Edukace žáků s PCHE v hlavním proudu vzdělávání Mgr. Jarmila Matochová 175853@mail.muni.cz Postoje žáků s PCH ke škole a k učení (Vojtová, 2012) Vztah učitel-žák • Nespravedlivé hodnocení • Není mu nasloucháno • Učitelé jej nemají rádi Sebevnímání • Nemá pocit, že je důležitý • Ostatní si jej neváží • Lidé o něm nepřemýšlejí • Jiní žáci jsou upřednostňováni Učení • Nerad se učí, není zvědavý • Nechodí do školy rád • Učitelé se nezajímají o jeho názor  P7: Jako mně se zdá, že tam dobrá vůbec není (školní poradce). Protože já jsem nic neudělal, ona si mě vezme do kabinetu a začne řvát. Jako jestli vím, proč tady jsem a takový ty blbosti.A já nevím, protože jsem nic neudělal.Tak ona začne do mě valit, že todle, že jsme včera kradli v obchodě, aj když to nebyla vůbec pravda.  P7:Tendle pátek končím. Mám největší strach vrátit se právě zpátky do školy. Ne z toho kolektivu, ale ze školy, je nás tam třicet, tady jen osm, nedávaj nám tak těžké úkoly, a tam je nás třicet jedna a ony todle, se věnujou třeba jen dvěma řadám pořádně, ostatní nechajou úplně... Já mám celkově dost velkou dyslexii, jako že vynechávám písmena, když píšu.A prostě oni na to neberou vůbec ohled. Institucionální cesta podpory Školní poradenská pracoviště Specializovaná poradenská zařízení Školská zařízení pro výkon ÚV a OV Zařízení preventivně výchovné péče Systém poskytování poradenských služeb Mgr. Jarmila Matochová; 175853@mail.muni.cz Školní poradenská pracoviště • Výchovný poradce • Školní metodik prevence • Školní psycholog • Školní speciální pedagog • (Třídní učitel) Specializovaná poradenská zařízení • Pedagogicko psychologická poradna • Speciálně pedagogické centrum • (Středisko výchovné péče) • (Diagnostický ústav) Národní ústav pro vzdělávání: • Od 1.7.2011; IPPP +VÚP + NUOV •Vzdělávání všeobecné, odborné, umělecké a jazykové • Poradenství pedagogicko-psychologické, výchovné a kariérové •Další vzdělávání pedagogických pracovníků Školní poradenská pracoviště  Úroveň třídy  Třídní učitel  Úroveň školy  Výchovný poradce  Metodik prevence  Speciální pedagog  Školní psycholog Ze zákona povinní Třídní učitel  Výuka  Administrativa  Zodpovědnost za rozvoj každého žáka  Individuální podpora a vedení  Poradenská činnost směřuje k:  Žákům  Rodičům  Kolegům a vedení školy Třídní učitel Poradenství směrem k žákům  Všichni žáci:  Hodnotí v kontextu jejich kompetencí  Hledá blokace strategií učení  Vytváří strategie pro další vedení  Žáci v riziku/s PCHE  Diagnostikuje  Navrhuje plán intervence Třídní učitel Poradenství směrem k rodičům  Dát najevo zájem o dítě  Kontaktovat i mimo problémy  Zvát do školy a na výlety  Komunikovat o dětech, ne o jejich problémech  Nezahánět do nepřátelských pozic  Začít pozitivně  Zlomit nedůvěru  Jsme na stejné lodi Výchovný poradce  Z řad pedagogů, ustaven ředitelem  Úkoly „3 Ko“  Koordinace,  kontakt,  konzultace  Poradenská činnost směrem k:  Žákům  Rodičům  Kolegům a vedení školy Výchovný poradce 1) Profesní poradenství 2) Podpora žáka při řešení problémových edukačních situací => žáci v riziku/s PCHE - konzultace pro třídního u. (partneři) - shromažďování údajů o žácích - hledání cest pro zefektivnění strategie učení + spolupráce s odborníky + stanovení intervenčních strategií Speciální pedagog Školní psycholog  Nezbytný pro inkluzi  Stěžejní poradenská role  Možnost školních poradenských pracovišť Úkoly  Optimalizace vzdělávacího procesu z hlediska psychosociálních podmínek  MinimalizaceV aV problémů prostřednictvím práce s nimi Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Umístění dítěte do školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy  rodiče neschopni z různých důvodů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte v rodině  Sociální důvody  PCH takového stupně a intenzity, že ohrožuje zdárný vývoj dítěte  chování dítěte by bylo v případě jeho trestné odpovědnosti posuzované jako trestný čin Ústavní výchova x Ochranná výchova • nařízena rozhodnutím soudu • určena pro nezletilé do 18 let s krátkodobým pobytem mimo rodinu nebo s nejasnou prognózou,anebo pro děti vyžadující speciální přístup pro určitý handicap • uskutečňuje se podle věku ve zdravotnických a školských zařízeních (kojenecké ústavy,dětské domovy, dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, diagnostické ústavy a výchovné ústavy) • u dětí 3 – 18 let věku (výjimečně do 19 let) základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte • uložena soudem, spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest • uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody • uskutečňuje se ve školských zařízeních ( dětské domovy se školou a výchovné ústavy, u dětí 15 – 18 let věku (výjimečně od 12 let) • základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin dítěte nebo mladistvého, který naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Školská zařízení pro výkon ÚV a OV Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež Dětský domov ÚV Dětský domov se školou ÚV (OV) Výchovný ústav ÚV Výchovný ústav (VÚ) • mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV • dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ • plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální • základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje  Praktická škola  Odborné učiliště  SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina cíle a úkoly  prevence  Intervence: odstranění či zmírnění již vzniklých PCH; eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy  spolupráce s rodinou, se školou a s ostatními institucemi cílový klient  3-26 let  děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji  jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci  výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná Formy činnosti  poradenské  Intervence; psychoterapeutické služby; výchovně-konzultační pomoc  metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť  podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH Zařízení preventivně výchovné péče Středisko výchovné péče A) Ambulantní část  úkoly  Prevence; intervence a poradenství  diagnostika  práce s rodinou  metodická pomoc školám  realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce  dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, 6 měsíců; klienti pro propuštění z ÚV B) Stacionární (celodenní)  smlouva s OZV  Jako C) C) Internátní  smlouva OZV  pobyt v délce 2 měsíců,  po ukončení navazuje ambulantní péče úkoly  intervence a terapie  výuka  spec.ped. a ped.-psych. podpora  spolupráce s kmenovou školou  spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) Pobyt dobrovolný !! (žádost osoby zodpovědné za výchovu) Intervence v etopedii Intervence (Vojtová, 2008)  Druh speciální podpory žáků  Účel:  Přerušení, zastavení, změna nežádoucího trendu v chování  Fáze: DIAGNOSTIKA PORADENSTVÍ INTERV. ZÁSAH INTERVENCE Možné situování intervenčních zásahů (Rajandram et al., s. 587, in. Mareš 2012) Stresující událost, trauma Osobnostní zvláštnosti Sociální opora Uvědomění si přínosu události Aktivní pozitivní zvládání zátěže, zvládání zaměřené na problém Posttraumatický rozvoj jedince Hledání smyslu události Možné situování intervence Pěti stupňový model plánování intervence 1. Identifikace žáka/dítěte jako důvodu zájmu (proč právě tento žák?) 2. Zhodnocení žákova problému (oč jde?) 3. Formulace problému (proč se to děje?) 4. Intervence (cesty jak pracovat s problémem) 5.Vyhodnocení intervence (efektivita) Děkuji za pozornost