angrešt.jpg banán.png borůvky.png broskve.png citron.jpg grep.jpg jablko.png jahody.png hruška.png Příloha k HÁDANKY – OVOCNÝ STROM kiwi.jpg maliny.png ostružiny.png pomeranč.png rybíz.png švestky.png třešně.png višně.png ananas.png Příloha k OVOCNÝ STROM V PRŮBĚHU ROKU jabloň_pupeny květů.jpg jabloň_větvička s pupeny.jpg jabloň_plný květ.jpg jabloň_nezralý plod.jpg jabloň_zralý plod.jpg jabloň_podzim2.jpg jabloň_zima.jpg třešeň_květ.jpg prunus avium.JPG třešeň_zralé plody.jpg třešeň_bez plodů.jpg třešeň_zima.jpg třešeň_pupeny.jpg třešeň_podzim.jpg ODRŮDY OVOCE - JABLKA Cíl: Žák vysvětlí vlastními slovy pojem odrůda na příkladu jablka/jabloně. Žák vyjmenuje možné shody a rozdíly mezi plody různých odrůd jabloní. Cílová skupina: IV. až V. ročník Forma práce: hromadná Výuková metoda: pozorování Pomůcky: vzorky jablek, vždy dva kusy od jedné odrůdy (dle aktuální dostupnosti) – jeden kus nechat v celku, druhý nakrájet na ochutnávku, umístit na talířky s označením 1 - X, hodnotící karty pro jednotlivce – nutné upravit podle konkrétních odrůd – viz. příloha č. 4.b. Postup: 1) Žáci ochutnávají, prohlíží si jednotlivé odrůdy jablek, jejich úkolem je na základě senzorických vlastností odvodit, o kterou odrůdu jablek se jedná. Svou odpověď označí přiřazením čísla k názvu odrůdy v hodnotící kartě. 2) na základě celkové vzhledu a ochutnávky udělí k jednotlivým kritériím body 1 až 5 (5 je nejvíce). 3) Žáci společně s učitelem provedou kontrolu poznání jednotlivých odrůd – jedna odrůda je zde navíc. Žáci by měli na základě údajů v kartě odvodit, proč zde tato odrůda chybí – zralost končí únorem. 4) Na tabuli společné vyhodnocení nejlepší odrůdy z hlediska celkového vzhledu/chuti/vůně/celkového vítěze. 5) Otázky učitele: · Co mají všechny odrůdy jablek společného? (jedná se o jablka, mají stejnou vnitřní stavbu) · V čem se mezi sebou jednotlivé odrůdy liší? (např. v barvě slupky, chuti, vůni, velikosti, ale také v době sklizně, době zralosti apod.) · Proč můžeme právě v těchto dnech ochutnávat tyto konkrétní odrůdy? (jedná se o odrůdy, které mají dlouhou dobu zralosti a dobře se skladují) · Proč lidé pěstují různé odrůdy jablek? (právě pro jejich specifické vlastnosti) · Znáte některé jiné ovoce, případně zeleninu, která se pěstuje ve více odrůdách? VZOREK č. 1 VZOREK č. 2 VZOREK č. 3 VZOREK č. 4 VZOREK č. 5 VZOREK č. 6 DUŽINA DUŽINA SEMÍNKA SEMÍNKA DUŽINA DUŽINA SEMÍNKA SEMÍNKA DUŽINA DUŽINA SKOŘÁPKA SKOŘÁPKA SLUPKA SLUPKA PECKA PECKA SLUPKA SLUPKA JÁDŘINEC JÁDŘINEC SLUPKA SLUPKA vzorek odrůda charakteristika Bodování – udělte 1 až 5 bodů Bodů celkem celkový vzhled vůně chuť IDARED Plody jsou středně velké až velké, žlutočervené barvy. Dužina je bílá, jemná. Křehká, šťavnatá. Sklizeň: polovina X Zralost: XII až V GLOSTER Plody jsou velké, válcovité, tmavě červené barvy. Dužina je zelenavá, křupavá, šťavnatá, jemně voňavá. Sklizeň: X Zralost: I až IV GOLDEN DELICIOUS Plody jsou středně velké, zelené, později žluté barvy, kulatého tvaru. Dužina je jemná, pevná, žlutavá. Sklizeň: konec IX až X Zralost: XI až IV JONAGOLD Plody jsou velké, kulovité, oranžově červené. Dužina. je jemná, středně pevná, šťavnatá, žutavé barvy. Sklizeň: X Zralost: XII až III BOHEMIA Plody jsou velké, kulovité, tmavě červené. Dužina je jemná, šťavnatá, žutavá Sklizeň: konec IX až polovina X Zralost: XI až II RED DELICIOUS Plody jsou středně velké až velké, uzlovité, červeně žíhané na žlutém podkladu. Dužina je bělavě žlutá, křehká, šťavnatá, jemně vonící. Sklizeň: polovina X Zralost: XI až III vzorek odrůda charakteristika Bodování – udělte 1 až 5 bodů Bodů celkem celkový vzhled vůně chuť IDARED Plody jsou středně velké až velké, žlutočervené barvy. Dužina je bílá, jemná. Křehká, šťavnatá. Sklizeň: polovina X Zralost: XII až V GLOSTER Plody jsou velké, válcovité, tmavě červené barvy. Dužina je zelenavá, křupavá, šťavnatá, jemně