ZDRAVÁ ŠKOLA VČERA A DNES Jděte stále vpřed za svým cílem, jděte, i když to bude cesta obtížná, obětujte kus svého osobního pohodlí pro široký okruh svého poznání, které Vám bude otvírat nové možnosti, buďte důslední a obětaví a ať si v životě vyberete jakoukoliv práci, dělejte ji poctivě a svědomitě. Eduard Štorch Martin Hlavica, 322102 Stanislav Hošek, 208375 zdravaskola MYŠLENKOVÉ ZÁKLADY •STANISLAV RŮŽIČKA (1872-1946) • - profesor Komenského univerzity v • Bratislavě • - veden myšlenkou poučit lidi o • zásadách zdravého života. •Eubiotika (dobrožilství) • eu (dobře) bios (život) •Projekt eubiotické osady Mudr. Stanislav Růžička MYŠLENKOVÉ ZÁKLADY •Pár zásad (myšlenek) eubiotiky • - přirozený základ života spočívá v rodině • - vlastní půda k obdělávání • - život v souladu s přírodou • - život bez alkoholu • - hlavní roli hraje fyzická práce, pohyb, chůze a přirozené cvičení • - prosté a účelné oblékání bez přepychu • - správná výživa MYŠLENKOVÉ ZÁKLADY •EDUARD ŠTORCH (1878 – 1956) • učitel, spisovatel, archeolog, skaut, • člověk s hlubokým sociálním cítěním, pokračovatel Stanislava Růžičky • •Dětská farma (škola v přírodě) – Libeňský ostrov v Praze • - musel prodat archeologickou sbírku, aby • mohl projekt realizovat getImage1 MYŠLENKOVÉ ZÁKLADY •Výchova ve Štorchově farmě: • - zdravé přírodní prostředí • - variabilnost výuky • - projektová metoda, Daltonský plán a Winnetská soustava • - praktické poznatky z hygieny, životosprávy a oblékání • - společné úkoly a práce • - výchovný vzor učitelovi osobnosti a jeho rodinného života • - výlety, dramatická představení v přírodě • - bez příkazů, tresty vyjímečné, kázeň dobrovolná ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ •Původně skotský program podpory zdraví ve školách. • •1992 – oficiální zahájení projektu v české republice, připojením do evropské sítě zdravých škol. • •Tři etapy ozdravného procesu v našich školách: • I. 1986 – 1990 - výzkumná, přípravná fáze. • II. 1991 – 1995 – realizace snah v ČR. • - (časopis Ratolest) • III. od roku 1996 – 1999/2000 – zhodnocení dosavadních výsledků a budování nové koncepce. • ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ •Podstata – vytvoření zdravého prostředí v našich školách, výchova ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování! •A to změnou v těchto oblastech: a)Vytvoření zdravého prostředí ve škole b)Výchova ke zdravému životnímu stylu c)Spolupráce s rodiči a odbornými partnery • •!!!DŮLEŽITOU ROLI HRAJE PARTNERSKÝ VZTAH MEZI UČITELEM A ŽÁKEM!!! • ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ •Současná podoba projektu Zdravá škola se opírá o tři pilíře: –pohodu prostředí –zdravé učení –otevřené partnerství – –Vychází z komplexní definice zdraví jako stavu psychické, fyzické a sociální pohody – •Každé z těchto tří základních východisek je blíže konkretizováno prostřednictvím zásad, které specifikují stěžejní tendence v rámci těchto východisek: 001 ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ •Pohodu prostředí •Pohoda věcného prostředí •Pohoda sociálního prostředí •Pohoda organizačního prostředí • •Zdravé učení •Smysluplnost •Možnost výběru, přiměřenost •Spoluúčast, spolupráce •Motivující hodnocení • •Otevřené partnerství •Škola – model demokratického společenství •Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce zdrava-petka-1 AlterZS_1 ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ •Příklady některých změn uskutečněných ve •zdravých školách: • - Chování učitelů k dětem, vztahy mezi žáky a učiteli • - Metody a formy školní práce • - Spolupráce s rodiči • - Pitný režim • - Estetika prostředí • - Stravování ANd9GcRANSTZP0Trc4RglzPx8WM_ip3VTXQAXAWvjBJzVw1tTGS-Sf8s5g Kanianka-Zdravá škola-1997 •Video ukázka (youtube) •http://www.youtube.com/watch?v=pvF-Px5B2GY • zdrava_svacina POUŽITÁ LITERATURA •SVOBODOVÁ, J.: Zdravá škola včera a dnes. Brno 1998. ISBN 80-85931-53-2. • •STŘELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno 2004. ISBN 80-86633-21-7.