OTÁZKY KE KOLOKVIU Z PEDAGOGICKÉ A KLINICKÉ ANTROPOLOGIE 1. Začlenění rodu Homo do systému; primáti a jejich hlavní znaky; darwinismus, rudimenty, atavismy. 2. Předkové člověka a lidoopů. 3. Fylogeneze homininů: základní kritéria pro zařazení do lidské liniie, základní etapy, jednotliví zástupci a jejich charakteristika; členění australopitéků. 4. Vznik rodu Homo, první zástupci, jejich charakteristika a rozšíření 5. Archaický Homo sapiens; vznik moderních lidských forem. 6. Neandertálci, anatomicky moderní člověk. 7. Definice pojmu ontogeneze; periodizace lidského života; srovnání jednotlivých fází života s jinými živočichy s důrazem na lidoopi; specifika lidského života. 8. Gametogeneze, oplození a embryonální vývoj. 9. Fetální vývoj: motorika, percepce, komunikace, psychický vývoj plodu, imunita. 10. Porod: mechanismus porodu, adaptace ženské pánve k porodu, srovnání s čtyřnožci, specifika lidského porodu, srovnání s primáty. 11. Novorozenec – znaky donošeného novorozence, reflexy, vývoj kojence. 12. Batole – tělesná stavba, motorika, percepce, kognitivní vývoj, komunikace a socializace, imunita. Předškolní věk – tělesná stavba, motorika, percepce, kognitivní vývoj, komunikace a socializace. 13. Mladší školní věk - tělesná stavba, motorika, percepce, kognitivní vývoj, komunikace a socializace. Starší školní věk a dorostenecký věk: puberta, adolescence, motorika, percepce, kognitivní vývoj, komunikace a socializace. 14. Plná dospělost, zralost, střední věk, stárnutí a stáří. 15. Hominizace – definice pojmu, somatické faktory hominizace, hlavní etapy hominizačního procesu; vznik habituální bipedie, srovnání se šimpanzi, domněnky o vzniku lidské chůze. 16. Anatomické změny na těle člověka v souvislosti s vertikalizací a habituální bipedií. 17. Pohlavní soustava mužská, ženská – anatomie, fyziologie; specifika lidské sexuality. 18. Somatometrie. 19. Lateralita