Změny těchto procesů => změny v chování. ¡důkladné zprávy zaměřené na §Postoje §Vlastní schopnosti (self-efficacy) §Atribuční styl ¡ ¡Atribuční styl – tři dimenze •Interně-Externí •Globálně-specifická •Stabilně-nestabilní • ¡Žák – interně/globálně/stabilní = § tendence k sebeobviňování, problémy vnímá jako součást všech kontextů a jako permanentní = Tendence k nemotivovanosti. ¡ ¡Interní či externí lokalizace regulace (srov. s naučená bezmocnost) •Interní – vidí příčiny svého chování jako ovlivnitelné (větší šance na zlepšení chování) •Externí – příčiny jsou mimo jejich kontrolu ¡ ¡Žáci popisují své myšlenky, které spojují s svým chováním. ¡ ¡ ¡Rodiče popisují co si myslí o problémovém chování svého dítěte s ohledem na minulost. ¡ ¡Učitelé popisují žákův problém, očekávání od žáka, schopnosti žáka řešit problém. ¡ cognitive assessment pupil questionnaire 1 cognitive assessment pupil questionnaire 2 ¡ ¡Učitel je může využít ke klasifikaci žákova chování ¡ ¡ ¡Vhodné ke srovnání záznamů několika učitelů ¡ assessment profile - rating scales primary-secondary assessment profile score - rating scales ¡ Vhodné zejména při odvozování žákových myšlenek, postojů a očekávání, která vyjadřuje svým chováním ¡ ¡ ¡ Lze ho strukturovat za pomoci ¡ ▪záznamu pevných intervalů ▪záznamu frekvence chování ▪kognitivního monitorování nebo ▪ABC záznamů cognitive monitoring §Poskytuje informace §o názorech a postojích vůči ostatním žákům §o míře přijetí druhými studenty § §Sociogram §vizuální reprezentace vztahů uvnitř skupiny §nominace spolužáků – dle specifických otázek (vyber 3, se kterými se nejčastěji povídáš) §záznam pozitivních či negativních nominací §nakonec lze diskutovat o chování druhých, o jejich vlastnostech - ¡Vybereme některou z metod ¡ ¡Identifikujeme §žákovy problémy v chování (kontexty, frekvenci, trvání, intenzitu problémů v chování) §procesy myšlení a uvažování, žákův atribuční styl, úroveň jeho vnímání vlastních schopností (self-efficacy), zda je jeho regulace spíše vnitřní nebo vnější §silné a slabé stránky s ohledem na schopnosti řešit problémy a komunikovat §Úroveň motivace pro změnu § ¡Naznačit formulaci problému založenou na tomto zhodnocení ¡ ¡ Kognitivní formulace ¡Popis ¡ Chlapec odmítá odpovídat na otázky z pracovního listu v dějepise. Pokud na něho učitel tlačí, naštve se. Dříve potíže se čtením, nízké sebevědomí. ¡ ¡Důvody – vnitřní ¡ Chlapec spojuje problémy se čtením s nedostatkem svých schopností a vnímá tento nedostatek jako nezměnitelný. Vnitřně atribuční styl – poraženecký, což mu brání pokusit se o rozvoj svých dovedností. ¡ ¡Důvody vnější ¡ Rodiče ho kritizují za malý posun ve čtení a srovnávají ho se sestrou, která čte velmi dobře. Příliš zdůrazňují souvislost jeho neúspěchu s nedostatkem schopností. ¡ ¡Udržovací faktory ¡ Potíže se čtením a související negativní myšlenky vedou vyhýbání se neúspěchu. Předpokládá a očekává neúspěch, selhání. Vyhýbá se trapné situaci a studu tím, že odmítá část a odmítá odpovídat na otázky. To zhoršuje problém rozvíjením nízkého sebevědomí. Rodičovská kritika a srovnávání se sestrou činí problém intenzivnějším. ¡ Učitel potvrzuje chlapovy pocity selhání. Spolužáci se mu smějí za problémy se čtením a to vede k tomu, že se chce vyhnout škole jako takové. Cítí se před nimi trapně i díky tomu, že se s nimi srovnává. To vše naznačuje jeho vnitřně atributivní styl, není schopen snažit se o změnu a všichni kolem jeho selhání přisuzují nedostatku schopností. ¡ ¡Konkrétní intervence: ¡změnit atribuční styl nejen u žáka, ale i u učitele a rodičů prostřednictvím psychologického zhodnocení, které může ukázat, že jeho problémy se čtením jsou změnitelné například pomocí párového čtení doma apod. Použité metody poslouží ke dvěma cílům – rozvinou jeho čtecí dovednosti a pomohou změnit postoje rodičů (příp. spolužáků). ¡rozvoj jím vnímaných vlastních schopností (self-efficacy) a sebevědomí – díky tomu, že zjistí a objeví své silné stránky ve výtvarné výchově či dramatice. ¡nabídnout mu různorodé způsoby práce. Učitel mu poskytne rozmanité pracovní pomůcky nebo přístupy, díky nimž bude moci zažít úspěch v plnění úkolů a odpovědí na učitelovy otázky. Kognitivní intervence http://kbtvycvik.cz/assets/images/rada.jpg Obrázek stažen z: http://kbtvycvik.cz/html/cile_kurzu.html ¡Obecně - •Velký výběr kognitivních intervencí a terapií • •Výběr závisí na: •zhodnocení problému dle •úrovni žákova kognitivního rozvoje, •silných a slabých stránek, • •Zaměření na změnu žákových kognitivních procesů ¡Kognitivní terapie: ¡ Přístupy, které zmírňují psychické utrpení pomocí korigování chybných názorů a přesvědčení ¡ ¡Experiencální přístup: §silné zážitky, mají potenciál změnit chybný názor §Interpersonální vztahy; korektivní emocionální zkušenost; očkování ¡Behaviorální přístup: §Vytvořit specifické způsoby chování => změna pohledu na sebe a okolí §Nácvik asertivity §Systematická desenzibilace §Nácvik podle vzoru (modelování) § ¡ ¡Albert Ellis §Lidé jsou podle něho predisponováni mít určitá přesvědčení - o sobě, o druhých, o vnějším prostředí • §Ty ovlivňují pocity a chování, některé pozitivně, jiné negativně • §Dva typy přesvědčení ▪Racionální ▪Neracionální, iracionální § - ¡ABC model ¡ ¡ ¡ ¡Příklad: ¡ ¡ Žák je přesvědčen, že všichni učitelé a spolužáci by ho měli mít rádi a nebo že jsou všichni proti němu. ¡ Přesvědčení, že musí za každou cenu dosahovat nejvyšších latěk ve všech ohledech. ¡ ¡ Cílem je zpochybnit tato zobecnění (uváděním výjimek nebo negativních důsledků). ¡ ¡ Zaměřuje se na tady a teď spíše než na minulost ¡ ¡ Čelí iracionálním představám na empirickém a logickém základě – Neodporují realitě a jsou logické? ¡ ¡ ¡Aaron Beck • ¡ Fenomenologické přístupy k myšlení a chování ¡ ¡ Jak lidé konstruují své zkušenosti? Jak je vnímají a interpretují? ¡ ¡Myšlenky ¡ •záměrné - přímo dosažitelné, uchopitelné •automatické - problematicky dosažitelné, mohou vést k emočním problémům ¡ Změny chování lze částečně dosáhnout prostřednictvím zkoumání empirických základů daných přesvědčení ¡ ¡ ¡ Kolaborativní empirismus – poradce s klientem spolupracují na empirickém testování přesvědčení ¡ ¡ ¡ Povzbuzování k vytváření alternativních interpretací a vysvětlení, která povedou ke změnám jejich chování ¡ ¡ ¡ Zaměření se na přesvědčení o sobě, vnímané sebe schopnosti (self-efficacy), atribučním stylu, předpokladech a postojích ke druhým a světu ¡Kognitivní terapie povzbuzuje klienta ke ¡ •sledování svých automatických myšlenek, k rozpoznávání vztahů mezi myšlením, pocity a chováním • •nahrazování nerealistických myšlenek realistickými • •ke změně klíčových přesvědčení, která způsobují emoční a behaviorální problémy ¡Beckova třísloupcová technika ¡Trénování sebe-instruování, sebeinstrukční trénink (Meichenbaum) § •posilování sebekontroly zvnitřňováním instrukcí • trénují se verbální sebe-instrukce, sebeposilování ¡ ¡Fáze intervence: • •Modelování žádoucího chování s jasnou instrukcí •Imitace chování společně s jasnou sebe-instrukcí •Imitace a