¡ Speciální pedagogika předškolního a školního věku § Zita Nováková, 8.3.2013, PdF MU § Organizace výuky, 8.3. § Prezence před ukončením semináře ve 14:20 § 11:30-12:00 - Specifika rané péče § 12:00 – 13:00 – Didaktika a metodika vyučování žáků se ZP § 13:10-14:20 – Zvláštnosti v procesu učení u žáků se ZP ¡ Literatura a elektronické zdroje § Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ § Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online]. C2011. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ § Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html § FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007 § HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.;, NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. 2007 § KEBLOVÁ, M. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1998 § http://www.braillnet.cz § www.poslepu.blogspot.com § www.svarovsky.cz § http://pomucky.blindfriendly.cz ¡ Specifika rané péče § Raná péče - kazuistiky ¡ Raná péče - definice § Early intervention, frühförderung ¡ Od konce 60. let v USA ¡ Skandinávie, Evropa ¡ V ČR od r. 1990 (u ZP od r. 1977 – Brno, dr. Smýkal) ¡ Raná péče (zkrác. verze) - soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem a dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám [(][www.][ranapece.cz][)] ¡ Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách § služba sociální prevence § raná péče je terénní služba, popřípadě doplněná ambulantní formou služby, poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jeho vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby ¡ Raná péče – východiska a charakateristika § Teorie imprintingu § Výzkumy interakce matka-dítě § Poznatky o pozitivním vlivu stimulace v raném věku § Hnutí za práva handicapovaných § preventivní charakter § posiluje rodinu § ekonomický přínos § předpoklad úspěšné sociální integrace § terénní práce § nezávislé informace ¡ Střediska rané péče v ČR pro ZP § Střediska rané péče zřizována Společností pro ranou péči se sídlem v Praze ¡ Brno, Ostrava, Olomouc, České Budějovice ¡ http://ranapece.cz ¡ Střediska pro ranou péči ¡ Praha, Plzeň, Liberec http://www.ranapece.eu ¡ Další poskytovatelé sociálních služeb raná péče § http://www.asociace-ranapece.unas.cz/hlavni_strana.php § Federace rodičů a přátel sluchově postižených (FRPSP) – Střediska Tamtam § Diakonie ČCE (Diakonie Českobratrské církve evangelické) § Slezská diakonie ¡ Klienti, tým, formy péče § Cílová skupina – rodina s dítětem ¡ multidisciplinární tým § formy péče § Nabídka programů – http://www.ranapece.cz § Podpora dítěte se zrakovým postižením – zraková stimulace a zrakový výcvik ¡ Etapy zrakové stimulace dle M. Skalické (1998) § Motivace § Zaměření pozornosti, přenášení pozornosti § Senzomotorická koordinace § Rozlišování tvarů na obrázcích/piktogramech ¡ POMŮCKY § Panenka Lea, audiovizuální panel, Little room, Light box, hamtový závěs a desky, zrakově stimulační úprava ¡ Zraková stimulace a zrakový výcvik pomůcky ¡ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210562221700006-klic/ ¡ http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/ukazky-vyuivanych-pomcek.html ¡ KUK ¡ Didaktika a metodika u žáků