Náležitosti Závěrečné zprávy z Komplexního zahraničního cvičení v terénu (KZCT) ... dále jen už jen „ZZ ze SLO“ 1. titulní strana: jak jste zvyklí – MU, PdF, KBi, název (ZZ ze SLO), kód předmětu, jméno autora, datum, ... 2. Obsah – nemusí být, pokud bude práce přehledně členěna na kapitoly tak, jak je uvedeno níže ... (Kapitoly:) 3. (I.) Úvod: základní věci, jako je, že jde o povinný předmět pro studenty 1. roč. ... (obor), termín konání, účast 29 studentů, 5 učitelů (B.R., Z.L., R.V., N.Č. a Z. Losos) a dalších zájemců ... Nejdůležitější je uvést cíle! ... v bodech, nejlépe tak, jak jsou uvedeny v ISu ... 4. (II.) Metodika: Jaké lokality jsme prozkoumali, jaké organismy jsme zde sledovali a hlavně jaké metody a pomůcky jsme používali (např. pozorování ... dalekohled). Nezapomeňte, že večer bývaly ještě výstavky kytek a že hmyz apod. koloval v epruvetách v autobusu (aby všichni všechno viděli a nikdo si nemohl stěžovat, že u něčeho nebyl :-)) 5. (III.) Teoretická část: obecné info o SLO, o jednotlivých navštívených biogeograf. oblastech (BO), o geomorfologii a geologii (SLO i jednotl. BO), o flóře a fauně (SLO i BO) ... to, co se četlo na pokračování v autobuse, zdrojem (na konci pasáže uvést odkaz ... do seznamu literatury kompletní citaci) byla publikace Matyáška a kol., 2004 (i když správně by to mělo být třeba Rychnovský a Vlk in Matyášek a kol., 2004) 6. (IV.) Praktická část: podle programu, den po dni, lokalita po lokalitě ... Vždycky nějaký ten úvod z doporučené literatury ... (taky se to četlo, třeba Doly Pb a Zn Mežica, Kamnické Alpy, Škocjanské jeskyně, ... vždy v pořadí geologie, botanika, zoologie) ... a pak hned ty vaše seznamy druhů, nejdříve rostliny, pak živočichové, nejprve české názvy, pak (v závorce kurzívou) „latinská“ jména (používejte BioLib). ... ... Nevím, jak rostliny (poraďte si, jak umíte ... píšete to pro sebe! :-) ... anebo se poraďte s kolegyní N. Čeplovou), ale živočichy určitě nemíchat obratlovce s bezobratlými! U bezobratlých ocením nějaký systém ... zvlášť brouky, zvlášť motýly (i kolega velmi ocení, když nebudete míchat ptáky se žábama). Za opravdový nešvar (dřívějších ZZ) pokládáme míchaní (pod)mořských živočichů se suchozemskými ... nedělejte si v tom zbytečně „guláš“! 7. (V.) Shrnutí: Během necelých 6 dní ... jsme navštívili jsme celkem ... lokalit (nemálo, co se vlezlo!), z toho původně ?? vysloveně geologické (narážím na to, že i v okolí dolů a jeskyně byly kytky a zviřátka :-)). Pozorovali jsme ... (celou řadu) druhů (rostlin a živočichů, jak takových, co jsou i u nás, tak druhů vysokohorských (alpských) či jihoevropských (větš. submediteránních až mediteránních ... vaše neoblíbená slova :-)) a pokusit se třeba uvést nějaká čísla ... nebo aspoň odhady. 8. (VI.) Závěr: Shrnutí být ani (jako kapitola) nemusí, pokud se vám to vejde do závěru ... V závěru (na půl strany, ne víc!) ale musí hlavně být konstatováno splnění všech cílů (které byly uvedeny v Úvodu), nejlépe jednoho po druhém. Poslední cíl (aplikaci poznatků a zkušeností do praxe) jste samozřejmě nesplnili, ale teprve (až tam budete) splníte (o tom nepochybuji). Což je třeba uvést! ... Proto se tam jelo, abychom poznali (na vlastní oči viděli) to, co u nás není (třeba alpské kytky, mořské breberky aj. ... a hlavně jejich přírodní prostředí – tj. vysokohorské, jihoevropské aj. biotopy), protože bez toho se dobrý učitel přírodopisu jaksi neobejde ... Do závěru se také obyčejně dává, že se vám to ne/líbilo, že to ne/byly vyhozené peníze, co se vám nejvíc ne/líbilo a proč, čeho jste se naučili nejvíc (někdo rostlin, někdo živočichů), co jste si nejvíce ne/užili, jaké jsou vaše nejdůležitější zkušenosti (k nezaplacení :-)), s čím jste třeba měli trochu problémy, ..., která lokalita se vám nejvíc líbila, kam byste se třeba chtěli podívat znovu (s přítelem ... se žáky :-)) ... Prostě kromě objektivního hodnocení typu „cíle se nám, hlavně díky příznivému počasí (ano, věřte či nevěřte, nepříznivé totiž vypadá úplně jinak :-)) podařilo beze zbytku splnit“ i nějaké vaše vysloveně subjektivní hodnocení typu „sice to stálo docela dost peněz, ale asi nám to opravdu cosi dalo“ ... (popravdě, já sám ještě teď, po týdnu, ani nevím, jestli jsem si to tam letos opravdu užil ... také já jsem tam primárně jel s tím, že jsem musel ... vůbec nikam se mi letos jet nechtělo ... :-)) P.S.: Normálně se žádné „post scriptum“ za Závěr nedává, já ale (jako garant předmětu) potřebuju, abyste mi navíc nějak vyhodnotili svůj ranní odjezd v 6:00 (každý sám za sebe). Chápejte, nikdy jsme takto nejeli, vždycky se jelo na noc(!), takže je do budoucna nutné vědět, jestli to studentům (pro ty se to dělá ... vůbec mě nezajímá zkušenost třeba Petra Vobořila ... který strávil velkou část noci ve vlaku) vyhovovalo, či nikoli (a kolika ano, kolika ne ...%). Ať vím, jak to navrhovat příští rok ... Předem díky! (nebojte se to rozepsat ... např. „musela jsem přespat u příbuzných, které nesnáším“ ... :-)) 9. (VII.) Použitá literatura Tady bývá dlouhý seznam (kompletní citace) všech zdrojů, ze kterých jste čerpali (v textu jsou odkazy .... buď autor a rok anebo www...). Dovedeme si představit, že zdroj bude jediný, již výše uvedený. Ale nebraňte se použít jiné (seriózní) zdroje. Na Internetu toho o lokalitách, kde jsme byli, bude asi dost ... (bacha, ověřit si názvy! ... Třeba loni v PL hafo lidí vidělo neexistujícího ptáka „louskáčka“! :-( ... Měl to být ořešník kropenatý, totálně to nezvládl překladatel :-)) Tak, to by mohlo být vše! ... (Uf) Ne, ještě tohle: Dovezte to, pokud možno, začátkem září na Cikháj ... vytištěné (asi do textu nevkládat žádné fotky, tím se to neúměrně natahuje ... prodražuje). Před začátkem semestru budeme mít čas to všechno přečíst a dát vám zápočty. Anebo, pokud to v některých případech bude mít vážné nedostatky, podmínit zápočet jejich odstraněním. R.V.