Profesní standardy učitelů geografie Účelem této normy – standardů pro učitele – je vytvoření rámce znalostí a dovedností, které budou odrážet jejich odbornost a individualitu, jako základ pro hodnocení jejich výuky. Mají posílit profesionalitu učitele. Standardy jsou základem pro další plánování profesního růstu učitele a podporuje profesionální učení - www.geogstandards.edu.au. Přehled standardů Pěstování geografické představivosti a porozumění Dokonalý učitel geografie umí zapojit studenty do výuky jak v učebně, tak v terénu. Jeho odbornost předmětová a pedagogicko-psychologická je základem pro udržení pozornosti a kázně. To vše je podporováno jeho zájmem o neustálé změny v plánování, vedení výuky a jejího vyhodnocení. Důležité je doplňování odborných znalostí a dostatečná praxe. Komplexně vzdělaný učitel geografie: 1. Zná geografii jako obor a má přehled o geografickém kurikulu 2. Pracuje metodami geografického výzkumu zejména v oblasti sběru dat a práce v terénu 3. Podporuje rozvoj geografického myšlení na základě vzájemné komunikace 4. Snaží se porozumět studentům a jejich společenství 5. Umí vytvořit bezpečné, podpůrné a intelektuálně náročné prostředí pro vzdělávání 6. Ovládá výukové metody a používá je v pedagogické praxi 7. Plánuje, hodnotí, vytváří zprávy a závěry 8. Snaží se o postupný profesní růst a rozvoj 9. Učí se a spolupracuje s kolegy Standard č. 1 1. Znalost geografie jako oboru a geografického kurikula Komplexně vzdělaný učitel geografie: 1.1 Zná hloubku a šíři geografie jako akademické disciplíny, její paradigmata, rozumí dovednostem, hodnotám a vědomostem. 1.2 pomáhá studentům pochopit podstatu geografie, jako hraniční disciplíny mezi přírodními a humanitnímy vědami. 1.3 Chápe současné geografické kurikulum a důvody pro jeho změny. 1.4 Dokáže umístit geografii do kontextu ostatních předmětů a rozumí mezipředmětovým vazbám. Standard č. 2 2. Podpora geografického výzkumu a terénní výuky Komplexně vzdělaný učitel geografie: 2.1 Vede studenty ke kritickému myšlení, učí je geograficky myslet na základě kladení geografických otázek. Povzbuzuje studenty k provádění různých geografických šetření, od přesně určených strukturovaných k více otevřeným aktivním šetřením, od předem dohodnutých postupů řešení problémů a objevů k dojednanému pátrání. Díky těmto šetřením jsou studenti schopni pojmenovat témata, tvořit otázky, hodnotit kvalitu dat, pracovat s daty, analyzovat je, vybrat vhodné metody k prezentaci zjištěných objevů, myslet kreativně o geografických tématech, navrhnou individuální nebo skupinovou akci v reakci na výsledky výzkumu a tam, kde je to vhodné, přijmou určitá opatření. 2.2 Rozhoduje na základě znalostí studentů o tom, jaké dovednosti v procesu učení potřebují studenti rozvíjet. 2.3 Vede studenty k tomu, aby byli schopni používat různé techniky a nástroje pro práci v terénu včetně používání různých pomůcek a jednoduchých či složitějších účelových zařízení např. fotoaparátů, stanic GPS, videokamer, GIS, atd. Standard č. 3 3. Rozvíjí geografické myšlení a komunikaci Komplexně vzdělaný učitel geografie: 3.1 Podporuje chápání přírodních a lidských procesů, seznamuje je s jejich strukturami a vzory a jejich vzájemné závislosti na místě, prostoru a čase. 3.2 Představuje další zdroje informací pro rozvoj dalšího rozvoje myšlení studentů v souvislostech. 3.3 Učí studenty přemýšlet prostorově a používat k tomuto účelu mapy, vizuální obrazy a nové technologie, včetně geografických informačních systémů (GIS). Učí je získávat, prezentovat, analyzovat a vyhodnocovat informace. 3.4 Poskytuje studentům příklady, na jejichž základě se učí chápat geografické pojmy. Pro ukázku šíře předmětu využívá případové studie. 3.5 Motivovat studenty k používání a zaznamenávání vlastních zkušeností, které dále využívají jako počátečního stavu pro pochopení složitosti současného světa. Jedná se dále o sledování a posuzování událostí z osobního, místního, národního či globálního hlediska. 3.6. Sdílí a naslouchá příběhům studentů, které mají souvislost s chápáním okolního světa a komentuje je z hlediska vlastních zkušeností. Snaží se v nich zachytit proces geografického myšlení. Standard č. 4 4. Porozumění studentům a jejich společenství Komplexně vzdělaný učitel geografie: 4.1 creatively link their sophisticated geographical understandings with the diverse and developing geographical understandings of their students Tvořivě spojuje svoje sofistikované geografické nazírání reality s rozmanitým geografickým chápáním svých studentů. 