Psychopedie jako vědní obor • pedagogika versus speciální pedagogika; • postavení speciální pedagogiky v systému věd (pedagogika, psychologie, medicína, sociologie) • Vztah psychopedie k ostatním speciálně-pedagogickým disciplínám: • etopedie, • logopedie, • somatopedie. Psychopedie jako vědní obor tvoří: • teoretický základ, • metodologie oboru, • historie oboru, • teorie výchovy, • didaktika (teorie vzdělávání a teorie vyučování) Psychopedie jako vědní obor * můžeme chápat v užším pojetí * a širším pojetí: M. Valenta (in Valenta, M., Müller, O. 2007) definuje psychopedii v širším kontextu jako „interdisciplinární obor, který se zabývá prevencí a prognostikou mentální retardace a jiných duševních poruch se zřetelem na edukaci, reedukaci, diagnostiku, intervenci, inkluzi a socializaci osob s mentálním postižením a jiným duševním postižením.“ * Cílem je …..je dosažení maximálního stupně rozvoje osob s MP či jiným duševním postižením a při respektování zvláštnosti postižení a jedinečnosti každé osobnosti a jejich integrace do společnosti. * Předmětem je… Člověk s mentálním postižením bez ohledu na věk, stupeň postižení a případně kombinací postižení. Problematika terminologie • problémy etického rázu; • snaha o humanizaci termínů + snaha o sjednocení termínu se zahraničím -> nové termíny: • osoby s mentálním postižením • osoby s potížemi v učení • osoby se speciálními vzdělávacími potřebami; MP x MR • Někteří autoři vnímají tyto termíny jako synonyma a jiní v nich vidí rozdíl související s obsahem obou pojmů. • MP (IQ pod 85) má širší rozsah a používáme ho jako zastřešující termín pro snížení inteligence na rozličném etiologickém podkladě