Úvod do předmětu - cvičení č.1,2 Informace, (sebereflexe - pracovní list č.1,2) Vážení studenti, vítáme vás v programu „Environmentální vzdělávání – Biologie pro život a zdraví“! Projekt „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ je program střediska „Kejbaly“ PdF MU, který je převážně realizován pracovníky katedry biologie, často jako terénní výuka v kampusu MU v Brně – Bohunicích. Cílem integrovaného programu Střediska „Kejbaly“ PdF MU je vyvážený model eNVIRONMENTÁLNÍHO učení a vyučování ve kterém je klasický model vzdělávání doplněn o konstruktivistické učení za přispění informačních technologií. Dílčí cíle modelu, které dosud nejsou standardní na vysokých školách v ČR, jsou ověřovány akčním výzkumem. Nedílnou součástí programu jsou integrované předměty (povinné i volitelné - kontrolované akčním výzkumem), v nichž studenti mohou realizovat alternativní formy studia (např. specializovaná situační cvičení v přírodě, „peer-tutoring“ ve specializované učebně, na výstavě, v muzeu aj.), které využívají studijní prostředí e-learningu (studijní i informační materiály, sebereflexní pracovní listy aj.) a reálie v přírodě biotopové zahrady i specializované studovny střediska. V programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ se mohou studenti obrátit na všech pracovištích: - s technickými problémy - na technické pracovníky, kteří garantují technické vybavení pracovišť ( kopírovací zařízení, počítačová síť, nářadí aj.) - s pedagogickými problémy - na pedagogické pracovníky, kteří garantují výuku jednotlivých předmětů programu. Se závažnějšími problémy se obracejte v první řadě na Ing. Helenu Jedličkovou Ph.D. (autor programu, vedoucí řešitelského týmu a střediska „Kejbaly“), popříp. na Doc. Rychnovského (tajemník katedry biologie) nebo na Doc. Lososovou (vedoucí katedry biologie)! Cílem tohoto informačního a studijního materiálu pro studenty (str.1- 2 + pracovní listy č. 1, 2) je současně: - sběr dat pro výzkum programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ = Dotazník č. 1 B, který zjišťuje základní informace o respondentech projektu, tzn. o nových studentech, nastupujících do výuky předmětů na pracovištích programu, včetně pracoviště „Kejbaly“ - sebereflexe studentů před zahájením výuky = respondentů výzkumu (sebereflexní pracovní list č. 1, 2 Výsledky šetření budou využity ke zkvalitnění vzdělávání v následující výuce, jsou součástí plnění výzkumného a grantového úkolu a nebudou součástí hodnocení studijních výsledků respondentů. ____________________________________________________________________________ Instrukce pro blok č. 1 (cvičení č. 1 a 2): Před zahájením výuky v programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ jehož budete studenty, máte nyní možnost podílet se (pomocí sebereflexního pracovního listu č. 1 a 2) na tvorbě norem – pravidel chování, která jsou povinni dodržovat všichni účastníci programu: studenti, pedagogové i nepedagogičtí - techničtí pracovníci, žáci !! Pozn. Řád pracoviště „Kejbaly“ byl vytvořen podle: bezpečnostních předpisů pracoviště „Kejbaly“, Studijního řádu PdF MU (www.rect.cz/statut/studrad-Bc-Mgr.htm) a „Příkladu pravidel obsažených ve vnitřním řádu školy“ (Střelec, S.1998,s.72) CÍLE studijních materiálů pro cvičení č. 1 a 2: Studenti prostudují, posoudí a vezmou na vědomí (což potvrdí čitelným podpisem) Řád pracoviště „Kejbaly“ a Desatero pedagoga. Mohou navrhnout změny v textech pracovních listů a vyvolat diskusi ( = povinná příprava na následující cvičení č. 2). Na e-learningu předmětu - pod označením Pracovní list 1, 2 – lze najít a vytisknout základní informace i sebereflexní pracovní listy, obsahující: Provozní řád pracoviště „Kejbaly“ a Pedagogické desatero Návrhy změn ve formulacích textu můžete napsat na připravené linky do pracovních listů č. 1, 2, změny v textu zakroužkováním označte. Podepsaný materiál, který je současně studijním textem, předloží každý student na cvičení č. 2 ke kontrole ! Úkol č. 1 povinná část: Pracovní list 1,2 Přečtěte a prostudujte si ŘÁD PRACOVIŠTĚ „KEJBALY“ PdF MU v Brně Bohunicích. Pod každým bodem v Řádu máte připraven volný řádek, kde můžete (ale nemusíte) ČITELNĚ napsat návrh změny formulace textu. Vámi opravované formulace zakroužkujte! Na cvičení č.2 budou Vaše návrhy diskutovány a zváženy. Prosíme, pište pouze konstruktivní návrhy! Své texty budete prezentovat! Úkol č. 2 povinná příprava Dotazník 1B - na následujícím cvičení č. 2 budete odevzdávat ! Zde uvedený ŘÁD je pro vás závazný a jste povinni jej dodržovat ! Čitelným vlastnoručním podpisem na konci textu „ Řád pracoviště ..“( označená linka) a uvedením reálného data (den, měsíc, rok) potvrďte, že jste byli s řádem seznámeni, berete jej na vědomí a zavazujete se jej dodržovat. Úkol č. 3 : povinná příprava Dotazník 1B na následujícím cvičení č. 2 budete odevzdávat ! Vyplňte a podepište dotazník č.1 B Úkol č. 4 : Přečtěte si Pedagogické desatero programu! Pod každým bodem desatera máte připraven volný řádek, kde můžete ČITELNĚ navrhnout změnu textu. Vaše návrhy budou diskutovány a zváženy na cvičení č.2. Prosíme uvádějte pouze konstruktivní návrhy, Své texty budete číst! Hodně úspěchů a příjemných chvil v programu Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ vám přeje Ing. Helena Jedličková, Ph.D. za kol. projektu __________________________________________________________________________