EpVV: seminární úkoly 1. Diagnostika dětských prekoncepcí – kresba s komentářem - vybrané pojmy 2. Orientace v prostoru / čase · Jak se dítě orientuje v čase (včera- dnes – zítra; ráno – poledne – večer, … hodiny,..) · Jak se dítě orientuje v prostoru (nahoře- dole; nad – pod,..) 3. Jak se u dítěte projevuje úroveň jeho mravního usuzování: příběhy s morálním obsahem: Příběhy zjišťující úroveň morálního usuzování - skrze pravidla (vhodné pro předškoláky) – podle J. Piageta (Vacek 2008, s. 11 a dále) – zvolte si podle podmínek, příp. všechny (téma k rozhovoru): a) Dítě způsobí škodu: A. Honzík si hrál ve svém pokoji a maminka ho zavolala k obědu. Když vběhl do jídelny, prudce otevřel dveře a za nimi stál stolek s podnosem plným hrníčků na čaj; podnos spadl a všechny hrnky se rozbily. B. Adámek byl sám doma a dostal chuť na cukroví, o kterém věděl, že ho maminka má uloženo ve spíži na polici. Vylezl na židli a jak se natahoval na sklenici s bonbóny, zavadil o hrníček. Ten spadl a rozbil se. b) Lež: A. Pepík šel po ulici a potkal velkého psa, kterého se velmi polekal. Když přišel domů, řekl mamince, že viděl psa velkého jako kráva. B. Milánek přišel ze školky a řekl mamince, že ho paní učitelka dnes pochválila, jak se hezky choval. Nebyla to ale pravda, paní učitelka ho ani nechválila, ale ani mu nic nevytýkala. Maminka ale měla radost a dala mu za odměnu čokoládu. NEBO: A. Mirek moc neuměl kreslit, ale moc to chtěl umět. Jednou objevil výkres, který kreslil jiný kluk, a řekl: „To jsem nakreslil já!“ B. Hanka si hrála s nůžkami, když u toho maminka nebyla, a pak je ztratila. Když maminka přišla, řekla jí, že s nůžkami nic nedělala a ani je neviděla. c) Krádež: A. Natálčin tatínek měl v kleci kanárka. Myslela si, že ptáček je v kleci velmi nešťastný a chtěla, aby ho tatínek pustil. Jednou, když nebyl doma, nechala ptáčka uletět a klec schovala na půdu, aby už do ní nemohl žádného ptáčka zavřít. B. Eliška měla chuť na bonbóny. Když se maminka nedívala, vzala si je a schovala a později je snědla. Ekonomické hodnoty