SP4MK_S4c1 Specializace 4c Edukace jedinců s poruchami chování 1 Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jarmila Matochová · PhDr. Mgr. Jana Presová · Mgr. Věra Linhartová Konzultace: via e-mail (případně podle osobní domluvy) Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepty poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování. Předmět se zabývá teorií a strategiemi intervence na institucionální, skupinové i individuální úrovni v podmínkách a) školy; b) externího poradenského pracoviště, b) institucionální výchovy. Výuka navazuje na státní zkoušky z etopedie, předpokladem je dobrá znalost problematiky poruch chování u dětí. Studenti se naučí strukturovaně diagnostikovat, zpracovávat případové studie a intervenční plány a strategie. Na konci tohoto kurzu budou schopni aplikovat teoretické koncepty v intervenci. Osnova kurzu · Poradenství a intervence v etopedii, úkoly, formy naplňování cílů poradenství a intervence · Tradiční koncepční přístupy k intervenci – psychologické teoretické rámce, základní metody · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Poradenství a intervence v praxi školy, externích pracovištích SVP, nevládní organizace · Poradenství a intervence jako podpora rodiny – sociálně vyloučené lokality · Specifika poradenství a intervence v institucionální výchově · Komunikace jako specifický nástroj poradenství, poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata, · Prointervenční diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování Literatura VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Prokopová, Jiřina. I rodiče by měli dělat chyby / Jiřina Prokopová. -- 1. vyd. -- Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-766-4 (brož.) Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Matoušek, Oldřich, Kodymová, Pavla, Koláčková, Jana (eds.). Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi Vyd. 2. Praha : Portál, 2010. -- 352 s. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7. Výstupy kurzu jsou: (1) zpráva ze stáže v poradenském zařízení – SVP, PPP, jiné...zaměřená na podporu a provázení dětí s PCH; (2) zpracování odborného tématu „Rizika ve vývoji chování v dětsví“ z publikace: ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7. (3) zpracování eseje na téma „případová konference“ a její role v sociálně vyloučených lokalitách – se zaměřením na děti (4) zkouška – písemná forma Ad 1) v rámci výuky absolvujete stáž v SVP popř. jiném poradenském zařízení – 1 denní,. Struktura zprávy: a) Náplň činnosti organizace, b) cílová skupina, c) formy práce, d) hodnocení – co může být vzorem, co mně stáž přinesla Ad2) Parametry pro tvorbu (i hodnocení) eseje (a) Struktura: Úvod, Hlavní část, Závěr. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení podepřete odkazy na literaturu, příp. na další zdroje, vhodné je propojení teorie s praxí. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (norma pro citování viz Pokyn děkana[1]). (d) Rozsah: 5 normostran (minimálně však 1500 slov, maximálně však 2000 slov). Ad 3) Vycházejte z těchto textů: Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 MPSV. Dlouhodobá vize resortu práce a sociálních věcí pro oblast sociálního začleňování. MPSV, 2012 Šimůnková, M. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015. Úřad vlády ČR. 2011 · rozsah 7-10 stran, s využitím všech tří zdrojů!!! · vymyslete model, jak by to mělo a mohlo fungovat, aby podpora, posilování a provázení dítěte bylo co nejefektivnější Všechny práce odevzdat do příslušného bloku v materiálech k předmětu na Isu před zkouškou nespozději do 10.6.2012. ________________________________