se ZP ¡ Skupiny dětí a žáků se zrakovým postižením v edukačním procesu[(Castellano 2005)] § Žáci se zrakovým postižením bez přidruženého postižení (většina integrována) ¡ Stejné vzdělávací programy, zpravidla obsah jako vidící spolužáci ¡ Hlavní úpravy učiva – hmatové zpracování nebo zvětšený černotisk § Žáci se zrakovým postižením s přidruženým postižením ¡ Modifikace vzdělávacích programů, obsahu ¡ Úpravy učiva - viz. výše § Žáci se zrakovým postižením a těžkým postižením/souběžným postižením více vadami ¡ Individuální vzdělávací plán ¡ Upřednostnění podpory celkového vývoje žáka před akademickým učivem ¡ Předškolní vzdělávání dětí se ZP v roce 2009/2010 v České republice ¡ Základní vzdělávání dětí se ZP v roce 2009/2010 v České republice ¡ Didaktika/tyflodidaktika [(Finková 2011) ] ¡ Teorie vyučování dětí a žáků se zrakovým postižením § zkoumá všeobecné zákonitosti vyučovacího procesu zrakově postižených § vyučování těchto osob, jeho cílech, obsahu, zvláštnostech vyučovacího procesu, o vyučovacích zásadách, metodách, organizačních formách a prostředcích, které se při výuce těžce zrakově postižených používají ¡ Obsah a cíl edukace je určen RVP a ŠVP (klíčové kompetence a specifické kompetence) § Cílem edukace žáků se ZP je získání vědomostí a dovedností, které jim umožní co nejvyšší stupeň socializace ¡ Specifické kompetence žáků se zrakovým postižením[ (ICEVI Europe [online], 1999) ] ▪ Funkční a kompenzační kompetence včetně komunikace ▪ Schopnost orientace v prostoru a samostatného pohybu ▪ Sociální kompetence ▪ Kompetence pro samostatný život ▪ Kompetence pro volnočasové aktivity ▪ Schopnost poradit si v profesní přípravě a výkonu profese dle typu postižení ▪ Kompetence k využití technologií pro zrakově postižené ▪ Kompetence k efektivnímu využívání zraku ¡ Vyučovací zásady a formy žáků se ZP § Vyučovací zásady § Zásada trvalosti ▪ poznání všemi dostupnými prostředky, zapojením kompenzačních činitelů, opakováním prožitků, atd. § Zásada názornosti ▪ předkládaný obsah mohli vnímat všemi smysly. ▪ vycházet ze zkušeností, prožít určité věci, dotýkat se skutečných předmětů případně využít reliéfních obrázků, využít multimediální techniky, atd. § Zásada soustavnosti ▪ mezipředmětové vztahy, respektujeme individuální zvláštnosti poznávání žáků se zrakovým postižením ▪ Zásada individuálního přístupu ▪ nižší počet žáků ve třídě, asistent pedagoga ▪ znát diagnózu jedince, od diagnózy ▪ Samostatná práce, asistent pedagoga § Zásada přiměřenosti ▪ Reálné cíle a vyšší časová dotace ▪ Menší počet zadaných úloh v hodině ▪ Zásada vědeckosti: ▪ přibližujeme žákům se zrakovým postižením poznatky i z oblasti vědy, techniky § § Zásada spojení výchovy se životem (s praxí) ▪ Zde se pokoušíme o propojení školních poznatků s životní realitou. ▪ u žáků se zrakovým postižením je toto obtížnější – některé poznatky izolované od praxe § Zásada spolupráce všech vychovatelů, rodičů ¡ Organizační formy vyučování § Množství žáků ▪ Individuální, skupinové hromadné § Periodicita ▪ Jednorázové,průběžné § Množství zpětné vazby ▪ Monologické, dialogické § Přístup nových členů ▪ Uzavřené, později otevřené § Prostředí ▪ Třídní, mimotřídní ¡ Metody u žáků se ZP § Metody