¡ Osobnost člověka se zrakovým postižením ¡ Zita Nováková Vliv zrakové vady na osobnost ¡ vliv na celou osobnost § psychický a fyzický vývoj ¡ primární postižení ¡ sekundární změny – senzorická deprivace ¡ míra vlivu závisí na: § diagnóze § závažnosti – stupni vady § době vzniku a etiologii vady Vada vrozená nebo získaná? ¡ v jaké míře byly vytvořeny adekvátní vizuální představy o okolním světě § 5-7 let – hranice pro zachování zrakových představ § zformování osobnosti ¡ subjektivní zpracování zátěže sebou samým a blízkým okolím Akceptace vady [(Čálek, 1992) ] ¡ Definice, pojmy ¡ přijetí, osvojení všech životních možností a omezení souvisejících s postižením ¡ aktivní přístup k životním situacím a motivace je řešit ¡ sebeakceptace – sebepřijetí - sebeúcta Faktory akceptace ¡ osobnost člověka a její rysy ¡ aspirace člověka ¡ životní příběh ¡ bezprostřední okolí ¡ životní podmínky ¡ kompenzační schopnosti ¡ naplnění kvality života Nonakceptace/inakceptace ztráty zraku ¡ může být dílčí nebo celková ¡ stigmatizace, pocity méněcennosti ¡ 2 extrémy § popírání – (např. prakticky nevidomí) - motivační hyperkompenzace § zveličování - podlehnutí –syndrom naučené bezmocnosti [(Jesenský a kol., 2007)] ¡ důvodem nedostatečná informovanost Rodina dítěte s vrozeným zrakovým postižením ¡ narození dítěte s postižením – trauma, zátěž ¡ fáze přijetí pozice rodiče s postižením § šok a popření § postupná akceptace a vyrovnávání se s problémem § fáze realismu § plná akceptace? ¡ sourozenci Oslabení či ztráta zraku v dospělém a seniorském věku ¡ rozdíl ve věkových pásmech ¡ progresivní/pozvolná nebo náhlá ztráta ¡ trauma, nevratná ztráta kompetencí Senioři § postižení jednotlivých zrakových funkcí § odlišná rychlost zpracování informací § výrazné riziko rezignace a sociální izolace Akceptace a sebepojetí ¡ Akceptace X stigmatizace a pocity méněcennosti ¡ Sebepojetí souvisí s pocity méněcennosti ¡ Úroveň sebepojetí → úroveň kompetencí ¡ Autonomie – svébytnost, nezávislost, právo rozhodovat o svém životě § batolecí věk § Puberta ¡ Hledání sebe sama a své identity ¡ Aktivní přístup X pasivní přístup Vývoj osobnosti dítěte s těžkou vrozenou vadou [(Vágnerová, 1995, McLinden][, 1997)] ¡ psychický vývoj § stejné fáze jako u intaktních, ale se specifiky § ovlivněn závažností vady, dědičností, prostředím,výchovným stylem ¡ v raném věku mluvíme o psychomotorickém vývoji ¡ 3 složky kognitivní vývoj sociální vývoj pohybový vývoj Kognitivní vývoj, myšlení a řeč ¡ senzorická deprivace – snížení aktivační úrovně ¡ omezení poznávacích schopností zrakovou cestou ¡ kompenzace hmatem, sluchem, čichem, atd. ¡ koncentrace pozornosti – snížená ¡ trénink paměti ¡ nedostatek smyslové zkušenosti → narušení diferenciace představ →specifika v myšlení ¡ řeč § kompenzační funkce – verbalismy § kognitivní a komunikační funkce Pohybový vývoj ¡ omezení aktivity a pohybu ¡ opožděný vývoj a přeskočení některých fází ¡ hypotonie, špatné držení těla, rotace chodidel, nakloněná hlava ¡ automatismy – kývání ¡ rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu (POSP), cílený nácvik Sociální vývoj ¡ omezení vizuálního kontaktu ¡ nemožnost učení nápodobou ¡ větší závislost na ostatních ¡ Souvisí také se sebeobslužnými dovednostmi ¡ posilování sociálních dovedností – zvládání sociálních situací (komunikace, zvládání náročných situací, atd.) ¡ Videomateriál ¡ http://www.youtube.com/watch?v=thsimc7LfvU Děkuji za pozornost!