Milan (8 let) Milan je dítě s diagnózou hyperkinetický syndrom na LMD bázi, inteligence v pásmu podprůměru až lehké mentální retardace. Kvůli diagnóze se u něj opakuje pobyt v DPL Opařany. Vždy, když se Milan z pobytu vrátí, tak se jeho stav a chování výrazně zlepší, je klidnější. Problémy v chování se projevují ve školním i v domácím prostředí. Osobní anamnéza: Milan je dítě z 6. gravidity (2x spont. Abortus), gravidita riziková, v 6. měsíci začala odtékat plodová voda, hospitalizace, cerklage, porod v termínu, protrahovaný pro příčnou polohu. Motorický vývoj akcelerovaný, nelezl, chodil od 9 měsíců, výrazně opožděný vývoj řeči – první slova ve čtyřech letech, věty po pátém roce, od čtyř roků je v péči logopedie. Zaznamenány změny na EEG, nyní hůře zvladatelný, začíná být agresivní na děti. Další osobnostní vývoj je determinován potížemi v názorové složce intelektu. Rodinná anamnéza: Milan pochází z úplné rodiny (v rodině žije ještě babička). Otec (30 let) je alkoholik (občas bije matku) a matka (30 let) se na výchově podílí sama (pomáhá jí nejstarší z dětí Jaroslav). Milan má dva zdravé sourozence (4 roky a 10 let). Matka je ve výchově nedůsledná – trestá děti bitím, nekontroluje, kdy se děti vrací ze školy. Děti přežívají v Moravských Budějovicích a přilepšují si žebráním (například na jízdenku) a domů se vrací ve večerních hodinách. Matka zajišťuje dětem jídlo a do školy chodí čisté. Otec přes týden spíše s rodinou není a o výchovu dětí se nezajímá. Milan má s rodinou dobré vztahy, rodiče nemají vůči němu žádné požadavky. Mezi Milanem a sourozenci dochází k vzájemným potyčkám, nadávkám a surovému bití. Volný čas tráví na ulici, kde není žádná kontrola, sousedům již několikrát poničil majetek, krade peníze, mobilní telefony. Celá rodina žije ve dvoupokojovém bytě (i s babičkou). Školní anamnéza: Milan navštěvoval mateřskou školu v místě bydliště, kde se objevily první příznaky postižení. Ještě před nástupem do školy díky svému chování absolvoval pobyt v DPA Jemnice. Po odkladu školní docházky a po psychologickém vyšetření byl Milanovi doporučen nástup do ZŠ praktické. Pracuje pod vedením třídní učitelky a za pomoci asistentky pedagoga. Zpráva o psychologickém vyšetření: V anamnéze časná PMR, afektivní křeče, trvale medikace, v kolektivu zatím nebyl, problematická sociabilita, vyžaduje dohled, dopomoc v sebeobsluze. Vada řeči ( patlavost ), epilepsie. Lehká psychomotorická retardace s přetrvávajícími projevy instability, mentální retardace odpovídá pásmu lehkého defektu, nyní je již schopen krátkodoběji pracovat v řízeném úkolu. Zpráva školy: Neprospívá v českém jazyce – zaměňuje písmena, nerozumí čtenému textu, nezvládá přepis a diktát. Pravděpodobnou příčinou jeho neprospěchu je nedostatek nadání, pozornosti a vytrvalosti. Ve vyučování spolupracuje. Do školy chodí často pozdě. Interakce: Milanovo chování se výrazně mění. K učiteli je chování dobré, pokud ovšem není v afektu. Při afektu se nekontroluje – používá nevhodné výrazy, dětem ubližuje (několik dětí muselo být ošetřeno lékařem). Děti kolem sebe nesnáší. Dopouští se krádeží (peníze ze stolku učitele, pomůcky ze skříně…). Emoce: Ke spolužákům se chová agresivně, napadá je (napadení nůžkami, kope a bije děti na chodbě a na schodišti, zranění oka, bití pěstí do zad, tluče spolužákovou hlavou o tabuli, ohrožuje židlí…). Bezpečnost dětí se učitelka i asistentky snaží zajistit neustálým dozorem. Toto selhává, protože Milan nemá zábrany zaútočit na děti ani v bezprostřední blízkosti učitele. Jeho reakce jsou velmi rychlé a není v silách třídní učitelky zabránit agresi. Po skončení vyučování neodjíždí domů, toulá se po městě a žebrá peníze. Rodina velice špatně spolupracuje. Matka se na výchově podílí sama, je ve výchově nedůsledná, ovšem Milanovi základní potřeby zabezpečuje („má co jíst, má kde spát, má si co obléci“). Úkoly: — Jaké náznaky či projevy poruch chování jste u Milana zaznamenali? — Které faktory, popsané v předkládané kazuistice, působí rizikově ve vývoji Milana ? Zaměřte se na následující oblasti: § RIZIKA SPOJENÁ S OSOBNOSTÍ § RIZIKA SPOJENÁ S RODINOU § RIZIKA SPOJENÁ SE ŠKOLOU § RIZIKA SPOJENÁ SE SPOLEČNOSTÍ — Které faktory naopak mohou působit protektivně? Jak by se daly využít k podpoře Milana? — K jakým cílům by měla podpora Milana směřovat (zaměřte se na dílčí časově blízké cíle, ne na vzdálenější budoucnost)? § Navrhněte postup pro zlepšení spolupráce s rodinou § Navrhněte možnosti, které by omezily potulování Milana po vyučování. Jak konkrétně byste je realizovali? § Navrhněte postupy, metody, aktivity, které sníží Milanovu agresivitu vůči spolužákům a učitelům.