SP4MP_PTE1 Specializace: Intervence v etopedii 1 Vyučující Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz PhDr. Mgr. Jana Presová, 174515@mail.muni.cz doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., 17410@mail.muni.cz Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. charel@mail.muni.cz Anotace Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepty a koncepcemi intervence u dětí a žáků s poruchami chování. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat teoretické koncepty v intervenci. Osnova 1. Intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, úkoly, formy naplňování cílů intervence 2. Intervence jako podpora, pravidla intervence 3. Principy a zásady intervence, intervence individuální, skupinová 4. Tradiční koncepční přístupy k intervenci 5. Krizová intervence 6. Intervence ve školním prostředí, intervence při výuce 7. Základní metody intervence. 8. Problémy v chování a poruchy chování z hlediska teoretických perspektiv. Podmínky absolvování předmětu: (1) docházka a aktivní účast na seminářích (2) individuální příprava (3) portfolio (4) odborný překlad (5) skupinový projekt (6) esej na vybrané téma (7) zápočet ad 1) Docházka a aktivní účast na seminářích Je možná jedna neúčast. Každou další je třeba probrat osobně s vyučujícím. ad 2) Individuální příprava (a) Studenti ve skupinách budou průběžně navrhovat intervenční aktivity. Zadání intervenčních aktivit (intervenovaná oblast, perspektiva, termín prezentace) bude ujasněno na seminářích a v interaktivních osnovách. (b) Návrhy intervenčních aktivit musí splňovat zadanou strukturu a jednotlivé skupiny je budou zavěšovat ve stanovených termínech do odevzdávány. (c) Vybrané skupiny povedou praktické ukázky připravených intervenčních aktivit včetně zpětné vazby. Struktura intervenčních aktivit - Název aktivity - Zaměření aktivity - Věková rozmezí - Individuální/skupinová - Průběh aktivity - Možné modifikace - Zpětná vazba - Poznámky/literární zdroje (d) V průběhu semestru budou do studijních materiálů umísťovány krátké texty (kapitoly z knih, články z tisku), které studenti v zadaném termínu prostudují – o textech budeme diskutovat na seminářích. ad 3) Portfolio Studenti si během semináře povedou individuální portfolio, kam budou zakládat zajímavé texty, odkazy, své práce... ad 4) Skupinový odborný překlad knihy (a) Studenti se rozdělí do skupin a každá skupina zpracuje překlad vybraných kapitol knihy (b) Každá skupina pak překlad zavěsí do odevzdávárny v ISu. (c) Inspirace knihou do individuální přípravy je možná (d) Překlady skupiny odevzdají do zápočtového týdne, tj. 14. 5. 2013 Literatura k překladu: (a) PLUMMER, Deborah. Self-esteem games for children. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007, p. cm. ISBN 18-431-0424-5. ad 5) Skupinový projekt Předpokládá se aktivní účast a participace na dolaďování a při realizaci skupinových projektů v terénu. ad 6) Esej na vybrané téma Zvolte si jedno z témat a v jeho rámci se zaměřte na jeden problém, který v eseji zpracujete. (a) Intervence jako restrikce nebo posilování. (b) Vybraná perspektiva jako rámec pro podporu v edukačním procesu etopedie. (c) Zdroje v systému dítěte jako možnost podpory dítěte. (d) Vaše vlastní téma – v takovém případě mne kontaktujte a domluvíme se, zda téma vyhovuje. Parametry pro tvorbu (i hodnocení) eseje (a) Struktura: Úvod, Hlavní část, Závěr. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení podepřete odkazy na literaturu, příp. na další zdroje, vhodné je propojení teorie s praxí. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (norma pro citování viz Pokyn děkana[1]). (d) Rozsah: 5 normostran (minimálně 1500 slov, nejvíce však 2000 slov). Termín odevzdání eseje Eseje odevzdávejte prostřednictvím Odevzdávárny[2] do neděle 19. 5. 2013. Bez odevzdané eseje nelze udělit zápočet. Nevyhovující práce, ať již po formální stránce (citace neodpovídající normě, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování. ad 7) Zápočet Na závěr každý student dostane soubor intervenčních aktivit, které budou v průběhu semináře zpracovány. Přeji vám, aby mimo toto zápočet nebyl jediným přínosem, který za splnění výše uvedených požadavků získáte. Těším se na spolupráci. Literární inspirace k semináři: ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4719-740. MILLER, William Ross a Stephen ROLLNICK. Motivační rozhovory: příprava lidí ke změně závislého chování. 1. vyd. v českém jazyce. Překlad Petra Vrtbovská. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, xviii, 311 s. ISBN 80-866-2009-3. OAKLANDER, Violet a Stephen ROLLNICK. Třinácté komnaty dětské duše: tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Překlad Petra Vrtbovská. Dobříš: Drvoštěp, c2003, 261 s. ISBN 80-903-3060-6. PLUMMER, Deborah. Self-esteem games for children. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007, p. cm. ISBN 18-431-0424-5. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 173 s. ISBN 9788073673178. ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Překlad Stanislava Jindrová. Praha: Portál, 2012, 92 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-6200-963. Poznámka Změna sylabu je vyhrazena. ________________________________ [1] http://is.muni.cz/do/1441/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010.pdf [2] Po přihlášení do IS vyberete v nabídce odkaz STUDENT, následně STUDIJNÍ MATERIÁLY, název předmětu, ODEVZDÁVÁRNY, v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu)