Klasifikace MR a charakteristika Základy spec. ped. 1 Psychopedie Klasifikace mentální retardace • řada hledisek, jak klasifikovat MR: – dle doby vzniku: vrozená x získaná; – dle typu chování: eretický x torpidní x nevyhraněný; – dle stupně mentálního postižení Klasifikace MR • orientační ohraničení stupňů inteligenčním kvocientem (IQ) – poměr mezi mentálním a chronologickým věkem • měření IQ standardizovanými testy, škálami • MKN - 10. revize Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 1992 (v ČR 1993) • dnes 4 stupně MR Stupně mentální retardace • F 70 Lehká MR IQ 50 – 69 • F 71 Středně těžká MR IQ 35 – 49 • F 72 Těžká MR IQ 20 – 34 • F 73 Hluboká MR IQ 19 a níže • F 78 Jiná mentální retardace • F 79 Nespecifikovaná mentální retardace Lehká mentální retardace * mezi 3. a 6. rokem nápadnější problémy v psychomotorickém vývoji, * malá slovní zásoba, opožděný vývoj řeči, různé vady řeči, obsahová chudost, * nejvýraznější problémy v období školní docházky * mnoho dospělých schopno práce a úspěšného udržování sociálních vztahů Středně těžká MR * rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn, opoždění přetrvává do dospělosti; * častý výskyt epilepsie, autismu a dalších neurologických a tělesných potíží; * řeč je velmi jednoduchá * samostatnost v sebeobsluze je mnohdy pouze částečná; * emocionální labilita * jednoduché pracovní zařazení Těžká mentální retardace * psychomotorický vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku, značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů; * časté somatické vady a příznaky celkového poškození CNS; * možnost osvojení základních hygienických návyků a prvků sebeobsluhy; * minimální rozvoj komunikačních dovedností, * potřeba celoživotní péče; Hluboká mentální retardace * těžké omezení motoriky; * stereotypní automatické pohyby; * kombinace s postižením sluchu, zraku, těžkými neurologickými poruchami; * nonverbální komunikace bez smyslu * sebepoškozování