ANGAŽOVANÉ UČENÍ Vypracovaly: Zuzana Lörincová Anna Uhrová ANGAŽOVANÉ UČENÍ – CO TO JE? ¢U nás zavedl S. Červenka ¢ ¢Je takový způsob vyučování, v němž má hlavní slovo žák, který je aktivní, má zájem o problém, pracuje samostatně a s chutí, je vtažen do práce a učí se rád ¢ ¢ Stanislav Červenka uvádí, že se jedná o jakýsi typ rozvíjejícího vyučování, který vychází z přirozené potřeby žáka poznávat. ¢Rozhodujícím aspektem není to, že žák získá velké množství informací, ale fakt, že žák chce sám další informace získávat ¢ ¢Blíží se k tzv. autentickému učení ¢ ¢Důraz je kladen na pozitivní vnitřní motivaci, která vede žáka k tomu, že se chce angažovat, chce něco sám skutečně udělat pro splnění určitých cílů ¢ ¢Učitel v řízení svých žáků pracuje s tzv. afektivními prvky – s prožitky kladných citů (např. citové stavy napětí při řešení učebního problému, které střídá příjemné uvolnění, když je problém vyřešen, citové stavy hrdosti, uspokojení, když se žákovi podařilo lépe zvládnout situaci a byl za to oceněn, prožitek úspěchu ze společné, dobře provedené práce.) ¢ ¢Důležitou součástí angažovaného učení je také interaktivní tabule – poskytuje pedagogovi ten správný prostor pro vytvoření prostředí, v kterém žáci živo zkoumají, diskutují, vytvářejí projekty a používají technologie, aby objevovali nové zákonitosti. 10 PRINCIPŮ ANGAŽOVANÉHO UČENÍ 1.Princip samostatného myšlení a kolektivní spolupráce 2.Princip angažovanosti a odpovědnosti za svěřené úkoly 3.Princip uplatňování pozitivní motivace 4.Princip dobrovolnosti a uvědomělé tvořivé činnosti 5.Princip pochopení učiva všemi žáky 6.Princip řešení náročných problémových úkolů 7.Princip respektování osobnosti 8.Princip převahy kladného hodnocení 9.Princip funkčního využívání neobvyklých pedagogických situací 10.Princip otevřeného systému výchovy a vzdělávání KLADY ANGAŽOVANÉHO UČENÍ ¢Podpora samostatného myšlení žáků ¢Spolupráce v kolektivu a důraz na odpovědnost ¢Tvořivá činnost ¢V kurikulu je zakotveno učivo, které vychází ze života ¢Respektování osobnosti žáků a osobního tempa ¢Převaha kladného hodnocení ¢Využívání neobvyklých pedagogických situací ¢Důraz na pozitivní motivaci ¢Řešení nezvyklých problémových úloh ¢Jedná se o aktivní učení – klíčem je promyšlený přechod od tradičního způsobu výuky k sebevzdělávací aktivitě ¢Žáci získávají zážitky v reálném světě a zážitky typu „být přitom, být u toho“ ¢Zavádění učiva, které je originální a pro žáky zajímavější ¢Žák se „učí učit“ NEGATIVA ANGAŽOVANÉHO UČENÍ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ PŘÁTELÉ ANGAŽOVANÉHO UČENÍ - PAU ¢Občanské sdružení ¢Cílem je účinné napomáhat českému školství při zkvalitňování, zefektivňování a humanizaci výchovy a vzdělávání ¢Organizuje setkání za účelem doplnění či prohloubení kvalifikace učitelů tak, aby škola plnila úspěšně svou úlohu ¢Zaměřuje se na práci učitele ve třídě, ředitele ve škole a reaguje na otázky z denní praxe ¢Členové si kladou otázky typu: Co a jak se má ve škole učit? Jak vychovat občany zdravě sebevědomé, poctivé a jednou i moudré?... ZDROJE ¢ČERVENKA, Stanislav. Angažované učení. Praha: T. Houška, 1992. ¢KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5. ¢SVOBODOVÁ, Jarmila. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí: Zdroje inspirace pro učitele. Brno: 2007, MSD. ISBN 978-80-86633-93-0. ¢www.pau.cz ¢ ¢DĚKUJEME ZA POZORNOST ¢