voňavá. Sklizeň: X Zralost: I až IV GOLDEN DELICIOUS Plody jsou středně velké, zelené, později žluté barvy, kulatého tvaru. Dužina je jemná, pevná, žlutavá. Sklizeň: konec IX až X Zralost: XI až IV JONAGOLD Plody jsou velké, kulovité, oranžově červené. Dužina. je jemná, středně pevná, šťavnatá, žutavé barvy. Sklizeň: X Zralost: XII až III BOHEMIA Plody jsou velké, kulovité, tmavě červené. Dužina je jemná, šťavnatá, žutavá Sklizeň: konec IX až polovina X Zralost: XI až II RED DELICIOUS Plody jsou středně velké až velké, uzlovité, červeně žíhané na žlutém podkladu. Dužina je bělavě žlutá, křehká, šťavnatá, jemně vonící. Sklizeň: polovina X Zralost: XI až III VÝSADBA – ovocné dřeviny vysazujeme nejčastěji na podzim nebo brzy na jaře. Vždy je nutné pro mladý stromek nebo keř vykopat dostatečně hlubokou jámu. K právě zasazenému stromku je vhodné umístit dlouhou tyč jako oporu. ŘEZ – větve ovocných stromů i keřů rychle rostou do všech stran. My však potřebujeme, aby bylo větví méně a ke všem listům i plodům se dostalo dostatek světla. Proto pravidelně brzy na jaře nebo pozdě na podzim dřeviny přiřezáváme. VYVAZOVANÍ – někdy se stává, že větve rostou do stran, kde se nám to nehodí. Můžeme si pomoci silným provazem nebo drátem a větve směrovat tam, kde potřebujeme. Po čase provazy nebo drát odstraníme a větev už zůstane na svém místě. ROUBOVÁNÍ – u některých druhů ovocných dřevin je možné nechat přirůst na stávající rostlinu větev jiné odrůdy téhož druhu nebo druhu jiného. Stačí odstranit část větve a novou větev pořádně připevnit a nechat přirůst. ZAVLAŽOVÁNÍ – ovocné dřeviny mají na rozdíl od zeleniny kořeny hluboko v zemi a snadněji tak získávají vodu. Přesto je důležité v suchých obdobích ovocné dřeviny pravidelně zalévat. SKLIZEŇ – každý druh ovoce dozrává v jinou dobu v průběhu léta a podzimu. Když je ovoce zralé, je potřeba jej během několika dnů až týdnů posbírat a uskladnit. Většina druhů ovoce se po dozrání začne pomalu kazit. Bushel of Apples.jpg MŮJ OVOCNÝ STROM Jednoho dne přišel tatínek s nápadem, že bych si na zahradě mohl zasadit svůj vlastní strom. Sám jsem si jej mohl vybrat a i veškeré starosti kolem něj byly na mě. Moc jsem se těšil, ale to jsem ještě nevěděl, že starost o ovocný strom může dát tolik práce. Na podzim jsme s tatínkem zajeli do ovocné školky. To je zahradnictví, kde pěstují jen mladé ovocné stromy a keře. Vybral jsem si jednu jabloň, protože mám jablka rád a popisem na ní sliboval, že má velmi brzy sladké plody. Doma jsme se pustili do ______________. Nejdříve jsme vykopali dostatečně velkou jámu, nasypali do ní část hlíny z pytle s nápisem ZEMINA PRO OVOCNÉ STROMY A KEŘE. Ke kmínku jsme přidali kolík a přivázali jej. Nakonec jsme kmínek omotali pletivem na králikárny, aby nám jej v zimě neokusovali srnky a zajíci, kteří se občas dostanou na naši zahradu. To bylo prozatím vše. Brzy na jaře nás čekala další práce. Museli jsme jablůňce zkrátit všechny větve, jak prohlásil tatínek, provézt výchovný ____________. Bylo mi krásných dlouhých větví moc líto, ale nedalo se nic dělat. Přes léto jsem musel jablůňku občas ______________, ale jinak se nic zvláštního nedělo. V dalším roce na jaře jsme opět jabloň museli prořezat, ale už jen málo. Zato jsme některé větve pomocí drátu _____________, aby rostly pěkně do všech stran a nestínili si. Jabloň už byla o trochu větší, ale žádné květy na ní nebyly a tedy ani žádná jablka. Zase jsem ji jen přes léto ______________, jinak nic. Dočkal jsem se až třetí rok. To se na ni objevilo hned 5 květů, z nich byla zakrátko malá jablíčka. Koncem léta na jablůňce dozrála má první jablka. Tedy nakonec byla jen dvě, ale přesto jsem byl hrdý na svou ______________. Taky jsem se v jednom časopise dočetl, že je možné, aby na jednom stromě rostlo více druhů ovoce, tak příští rok na jaře zkusím ______________ s jednou větvičkou z naší hrušně.