4.2 bring an enriched understanding of students to the classroom because of their particular sensibility to students’ diverse communities. They are alert to the spaces and places that students occupy so they can incorporate students’ personal geographies into learning sequences, drawing clear connections with students’ prior knowledge and identities from the local community and beyond Znalosti a zkušenosti studentů přenáší do výuky a učí se na základě zkušeností jednotlivých společenství studentů, jejich vnímání světa atd. 4.3 Používá metod vzájemného učení studentů. 4.4 Obohacuje učení o nazírání do místní komunity a jejich zvyklostem. 5. Establishing a safe, supportive and intellectually challenging learning environment Komplexně vzdělaný učitel geografie: • 5.1 foster dynamic and challenging learning environments characterised by mutual trust, equity, risk taking, independence, interdependence and collaboration; they create conditions for students to question complex geographical ideas and issues, rather than accept them without further thought • 5.2 design teaching strategies specifically for the different backgrounds, learning preferences and dispositions of their students • 5.3 generate in students a ‘need to know’ attitude and communicate their own high expectations, thereby promoting study of the complexities of place, space and environments • 5.4 facilitate students’ responsibility for learning and foster their ability to take initiatives; in so doing they affirm students as active participants in their own learning. 6. 6. Understanding geography teaching – pedagogical practices Accomplished geography teachers: • 6.1 have current and extensive understanding of geographical education processes, including pedagogical content knowledge. They select, adapt and create field-specific and general teaching approaches and resources to support deep understanding of place, space and environments and they justify their choices about planning and teaching • 6.2 promote gathering of information for geographic inquiry from a variety of sources, including fieldwork, libraries, the internet, digital and print media • 6.3 use fieldwork and outdoor learning as a key practice to develop students’ data collection, analysis and evaluative skills, to deepen their understanding of place, space and environments • 6.4 systematically introduce and develop a range of cartographic, statistical and graphical tools and skills that enable students to think and communicate geographically. This includes making and interpreting maps, and a range of other representations collectively described as graphicacy. They teach students to critically evaluate maps and other forms of representation. 7. Planning, assessing and reporting Accomplished geography teachers: • 7.1 design curriculum to develop geographical thinking in their students in such a way as to spark an interest among all students − an interest that is active, contemporary, enlivening and sustained • 7.2 plan and continually monitor their students’ learning, using a wide range of formal and informal assessment methods • 7.3 prepare assessment for learning, recognising the positive achievements of students and indicating directions for improvement • 7.4 conduct summative assessment which is made available to students and care-givers • 7.5 use assessment methods that are appropriate, valid and reliable; in reporting students’ achievements and areas for improvement, they employ a variety of procedures, ensuring they use clear and accurate language that is suitable for the intended audience • 7.6 employ diagnostic assessment to inform their own teaching and student understanding. 8. Progressing professional growth and development Accomplished geography teachers: • 8.1 continue to learn and develop as teachers, acknowledging that the greater the teacher learning, the more students learn as well • 8.2 recognise that the subject of geography is dynamic and evolving and therefore seek opportunities to further develop their disciplinary knowledge base • 8.3 commit themselves to learning formally and to reflecting critically on their experiences both within the classroom and more widely, through travel, from literature and the arts and through engagement with professional learning communities.