Katedra speciální pedagogiky, Masarykova univerzita-jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 Orientační osnova kurzu 1. Etopedie v systému speciální pedagogiky- shodné a rozdílné; východiska etopedie 2. Cílová skupina etopedie - děti v riziku, děti s problémovým chováním problém x porucha, děti s PCH, cesta od problému k poruše - Bower 3. Poruchy chování a emocí (PCHE)- definice, charakteristika dle Bowera 4. Tendence a trendy v současné etopedii - nálepka jako bariéra socializace, relativita posuzování chování, předcházení nálepkování, terminologie 5. Edukační proces - cíl edukace, edukační roviny etopedie, úkoly, fáze 6. Klasifikace PCHE 7. Kauzálni faktory vzniku PCHE - rizika (oblasti), kauzálni faktory rizikovosti 8. Projevy dítěte s PCHE 9. Poradenství v hlavním proudu (SVP, PPP, SPC, legislativa) 10. Edukace dítěte s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluze)- škola jako prostředí podpory a inkluze, výchovné působení školy - strategie školy 11. Ústavní a ochranná výchova, charakteristika školských zařízení pracujících s PCHE -(DÚ, DD, VÚ, SVP) 12. Souhrnně etopedická legislativa (zákon o ústavní výchově, zákon o rodině, zákon o sociálně- právní ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte, vyhlášky ke speciálním vzdělávacím potřebám a poradenství) Další témata ■ Nejčastější školní etopedická problematika - šikana, záškoláctví atd. ■ „Alternativní" etopedická zařízení a strategie pro realizaci prevence, intervence a socializace (nízkoprahové kluby, LATA, resoc. programy atd.) ■ Trest a odměna