Etopedie Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz Porucha chování (PCH) definice  Postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností  Současně toto postižení:  Je něco víc, než přechodná a předvídatelná reakce na stresující události v prostředí  Se vyskytuje minimálně ve dvou prostředích, z nichž jedno souvisí se školou  Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, inVojtová, 2008) Teorie resilience Multifaktoriální teorie kauzalit  Na vznik a vývoj poruchy chování mají vliv faktory:  Žádný z faktorů sám o sobě nelze pokládat za příčinu poruchy chování  Faktory interagují a kumulují se RIZIKOVÉ Zvyšují pravděpodobnost vzniku PCH PROTEKTIVNÍ Tlumí dopad či mohou omezit vliv faktorů rizikových Resilience („odolnost“) - definice Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti. Taktéž schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím. Rizikové faktory Protektivní faktory I N D I V I D U Á L N Í Komplikované těhotenství a porod Neurologické problémy Raný deprivační syndrom Psychické trauma Pozitivní temperament Odolný neurobiologický systém Raná poškození CNS,ADHD, neklid, impulzivita, poruchy koncentrace Zvýšená pohotovost k agresi Nedostatečná sebekontrola Zvýšená potřeba extrémních zážitků Emoční labilita Prosociální orientace Pozitivní sebepojetí, sebekontrola Smysl pro humor Pozitivní orientace do budoucnosti Emoční stabilita Frustrační tolerance Mužské pohlaví Ženské pohlaví Rizikové chování Expozice mediálnímu násilí Intolerantní postoj k delikvenci Hodnotový systém, úroveň morálky Nízká úroveň kognitivních dispozic a potencialit k učení, jazyková bariéra, sociální nezralost Kognitivní potenciál Komunikační dovednosti Nízká schopnost empatie Empatie a citlivost k druhým Rizikové faktory Protektivní faktory R O D I N N Ý S Y S T É M Slabá nebo chybějící vazba (attachment) Negativní emoční vztah rodič – dítě (odmítání) Jistá vazba (attachment) Pozitivní akceptující vztah rodič – díte Pečující klíčová osoba Trestající, laxní nebo nekonzistentní disciplína Nízká supervize a participace Život v sociálně vyloučené lokalitě Přiměřená rodičovská supervize Důsledná disciplína s jasnými pravidly Dlouhodobý rodinný konflikt Manželská opora Funkční komunikační systém Nestabilita rodinného prostředí Separace od rodičů, úmrtí Nedostatečně diferencované role Rodičovská participace a pozitivní hodnocení Jasné vymezení rolí Nízký SES, chudoba, nezaměstnanost Kriminální chování, závislosti, zanedbávání, týrání v rodině Vřelá emoční a podporující výchova Rizikové faktory Protektivní faktory ŠKOLA Problematický vztah ke škole, nízká motivace, slabý školní výkon Vysoká hodnota vzdělání, závazek ke škole Opakovaný neúspěch Syndrom naučené bezmocnosti Nepodporující učitel Vyčlenění z kolektivu spolužáků Úspěch, uznání a účast v aktivitách Prožívání školy jako akceptující a smysluplné Podporující učitel VRSTEVNÍCI Role odmítaného Oslabené sociální vazby Nevhodné trávení volného času, nuda Delikventní vrstevníci Členství v gangu Přátelské vztahy s vrstevníky (zapojení v aktivitách) KOMUNITA Restriktivně a negativně formulované právní i neformální očekávání chování Kriminalita a drogy v okolí Špatné životní prostředí Existence a dostupnost sociální opory Dovednost mobilizace zdrojů sociální sítě Nálepkování/ etiketizace/labelling  „nálepka“ – označení dítěte, za dítě s problémem, s problémovým chováním, s poruchou chování  odklání pozornost od příčin daného chování  negativní stigma podporuje tendence dětí s PCHE cítit se nešťastně, podhodnocovat své schopnosti Obrázek převzat z: http://teens.drugabuse.gov/blog/post/fear-stigma-does- it-hold-you-back nálepka S O C I A L I Z A C E B A R I É R A negativní sebeobraz Nálepka jako bariéra socializace nálepka „Soft“ přístupy v terminologii: předcházení nálepkování  odráží inkluzivní charakter pojetí problematiky nežádoucího chování  primární zaměření na perspektivu  vyjadřují důvěru v odpovědnost pedagogů a dalších odborníků při podpoře těchto dětí  PCHE jako časově omezená výzva  odpovídají společenskému vývoji  přístup ke vzdělávání pro všechny Potíže s chováním Problémy s chováním Behavioral Difficulties Provokující žák Challenging pupil Nápadné chování Verhaltensauffälligkeiten Dispozice k poruchám chování  snaha předcházet nálepkování  hledání souvislosti mezi poruchou chování a sociálním okolím  orientace na pedagoga a jeho zodpovědnost za perspektivu žáka s problémy  hledání lépe fungujících postupů (v edukaci) Cíle etopedie Vytvoření vhodných podmínek k: aktivní přístup k vlastnímu vzdělání dosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál Optimalizace životních perspektiv dítěte Fáze edukačního procesu Prevence 1. Prevence Intervence II. Intervence Rehabilitace III. Rehabilitace Prevence jako kontinuum podpory (C. Blum a J., P. Bakken, in Obiakor, F. E., Bakken, J., P., Rotatori, A. F., 2010) Terciální prevence: snížit důsledky problémového chování a eliminovat jeho dopad na fyzické i sociální fungování jedince i jeho okolí Sekundární prevence: skupiny ohrožené některým problémem k rozvinutí problému zatím nedošlo Primární prevence: předcházení problému osvěta a podpora konstruktivního trávení volného času Úkoly fází: Intervence Rehabilitace  eliminovat, odstranit zdroje nežádoucích vlivů  vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu,  probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity  posilovat pozitivní sociální vztahy  Poskytnout korektivní zkušenost  Zprostředkovávat nové zážitky a podněty  pocit kompetence  poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot  pomoci mu vidět vlastní perspektivu  orientace na budoucnost Speciálně pedagogické prostředky HRA – vede k dodržování pravidel  učí sociálním kompetencím (sebeovládání…)  motivační efekt  pěstuje morální vlastnosti PRÁCE - bývá účinná i tam, kde jiné prostředky selhaly  pozitivně ovlivňuje charakterové vlastnosti; vychovává ke svědomitosti a vytrvalosti  práce musí mít smysl, zjevnou užitečnost REŽIM - pomáhá budovat dynamický stereotyp  společenský princip (dodržování norem, společenských zvyklostí)  hygienický (biorytmus, hygienické návyky)  pedagogický (hlavně s ohledem na věkové zvláštnosti) PROSTREDÍ - především převýchovného zařízení (má nezastupitelný vliv) A JINÉ… Základní otázky (témata) 1. Základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? 2. Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky. 3. Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd. Okruhy diagnostiky Historie vývoje Fungování ve škole (studijní výkon, vztahy k učitelům a dětem) Vztahy k vrstevníkům Vztahy v rodině Koníčky a zájmy Traumatizující události Chování dítěte Diagnostika – strukturované hodnocení problému Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování Škola jako systém  Systémový přístup  svět jako soustava vzájemně propojených a ovlivňujících se systémů  Funkčnost systému  vzájemně výhodné propojení prvků soustavy Zásady funkčnosti systému (Pokorná 1997)  Jednotlivé prvky systému jsou nezaměnitelné, na sobě závislé  V systému může každý člen udržet svou jedinečnost a současně komunikovat s okolím  Ohraničení vůči okolí, ale současné otevření novým vlivům (brání svou intimitu, určité vliv nenechá vstoupit)  identita systému x respekt a otevřenost vůči okolí  Propojení systémy stabilizuje  Otevřenost sytému = naděje. Škola, kázeň, pravidla Kázeňská politika školy  = péče o edukaci uvnitř systému školy  definuje základní pravidla pro vztahy, chování a organizaci školy  musí být založena na společenských hodnotách a perspektivách a na prospěchu žáků  kázeňská politika školy by měla pojímat celý její systém  základním východiskem je podpora žádoucího chování Pravidla třídy Individuální podpora žáka Pravidla aktivit mimo výuku KÁZEŇSKÝ SYSTÉM ŠKOLY Základní pravidla kázeňské politiky (Colvin, Fernandez) 1) Vymezení žádoucích způsobů chování  malý počet jednoduše formulovaných žádoucích způsobů chování 2) Výuka žádoucích způsobů chování  v reálných situacích. 3) Propagovat a uznávat způsoby správného chování  Interakce dospělý-žák k pozitivnímu iniciování 4) Aktivně zpracovávat chyby v chování  dohodnout předem zásady postupu v případě špatného chování 5) Hodnotit a adaptovat kázeňskou politiku týmem –  strategie průběžného vyhodnocování a modifikování kázeňského systému školy 6) Podporovat pracovníky školy 7) Podporovat individuálního studenta  vytváření pozitivní kultury školy x podporovat menší skupiny žáků nebo i jednotlivce Kázeňská politika jako nástroj  srozumitelnost  zřetelná pravidla  spoluúčast  pozitivní zaměření  důsledné dodržování  zřetelné pojmenovávání problémů  jasná a srozumitelná kázeňská politika – možnost monitorování problémů v chování a jejich předcházení prostřednictvím koordinovaných kázeňských procedur  informace pro žáky jaké chování je očekáváno a jaké je zakazováno Uplatňování pozitivní kázně  Pozitivní kázeň (Adler, Dreikus) = všichni lidé mají stejná práva na důstojnost a respekt  metody – nerepresivní a nekompromistní  přátelské (ukazují úctu k dítěti) a přísné (ukazují respekt k tomu, co je potřeba udělat) Možnost znázornění žádoucího a nežádoucího chování – práce v lavici