Pěstitelství Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů Přednáška č. 4 Zelinářství Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (Mgr. Hiklová Ivana) Obsah: §Úvod §Základní charakteristika zeleniny §Zdravotní význam zeleniny §Hlavní skupiny zeleniny §Rozmnožování kulturních rostlin – zeleniny. §Modelové rostliny pro ZŠ Zelenina §Zelenina je jednou z hlavních součástí výživy člověka. §Má velkou biologickou hodnotu - dodává organismu látky nezbytné ke zdravému životu. §Pěstováním zeleniny se zabývá zelinářství. §Do uživatelské kategorie „zelenina“ patři několik desítek druhů rostlin, používaných výhradně jako zelenina, ale také další rostliny, řazené např. mezi: léčivé rostliny (libeček), plevele (smetánka lékařská) aj. §Užitkovou částí mohou být plody, semena, listy, kořen, řapíky, květenství atd. § MCj04133120000[1] MCj04104610000[1] Zdravotní význam zeleniny §Zelenina má nižší energetickou hodnotu, ale má vysokou biologickou hodnotu (vyšší než ovoce). §Při trávení působí zásadotvorně - příznivě ovlivňuje střevní mikroflóru a zabraňuje okyselování organismu. §Hlavní součástí zeleniny je voda (75 - 95 %), v ní jsou rozpuštěny organické a anorganické látky: § - vitamíny (především C, provitamín A, komplex vitamínu B, E a K) § - minerální látky (Ca, P, Mg, S, Fe, Na, K,) § - léčivé látky § - regulační látky při trávení (enzymy, org. kys. atd.) § - bílkoviny, cukry § - chuťové, vonné a aromatické látky § Hlavní skupiny zeleniny – příklady: §I. Podle konzumních a pro skupinu charakteristických částí: § košťálová, kořenová, cibulová, plodová, lusková, listová, kořeninová zelenina § §II. Podle délky vegetace (botanické nikoliv pěstitelské třídění!!!): § jednoleté – (hrách, salát, ředkvičky okurky…) § dvouleté – (mrkev, petržel…) § vytrvalé – (křen, reveň…) §Pěstitelské třídění je dle délky růstu rostlin do sklizně, která většinou odpovídá konzumní zralosti zeleniny! §Např. mrkev, zelí, kedlubna je jednoletá zelenina, §cibule může být jednoletá (z přímého výsevu) i dvouletá (pěstovaná ze sazečky) §Viz přehled uživatelských modelových rostlin pro ZŠ! § §III. Podle nároků na vodu: § zelenina, kterou je nutno zavlažovat – (okurky, košťáloviny…) § zelenina, která se běžně nezalévá – (mrkev, cibule…) § §IV. Podle nároku na teplotu: § chladnomilné – (cibule, ředkev, mrkev, hrách…) § méně odolné proti chladu – (květák, salát, čekanka…) § teplomilné – (rajče, paprika, tykve…) Podle nároků na hnojení !!!!! (velmi důležité pro biologické pěstování a tvorbu osevních plánů - SP v letním semestru !!!!!!): §Podle toho jak moc rostliny potřebují vyhnojenou půdu je rozdělujeme §do tkz. Tratí. § §I. Rostliny první tratě § zelenina, která vyžaduje nebo snese organické hnojení (statkové, kompost) § patří sem velká zelenina – plodová - rajče, paprika, lilky, košťálová – kapusta, zelí…, kořenová – celer, cibulová - pór § §II. Rostliny druhé tratě § nesnáší přímo hnojení organickými hnojivy a proto je pěstována na záhonech jako druhou rostlinu po vyhnojení (nikoliv druhý rok po hnojení!) (kořenová zelenina – mrkev, petržel, ředkev, cibulová zelenina- cibule, česnek, pažitka, listová zelenina – salát, špenát… § §III. Rostliny třetí tratě § nesnáší přímé hnojení statkovými hnojivy. § Rostliny nenáročné:kořeninová zelenina – kopr, ad. § Druhy obohacující půdu o dusík (symbiotické, nitrogenní, hlízkovité bakterie) § lusková zelenina – hrách, fazol… Rozmnožování kulturních rostlin - zeleniny §K rozmnožování se používá osivo a sadba. §OSIVO (vyjmenuj příklady!!!). §Semena a plody kulturních rostlin určené k rozmnožování a vyhovující svými vlastnostmi ČSN (Česká státní norma). §Vznikají pohlavním rozmnožováním. §Semena většiny plodin začínají klíčit při teplotě 1-5°C. §Semena a plody je většinou možné rozlišit makroskopicky podle tvaru, barvy, povrch atd. §SADBA (vyjmenuj příklady!!!). §Části rostlin používané k vegetativnímu rozmnožování nebo mladé rostliny vypěstované ze semen a používané § k výsadbě § Pěstování zeleniny - terminologie §Biologické hospodaření §Osevní plán §Kombinované záhony §Předplodina §Hlavní plodina §Následná hlavní plodina §Meziřádková plodina §Značkovací rostlina §Mulč §Zelené hnojení §Biologická ochrana § § Modelové rostliny pro ZŠ §Přehled modelových rostlin, § (latinský název, užívanou část a doporučenou literaturu) si doplňte ze základního studijního textu: §„ROSTLINY VE STUDIJNÍM PROGRAMU §UČITELSTVÍ PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ“ §Následující text představuje základní pěstitelské třídění a charakteristiku pěstitelských skupin, zobrazuje