obecné § Vyučovací metody u žáků se zrakovým postižením ▪ věk žáků ▪ stupeň zrakového postižení. ▪ metody slovní (monologické,dialogické), metoda demonstrační, metoda pozorování, metoda exkurze, metody praktické (např.laboratorní práce), atd. ¡ Metody slovní ¡ monologické a dialogické. ¡ dostatečná verbalizace učitelem ¡ Spojit s praktickou ukázkou, kdy žáci mohou vnímat například prostřednictvím hmatu ¡ Metody demonstrační ¡ haptické, sluchové, čichové, chuťové vjemy ¡ I u slabozrakých žáků ¡ trojrozměrné modely reálných objektů, mechanické modely ▪ Metody pozorování: ¡ naučit žáka vnímat všemi smysly ¡ doplněno slovním popisem žáka i pedagoga ▪ Exkurze ¡ hodně využívána, příprava předem ¡ teorie s praxíí ¡ Metody praktické ¡ méně často (laboratorních práce) ¡ Využití speciálních pomůcek, jako ozvučený teploměr, indikátor barev, indikátor hladiny, světla, atd. ¡ Interaktivní tabule ¡ Speciálně pedagogické metody ▪ Reedukace ¡ Zraková stimulace a zrakový výcvik ¡ Ortopticko-pleoptická cvičení ¡ Kompenzace ¡ Výcvik kompenzačních smyslů ¡ Hmatový výcvik, nácvik čtení a psaní BP ¡ Rehabilitace - upravují společenské vztahy, možnosti přípravy na povolání, atd. ¡ Nácvik práce se speciálními pomůckami ¡ POSP ¡ Vyučovací prostředky ▪ Reálné předměty, modely ▪ Obrázky ¡ Hmatové obrázky (tyflografika) ¡ Různé formy (durofolie, termokopírka, barvy na sklo, kontur pasta, modelovací hmota, reliéfní kreslenka ¡ Pro slabozraké ¡ dostatečný kontrast, bez detailů, konturované i reliéfně, SOP ¡ Textové pomůcky ¡ Černotisk i braillská forma – dostupné v digitalizované podobě ¡ Adaptace textu a vhodná volba komunikačního prostředku ¡ Černotisk a braille jsou zpracovány zároveň – velmi vhodné ¡ Obrázky jsou většinou vyňaty z braillského textu – praxe ukázala, že dětem odvádí pozornost (ČR – KTN, pan Mayer http://majit.sweb.cz/, http://www.orbistactus.cz/) ▪ Audiovizuální prostředky ▪ Speciální pomůcky pro žáky se zrakovým postižením ¡ Podmínky vyučování zrakově postižených žáků ¡ Osvětlení a volba pracovního místa ¡ Vhodné, ne oslňující ¡ Zdroj světla zezadu n. z boku ¡ Některé děti – přisvícení u lavice ¡ Žaluzie – možnost regulace ¡ Při výkladu učitel nestojí před oknem Pracovní místo, lavice ▪ Povrch lavice matný, kontrastní ▪ Případně lze použít světlejší ubrus ▪ Sklopné lavice a sklopné desky ▪ Děti nevidomé ¡ Tabule ▪ Perfektně smazaná ▪ nejlépe černou tabuli s bílými křídami ▪ modernější bílá tabule - tmavší barvy fixů, černé, tmavě modré, tmavě zelené ▪ Někdy je vhodnější pracovní list v lavici ¡ Úprava prostředí ▪ Seznámení s třídou a školou ▪ Rozmístění ve třídě neměnit ▪ Seznámit s úložnými prostory, skříňkami ▪ Matná barva, nelesknoucí podlahy ▪ Dveře, kliky, vypínače – kontrastně barevné ▪ Lze použít jen barevnou lepící pásku ▪ Nástěnky a postery – kontrastní, na bílém pozadí, s jasným tiskem ▪ Popisky v braillu v adekvátní výšce, popisky v černotisku ve výšce očí ¡ Upravené prostředí třídy základní školy pro ZP žáky ¡ Škola Jaroslava Ježka ¡ Shrnutí [(Moravcová in Baslerová 2011) ] ¡ Slabozrací § Využití zraku § Zvětšené texty nebo/a zvýšený kontrast § Psaní a kreslení – syté pastelky, tužky s širší stopou § Speciální optické pomůcky (SOP) a