýška č. 73 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných § 1 Podpůrnými opatřeními při vzdělávání žáků se zdravotním postižením se rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování pedagogicko-psychologických služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině nebo jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka. Čtyři úrovně podpůrných opatření Mezinárodní klasifikace funkčního omezení, disability a zdraví Posouzení funkčního omezení, nikoliv diagnózy 4 stupně pedagogické a speciálněpedagogické podpory I. stupeň - nízká míra podpory zvýšený individuální přístup k žákovi, není nutno měnit obsah vzdělávání, konzultace s SPC II. stupeň – vyšší míra podpory Využívání speciálních forem, metod, postupů, respektování při hodnocení, IVP, žáci vedeni jako integrovaní III. stupeň – vysoká míra podpory Využívání speciálních forem, metod, postupů, respekt. Při hodnocení, IVP, modifikace a redukce obsahu učiva, pomůcky, úprava prostředí, poradenský pracovník se přímo účastní některých činností IV. stupeň – nejvyšší míra podpory Žák není schopen edukace bez stoprocentní účasti pedagoga Vyučovací zásady a metody u žáků se ZP Vyučovací zásady Zásada názornosti Multisenzoriální přístup Zážitková pedagogika Zásada individuálního přístupu nižší počet žáků ve třídě asistent pedagoga znát diagnózu jedince Zásada přiměřenosti Reálné cíle a vyšší časová dotace Menší počet zadaných úloh v hodině Zásada spojení výchovy se životem (s praxí) u žáků se zrakovým postižením je toto obtížnější – některé poznatky izolované od praxe Vyučovací metody Obecné věk žáků a stupeň zrakového postižení. metody slovní (monologické,dialogické), metoda demonstrační, metoda pozorování, metoda exkurze, metody praktické (např.laboratorní práce), atd. speciálně pedagogické – rozvoj specifických kompetencí Reedukace - Zraková stimulace a zrakový výcvik, Ortopticko-pleoptická cvičení Kompenzace Výcvik kompenzačních smyslů Hmatový výcvik, nácvik čtení a psaní BP Rehabilitace Nácvik práce se speciálními pomůckami POSP Vyučovací prostředky Reálné předměty, modely Obrázky Hmatové obrázky (tyflografika) Pro slabozraké dostatečný kontrast, bez detailů, konturované i reliéfně, SOP Textové pomůcky Černotisk i braillská forma KTN, pan Mayer http://majit.sweb.cz/, http://www.orbistactus.cz/) Audiovizuální prostředky Speciální pomůcky pro žáky se zrakovým postižením Podmínky vyučování dětí a žáků se zrakovým postižením Osvětlení a volba pracovního místa Práce s tabulí a u tabule Úprava prostředí třídy a školy Upravené prostředí třídy základní školy pro ZP žáky IVP [(Katalog posuzování míry speciálních vzd. potřeb) ] Škola si vytváří tiskopis Hlavička školy Jméno žáka, datum narození, bydliště Zákonní zástupci Rozhodnutí o povolení vzdělávání dle IVP Závěry spec. ped. Vyšetření Závěry pedagogického vyšetření – třídní učitel Učební dokumenty – vzd. program, RVP Konkrétní úpravy – proti ŠVP, tematický plán předmětů Hodnocení klasifikace Spec. ped. Péče Pomůcky Navýšení prostředků Podíl žáka – sám podílející se na integraci Spolupráce se zástupci Odborný pracovník Kontrola plnění za I. pololetí Kontrola plnění za II. pololetí Data a podpisy – ředitel, třídní učitel, další vyučující, zákonní zástupci, odpovědný pracovník SPC Předměty speciálně pedagogické péče - intervence Cílem intervencí - rozvoj specifických kompetencí Metody rozvoje zrakového vnímání Metody rozvoje zrakového vnímání - předškolní věk Zraková stimulace a zrakový výcvik metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném věku a využívání zbylého vidění pasivní příjem - úprava prostředí a nácvik využívání zraku nácvik uvědomělého aktivního využívání zachovaných zrakových schopností Ortopticko-pleoptická cvičení Náprava poruch binokulárního vidění a ortopticko-pleoptické cvičení okluze a pleoptika tupozraké oko aktivně provádí úkoly na blízko s pomocí hmatu, sluchu a paměti lokalizátor, korektor, Pasivně - převážně u dětí s excentrickou fixací přístroj CAM stimulátor dítě sleduje černobílý terč CAM stimulátoru (otáčka 1 min.) 7 terčů se zmenšujícími se šachovnicemi Ortoptika soubor metod obnovujících porušené binokulární vidění Princip – odtlumování a cvičení superpozice, fúze, pohyblivosti, konvergence, akomodace nejdůležitější přístroje – troposkop, cheiroskop Školní věk Práce s černotiskem - Čtení Kvalitní kontrastní tisk, bezpatkové písmo Optimální zvětšení vs. nezvětšení Mezery mezi písmeny, slovy, řádky Záložka v délce řádku Zjednodušený pracovní list Psaní Mnohdy neupravené písmo Psací potřeby s tlustou stopou Při nácviku držení pera lze využít televizní lupu Linkované listy s atypickou roztečí, Sešity A4 Optoelektronika Kamerové televizní lupy Metodika rozvoje hmatových dovedností Rozvoj hmatových dovedností v předškolním věku Rozvoj jemné motoriky- předbraillská příprava Poznávání předmětů Třídění dle kritérií Vkládání Navlékání Kolíčkové kreslenky Tvarování Práce s papírem Modelování Čtení reliéfních obrázků Školní věk - čtení a psaní Braillova písma Předslabikářové, slabikářové a poslabikářové období Metodika rozvoje sebeobsluhy Rozvoj sebeobslužných dovedností v předškolním a školním věku Adekvátně věku Činnost do jednotlivých kroků Rozdělení oblečení Zjednodušení činností Tipy pro lepší manipulaci Metodika nácviku orientace v prostoru a samostatného pohybu Předškolní věk [(Wiener, 1998) ] Pohybová, smyslová, rozumová příprava Techniky chůze bez hole Předholové techniky a hole Školní věk [(Wiener, 1998) ] Od šesti do jedenácti let Zvládnutí pohybu BEZ HOLE Technika DLOUHÉ HOLE a jednoduché trasy Upevňování a rozvoj dovedností POSP, v rámci výchov ve škole Od deseti do patnácti let Samostatná orientace na složité trase Rozvoj orientační analyticko-syntetické činnosti – vytvořit ji v dovednost Od patnácti do osmnácti let Upevňování a rozvoj vytvořených dovedností a návyků Rozvoj sociálních dovedností[(Sacks, 1992) ] Napomáhající člověku adekvátně fungovat ve společnosti a účastnit se běžných sociálních interakcí schopnost zvládat návyky osobní hygieny, stravování společenské etikety, základů slušného chování schopnost sebeprosazení dovedení sociální situace ke zdárnému konci navazování a udržení mezilidských vztahů umění jednat s lidmi dovednost zařadit se do skupiny dětí použití adekvátní řeči těla a mimiky stejně jako rozpoznání těchto signálů u ostatních osob, atd. Osobnost a přístup učitelky, informovanost Metody – zážitková pedagogika, kooperativní učení, dramaterapie Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením Kritéria výběru a klasifikace úroveň zrakové ostrosti a zorného pole oblastí života, ve které bude využívána věkem jedince (předškolní věk……senioři), atd. Dle oblasti využití Dle báze fungování Dle náročnosti fungování Podle způsobu použití Podle způsobu pořízení