méně známé druhy zelenin. Košťálová zelenina §Košťálovou zeleninu představují druhy a variety rodu brukev s modifikovanými nadzemními částmi. §Rostliny, které mají zkrácený, zdužnatělý stonek = KOŠŤÁL §Je nejnáročnější skupinou zeleniny. §Vyžaduje půdy humózní a bohaté na živiny (vydatné hnojení statkovými hnojivy). §S výjimkou rané kedlubny se pěstují v I. trati. §Pěstování – z předpěstované sadby. § § MCj02153670000[1] Brokolice (Brassica oleracea) ca_brocc[1] 8000[1] Užívaná část: Růžice poupat Čínské zelí (Brassica chinensis) 2633_1[1] 11214g[1] Užívaná část: listy Plodová zelenina §Užitkovou částí plodové zeleniny jsou plody. §Jsou velmi náročné na hnojení a živiny. §Pěstujeme je v I. trati. §Náročná na teplo – mráz ji ničí a teploty pod 15 °C zpomalují nebo zastavují růst. §Pěstování – z předpěstované sadby na záhony v květnu až pomine nebezpečí mrazů. § MCj03914880000[1] Rajče jedlé (Solanum lycopersicum) post-2156-1150475239_thumb[1] 18319[1] post-2156-1150725293_thumb[1] Užívaná část: plod Tykev obrovská (Cucurbita maxima) carabacera0[1] carabassa-1[1] Užívaná část: plod Kořenová zelenina §Název je odvozen od konzumovaných částí, jimiž jsou především zdužnatělé kořeny, hlízy § a bulvy. §Vyžaduje hlouběji prokypřenou půdu. §Není náročná na teplo, nevyžaduje pravidelnou závlahu. §Rostliny II. tratě, kromě celeru bulvového §Pěstování: výsev přímo na stanoviště (výjimka celer – předpěstovává se, 1. trať, potřebuje teplo). § MCj01934300000[1] Slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus) 14e[1] 21954[1] heli_tu2[1] Užívaná část: kořen Pastinák setý (Pastinaca sativa) 280px-Pastinake-2[1] 26 F11756b[1] Užívaná část: kořen Celer bulvový (Apium graveolens) 348[1] Užívaná část: bulva Černý kořen (hadí mord španělský) (Scorzonera hispanica) Scorsonere Scorzonera%20hispanica%20BotKA%20F6 scorzonera_hispanica2 Užívaná část: kořen Cibulová zelenina §Všechny druhy cibulové zeleniny patří do čeledi liliovité a k rodu česnek. §Obsahují specifické aromaticko chuťové látky. §Vyžadují humózní půdy. §Konzumní části je cibule, popřípadě nať. §Rostliny II. tratě s výjimkou póru -1. trať §Pěstování – vysévá se přímo na stanoviště nebo se předpěstovává. MCj01128360000[1] Cibule kuchyňská (Allium cepa) Allium cepa - cibule kuchyňská image?id=9787&rendTypeId=4 Allium cepa - cibule kuchyňská Užívaná část: Cibule, nať Pažitka pobřežní (Allium schoenoprasum) Allium schoenoprasum - pažitka pobřežní Fotografie von Allium schoenoprasum, Schnittlauch Užívaná část: Nať Listová zelenina §U listovné zeleniny jsou užitkovou částí listy. §Růst listové hmoty vyžaduje v půdě dostatek živin, zvláště dusíku a dostatek vláhy. §Je středně náročná na teplo. §Krátká vegetační doba =V osevním postupu – předplodina, meziplodina, následná plodina. §Rostliny II. tratě. §Pěstování – z předpěstované sadby na záhon, špenát z přímého výsevu. MCj02508180000[1] Salát hlávkový (Lactuca sativa) eissalat 01080835 Užívaná část: listy Špenát (Spinacia) špenát Spinacia spinach[1] Užívaná část: listy Chřest (Asparagus) chřest asparagus i-asparagus[1] Užívaná část: Mladé výhonky Lusková zelenina §Užitkovou částí je nedozrálý lusk, nebo nedozrálé semeno. §Je nenáročná na hnojení – symbiózou s nitrogenními hlízkovitými bakteriemi obohacují půdu o dusík. §Jsou to rostliny III. tratě. §Většinou citlivé na nízké teploty (kromě hrachu). §Pěstování – přímý výsev na stanoviště. MCj02461430000[1] Hrách setý (Pisum sativum) pisum-sativum[1] Doperwt_rijserwt_bloemen_Pisum_sativum[1] Užívaná část: Semeno Sója luštinatá (Glycine max) arbeit308160 glycine-max-4 Užívaná část: Semeno Vytrvalá a kořeninová zelenina §Vytrvalá zelenina §Většinou zůstává několik let na stejném místě. §Musí se přihnojovat a odplevelovat. §Kořeninová zelenina §Nenáročná na půdu a výživu §Potřebuje slunnou polohu pro aromatickou chuť. §Z přímého výsevu nebo se předpěstovává. §Rostliny III. tratě. MCj02961970000[1] Kopr vonný (Anethum graveolens) anetgra1[1] 17090[1] Užívaná část: Nať Libeček (Levisticum) Levisticum%20officinale%20W Užívaná část: Nať Majoránka (Majorana) 20030918-020(P9183765)majoranka[1] Majorana-hortensis[1] Užívaná část: Nať Použitá literatura: ØKincl, M., a kol.: Základy rostlinné výroby pro učitele 1, PdF. Ostrava. 1989, ISBN 80-7042-009-x ØVodáková, J., a kol.: Pěstitelské práce, SPN. Praha. 1990, ISBN 80-04-23976-5 ØŠrot, R. a kol.: 1000 dobrých rad mladým ovocnářům, květinářům, zelinářům, pěstitelům, pokusníkům, SZN.Praha.1960, ISBN nezjištěno Øwww.biolib.cz § § §J §Děkuji za pozornost §Přeji hezký slunečný den §Helena Jedličková §J