elektronické kompenzační pomůcky § Trojrozměrné pomůcky, hmatné kontury, hlasový výstup ¡ Žáci s těžce slabým zrakem a prakticky nevidomí § Využívají zrak, ale potřebují větší zvětšení a kontrast § Sklopné lavice § Psaní – křídou nebo silným fixem, mohou pracovat na svých tabulích, velkých blocích § Trojrozměrné pomůcky, hmatné kontury, hlasový výstup § Elektronické pomůcky – digitální TV lupy § Progresivní onemocnění – obojí technika čtení a psaní, POSP ¡ Nevidomí § Pomůcky podporující hmat, sluch a ostatní kompenzační smysly § Trojrozměrné i dvojrozměrné pomůcky § Reálné předměty, reliéfní obrázky, BP § Čtení a psaní Braillova písma § Elektronické pomůcky (počítač s hlas. výstupem, diktafony) § Nácvik POSP od předškolního věku, chůze s bílou holí v prvních ročnících ZŠ § Metodika rozvoje zrakového vnímání a čtení a psaní černotiskem ¡ Metody rozvoje zrakového vnímání § Zraková stimulace - metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném věku a využívání zbylého vidění, pasivní příjem ▪ úprava prostředí a nácvik využívání zraku § Zrakový výcvik - nácvik uvědomělého aktivního využívání zachovaných zrakových schopností, nácvik schopnosti využívat zrak pro orientaci v prostoru, pro komunikaci a především pro vytváření zrakových představ § Můžeme zde zařadit i ortopticko-pleoptická cvičení ¡ Náprava poruch binokulárního vidění a ortopticko-pleoptické cvičení ▪ okluze a pleoptika ¡ tupozraké oko aktivně provádí úkoly na blízko s pomocí hmatu, sluchu a paměti ¡ Provádí se doma, ortopticko-pleoptické cvičebny, třídy pro děti s poruchami binokulárního vidění ¡ sestavování stavebnic, mozaiky, obkreslování, vypichování, navlékání korálků, modelování ¡ přístroje – lokalizátor, korektor, ¡ Pasivně - převážně u dětí s excentrickou fixací ¡ přístroj CAM stimulátor ¡ dítě sleduje černobílý terč CAM stimulátoru (otáčka 1 min.) ¡ 7 terčů se zmenšujícími se šachovnicemi ¡ Ortoptika ¡ soubor metod obnovujících porušené binokulární vidění ¡ Princip – odtlumování a cvičení superpozice, fúze, pohyblivosti, konvergence, akomodace ¡ nejdůležitější přístroje – troposkop, cheiroskop ¡ Čtení černotisku ¡ Kvalitní tmavý tisk ¡ Bezpatkové písmo ¡ Optimální zvětšení vs. nezvětšení ¡ Mezery mezi písmeny, slovy, řádky ¡ Záložka v délce řádku ¡ Zjednodušený pracovní list ¡ Optika a optoelektronika ¡ Psaní latinkou ¡ Náročný proces ¡ Mnohdy neupravené písmo ¡ Slabá koordinace oko-ruka ¡ Psací potřeby s tlustou stopou ¡ Při nácviku držení pera lze využít televizní lupu ¡ Linkované listy s atypickou roztečí ¡ Sešity A4 ¡ Metodika rozvoje hmatových dovedností a čtení a psaní BP ¡ Rozvoj hmatových dovedností v předškolním věku § Také u slabozrakých dětí, více zaměřeno na senzomotoriku/grafomotoriku § U nevidomých - rozvoj jemné motoriky a předbraillská příprava ¡ Poznávání předmětů ¡ Třídění dle kritérií ¡ Vkládání ¡ Navlékání ¡ Kolíčkové kreslenky ¡ Tvarování ¡ Práce s papírem ¡ Modelování ¡ Čtení reliéfních obrázků ¡ Čtení a psaní Braillova písma ¡ Trénink hmatu od raného věku ¡ Dovednost číst tyflografická zobrazení ¡ Nemožnost skenovat zrakem slovo X čtení po písmenu ¡ Předslabikářové, slabikářové a poslabikářové období ¡ Braillovo písmo ¡ Videomateriál