Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Člověk jako obraz Boží – imago Dei Jana Skácelová v vVšechno má svůj čas vVšechno má určenou chvíli vA veškeré dění pod nebem svůj čas: vJe čas rození i umírání, vČas sázet i trhat, vJe čas zabíjet a čas léčit, vČas bořit i čas budovat, vJe čas plakat i se smát se, vČas truchlit i čas poskakovat, v v vJe čas kameny rozhazovat i kameny sbírat, vČas objímat i čas obkímání zanechat, vJe čas hledat i čas strácet, vČas opatrovat i čas odhazovat, vJe čas roztrhávat i čas sešívat, vČas mlčet i čas mluvit,j vJe čas milovat i čas nenávidět, vČas boje i čas pokoje v (Bible, kniha Kazatel 3) v vMiluj Pána, Boha svého, v celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí. v To je největší ze všech přikázání. v A druhé pak je jemu podobno: v Miluj svého bližního jako sebe samého. v Na těchto dvou přikázáních v záleží celý zákon i učení proroků. v (Mat. 22:36-40) v v vA tak zůstává víra, naděje, láska – ale největší z té trojice je láska. v (Korintským13:13) vBiblický text - Starého zákona - velký význam pro židovskou tradici, tak i pro křesťanství v vI řekl Bůh: Učiňme člověka , aby byl našim obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi (Ge,. 1, 26) vKontext důležitého období v dějinách Evropy - židovsko-křesťanské tradice v MCj02123010000[1] vparadoxy, paradoxní povaha života vČlověk je Bohu nejblíže i nejdále vJe panující i podřízený, je obrazem věčné touhy po transcedenci, po přesahu, po tajemství, které se prostřednictvím Boha zjevuje vImago Dei – člověk se ke svému praobrazu vztahuje vPodílí se na Božím plánu a má svobodu a pak tedy i odpovědnost vČlověk je také bytost hříšná a omylná v MCBD07701_0000[1] vvnímání času v člověk v tomto období je člověkem dějinným, čas plyne a má význam , čas setí, odpočinku, atd. včlověk v čase usiluje o naplnění svých možností. v Člověk se mění vyvíjí, roste, naplňuje se jeho čas a slyší výzvy. vČlověk je schopen proměnění. vSymbolika MCj02818760000[1] v Riziko - člověk dává v sázku sám sebe v vNapř. změnou jména – Jákob se ve Starém zákoně mění na Izraele – stává se svou sebeproměnou, která je založena na autentickém činu, novou osobností a získává novou budoucnost. MPj03137980000[1] vVýchova - educatio – vyvádění (viz Radim Palouš, Čas výchovy) vVýchova je svatou záleležitostí, má vést k obrácení k Bohu. vPůvodní význam scholé – prázdno. Potřebujeme prázdno od světských věcí , zapomenutí všedního, abychom se mohli obrátit a také uniknout všednodennosti a egosmu. v„proměna egocentrické ustaranosti o sebe sama“ (Palouš) . v vVýznam práce v učení benediktínů, vModli se a pracuj - Ora et labora. vpotřeba božského přesahu trancendence, tajemství v vztah člověka k sobě samému vvztah člověka a druhých. MCNA01828_0000[1] vZákladní hodnoty křesťanství - víra, naděje a láska v vČlověk – má bipolární základ : mezi rozumem a citem, mezi disciplínou a chaosem, mezi láskou a nenávistí,. v vlatinsky pokora – humilitas – je třeba akceptovat naši zemitost, MCj02270540000[1] v Desatero – etický kodex ? v Katechetická formule v Já jsem Pán, tvůj Bůh: v 1. Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. v 2. Nevezmeš jména Božího nadarmo v 3. Pomni, abys den sváteční světil. v 4. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. v 5. Nezabiješ. v v 6. Nesesmilníš v 7. Nepokradeš v 8. Nepromluvíš křivého svědectví. v 9. Nepožádáš manželky bližního svého. v 10. Nepožádáš statku bližního svého. v v Význam kodexu v vCo favorizuje člověka v řádu bytí? vCo pro vás znamenají hodnoty víra, neděje, láska? vCo v sobě nese sousloví čas lidského života? vPotřebujeme v životě pokoru? vCo je podle vás přesahem lidského života? Otázky: