Semináře z ps. duševního vývoje - jaro 2013 - Mgr. Ing. Ireny Ocetkové, Ph.D. - prakticky orientované, Zápočet bude udělen za účast a odevzdání 4 písemných prací psaných na počítači na téma: 1. Pozorování hry dítěte 2. Rozhovor s adolescentem: 3. Rozhovor s člověkem v období stáří 4. Sebereflexe (každý den večer asi 1 – 5 vět) nebo životopis (5A4, od početí až do dneška) 5. Krátké celkové zhodnocení a shrnutí všech 4 úkolů (porovnání, moje postřehy) Ad 1: Postup: a) přečíst příslušnou kapitolu, která se týká daného vývojového období v učebnici (Říčan – Cesta životem, Langmeier, Josef - Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 2, aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. 368 s., Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 467 s.) b) realizovat pozorování (možnost videonahrávky pro vlastní potřebu) c) pozorování zpracovat - provézt zápis (konfrontovat s učebnicemi), konečný text bude mít 3 části: úvod – základní údaje o pozorované osobě + popis pozorování (libovolný rozsah) + shrnutí na 0,5 - 1 A4 – zde porovnat s literaturou + odkazy v textu (příjmení autora a do závorky rok vydání knihy). Literaturu uvést na konci všech tří úkolů podle normy viz bak. nebo diplomové práce. A archivu závěrečných prací na MU. Ad 2 a 3: Postup: a) přečíst příslušnou kapitolu, která se týká daného vývojového období v učebnici (Říčan, Langmeier - Krejčířová,, Vágnerová) a formulovat si otázky. b) realizovat rozhovor (nejlépe s audionahrávkou nebo zapisovat ) c) přepsat načisto : základní údaje (pohlaví, věk, vzdělání, rodinný stav, náboženství, atd.) + doslovný přepis rozhovoru (libovolný rozsah, možno uvést jen přepis části rozhovoru a zbytek shrnout) + shrnutí na 0,5 - 1 A4 (konfrontovat s učebnicemi – v textu odkazy na literaturu viz výš) d) téma rozhovoru: např. Můj život (U starých osob orientovat spíše na současnost a minulost, u adolescentů na minulost, současnost a budoucnost) (Adolescent: např: Jak žiji? Jak trávím svůj čas? Do čeho vkládám nejvíce energie? Co pokládám v životě to nejdůležitější? Jak jsem v životě a se sebou spokojen? Co mi chybí ke spokojenosti? Jak vnímám sám sebe? Jaké je moje místo ve světě? Jak mne vidí druzí lidé? Smysl života? Co plánuji? Co od života očekávám? Jaký je rozdíl mezi mnou před 10 lety a teď? Jaký bych chtěl být za 10 , 20, 30 let? Co jsem se od života dosud naučil? A co se chci ještě od života naučit? Jak budu asi hodnotit svůj život až mi bude 70 ? atd. Člověk v období stáří: např. Jak žiji? Jak trávím svůj čas? Do čeho vkládám nejvíce energie? Co pokládám v životě to nejdůležitější? Jak jsem se sebou a s životem spokojen? Co mi chybí ke spokojenosti? Jak vnímám sám sebe? Jaké je moje místo ve světě? Jak mne vidí druzí lidé? Smysl života? Jaký je rozdíl mezi mnou před 20 lety a teď? Co jsem se v životě naučil? Jaké jsem od života získal zkušenosti? Co pozitivního jsem od života dostal? Co ještě plánuji? Co od života očekávám? Co považuji ve svém životě za nejdůležitější? Jak hodnotím svůj dosavadní život? – pozor u starých lidí je třeba vést rozhovor s velkou mírou citlivosti a empatie !!!) Literatura: VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568. info LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vydání Panorama, 1990. Všechny práce budou obsahovat 1 titulní stránku a budou odevzdání v jedné složce, v jednom díle (např. svázány rychlovazačem) a odevzdány osobně na posledním semináři. Práce prohlédnu a hned vracím protože jde o vaše soukromé a osobní názory a informace, které nejsou určeny pro nikoho jiného, než pro Vás. Společná povinná setkání na fakultě v čase seminářů podle rozvrhu – (nutná 100% účast, v případě nepřítomnosti ze zdravotních důvodů přineste k zápočtu omluvenku ( stačí v posledním semináři) a zjistěte si, co se na hodině dělo, abyste byli informováni. ). Rozpis povinné účasti na seminářích: Pondělní semináře Úterní semináře Sudý týden 18.2 – hodina odpadla 19.2 – úvodní hodina 4. 3. - úvodní hodina 5.3. 18. 3. – pozorování hry dítěte 19.3. pozorování hry dítěte velikonoce 2. 4. po velikonocích 15.4. – rozhovor s adolescentem 16.4. rozhovor s adolescentem 29.4 rozhovor s člověkem v období stáří 30.4. rozhovor s člověkem v období stáří 13,.5 – zápočet + předtermín 14. 5.- zápočet + předtermín Lichý týden 25. 2. - úvodní hodina 26.2. - úvodní hodina 11.3. 12.3. 25.3. pozorování hry dítěte 26.3. pozorování hry dítěte 8. 4. rozhovor s adolescentem 9. 4. rozhovor s adolescentem 22.4. odpadne hodina 23.4. odpadne hodina 6. 5. rozhovor s člověkem v období stáří 7. 5. rozhovor s člověkem v období stáří 20. 5. zápočet + předtermín 21. 5. zápočet + předtermín Jakékoliv dotazy zodpovím na seminářích nebo v době konzultačních hodin ( úterý 9.20 – 10.15) nebo emailem. Irena Ocetková