šeptání sebe-instrukce •Imitace chování se skrytou instrukcí ¡ ¡ Trénink schopností k řešení problémů (strukturované řešení problémů) (D‘Zurilla, Goldfried) ¡ ¡ ¡Pět fází k vybavení žáka dovednostmi §Orientace v situaci §Definice problému, formulace §Nalezení všemožných způsobů řešení („brainstorming“) ▪Zhodnocení výhod a nevýhod každého z nich §Zvolení určitého řešení a plán konkrétních kroků ▪Uskutečnění §Zhodnocení účinnosti §http://www.pitt.edu/~groups/probsolv.html § § ¡Protistresové očkování (Miechenbaum) ¡ Důraz na získávání zvládacích dovedností, které žákovi umožní pracovat s malým, zvládnutelným množstvím stresu = cesta ke zvládání větších problémů ¡ ¡Třífázový model: ¡ •Instruovat žáka o tom co je to stres •Naučit ho zvládací dovednosti – relaxační techniky, pozitivní tvrzení, sebe-posilování •Vystavit ho stresující události, aby se naučil své nové dovednosti používat, nácvik chování ¡ ¡Atribuční přeškolení (Bandura, Weiner) ¡ ¡Všímá si jak kauzální vysvětlení a přisuzování ovlivňuje problémové chování svých nositelů §Žák přeceňuje pravděpodobnost negativních událostí (nefér zacházení, nepřátelské záměry) a přejde rovnou k závěru (pohledy vždy interpretuje jako nepřátelské) § ¡Atribuční přeškolení povzbuzuje žáka, aby identifikoval své způsoby atribucí, přisuzování, zvláště chyby v myšlení a uvažování ¡ ¡Po žákovi se chce, aby zvažoval alternativy a zkoušel je v různých kontextech ¡ ¡Cílem je povzbudit ho, aby uvažoval o tom, že jeho snaha může vést k řízení svého chování a tím i k růstu představy o vlastních schopnostech (self-efficacy) - ¡Zvládání hněvu (anger management) (Feindler, Ecton) - -Zlost a agrese jsou chápány jako naučená chování, která jsou udržována díky posilování - -Zlost – zahrnuje jak fyziologické tak kognitivní procesy - -Agresivní děti dokáží identifikovat ohrožení nebo provokativní čin i když neexistuje (proto kognitivní) - -Cílem je sebekontrola zlosti a agrese skrze kognitivní-mediaci a redukci vzruchu - -Zhodnocení problému – sebe-monitorovací techniky (deník vzteku) a pozorování (ABC) ¡ - ¡Zvládání hněvu (anger management) (Feindler, Ecton) - pokračování ¡Techniky zvládání vzteku ¡ ¡Žák identifikuje související myšlenky, pocity, činy – v pojmech funkční, ABC analýzy ¡Cíle – stanovit je a vysvětlit (zvýšit kontrolu nad zlostí a vyhnout se provokujícím situacím) ¡Trénovat sebeinstrukční techniky - lze i za pomoci hraní rolí = bezpečný prostor pro nácvik sebeinstrukčních technik ¡Techniky myšlení dopředu – uvažuje o narážkách, které ho mohou vyprovokovat ¡Trénink v asertivitě – asertivní prosazování svých práv namísto agrese ¡Trénink relaxačních technik – redukce agresivního nabuzení ¡Trénink sebe-zhodnocování, sebe-posilování. Vedení deníku zlosti – zpětná vazba - ¡Proč se to nemusí dařit? §- Nedostatek odhodlání, nedostatek potřebných sociálních dovedností, kognitivní deficity, kultura vrstevnické skupiny, úzkost, technické problémy ¡ ¡ Všímáme si změn v kognitivních procesech během intervence. ¡ ¡ Pozitivní změny v kognitivních procesech by se měly projevit v chování ¡ ¡ Měla by být vytvoření před-intervenční čára (baseline), abychom snadno a dobře srovnali start s cílem ¡ ¡ ¡ ¡BECK, Aaron T. Kognitivní terapie a emoční poruchy. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 250 s. ISBN 8073670321. ¡ ¡Ayers, H., Clarke, D., Murray A. 2000. Perspectives on Behaviour. A Practical Guide to Effective Interventions for Teachers. David Fulton Publishers: Oxon ¡ ¡http://www.afcbt.org/hopevideo ¡