Seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina nebo historický předmět) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 418977 Jméno: Iveta Řezáčová Akademický rok: 2013/2014 --------------------------------------------------------------------------------------------- 1) Název a fotografie pomůcky: Pekáč 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Pekáč je specializovaná kuchyňská nádoba určená pro pečení potravin pří přípravě pokrmů. U běžných pekáčů se obvykle se jedná o plechový výlisek oválného tvaru opatřený vhodným víkem. Může být však vyroben i z jiných materiálů. Pekáče bývají po obou stranách opatřeny uchy pro lepší manipulaci a úchop, u rozpálené nádoby velmi užitečná a praktická součást. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Pekáč je nádoba, která se používá na pečení buchet, masa a dalších jídel(např. v troubě). Na každé straně máme 2 ouška, za které můžeme pekáč chytit. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Svou pomůcku jsem si vybrala z důvodu, abych dětem objasnila, že před tím, než se například pečivo ocitne v obchodu, je připravit nějaké těsto a poté je potřeba po vykynutí těsto potřeba upéct. Málo které z dětí si uvědomí, jak je vlastně takové pečení složitou záležitostí. Proto si společně za na pekáči upečeme buchty. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: 1. Pozorování a pojmenování: Děti se posadí na bílou čáru(koberec, či komunikačního kruhu) a já mám plátěný pytlíček neprůhledný, ve kterém je uložen pekáč. A posílám po kruhu a náhodně se ptám. Je předmět uvnitř pytlíků tvrdý/měkký? Je větší, než jsi ty? Je menší, než jsi ty? Dělá to nějaká zvuk? Cítíš nějaké vroubkování přes látku? Necítíš, tak si tak ho zkusíme vytáhnout a šáhnout si na něj, co vy na to? Vezmu a položím před děti do středu kolečka, aby si ji mohli prohlédnout, jak vlastně vypadá. Děti vyzvu, že kdo bude chtít, může si ho prohlédnout a osahat znovu a zase vrátit. A čekám. Poté se ptám: Kdo už viděl někdy tento předmět? Z čeho asi může být vyroben? Je hladký, nebo má nějaké vroubky? – podrobnější zjištění, než přes látku Co to má na obou stranách za výčnělky(ouška)? K čemu jsou ty ouška? K čemu mohl být užitečný? Je určen lidem, nebo zvířátkům? Ví někdo, jak se tento nástroj jmenuje? 2. Hraní na pekáč Děti, už se dozvěděly k čemu takový pekáč vlastně používáme v domácnosti. Náš pekáč se ale pomocí kouzelného zaříkadla změnil v hudební nástroj. Pekáč, může sloužit tedy jako hudební nástroj, který nám udává rytmus. Na pekáč můžeme hrát nejlépe vařečkou, ale existuje i spoustu dalších alternativ. Společně bychom si tedy zazpívali krátké písničky u kterých by se postupně všichni vystřídali. Případně po každé sloce. Před i po ukončení hry, bych však děti upozornila, že náš pekáč sloužil jako hudební nástroj, protože jsme ho začarovali do hudebního nástroje a pouze náš pekáč sloužil jako hudební nástroj. 3. Básnička Motivační básnička k pečení. Zároveň si také povíme, kdo je pekař a že každý k vykonávání svého povolání potřebuje nějaké náčiní. A pekař potřebuje pekáč(plech). Pekař: Pekař peče koláče, Až je sundá z pekáče- S mákem nebo s tvarohem- Sníme je hned za rohem. 4. Pečení buchet Společně si každý upeče několik malých tvarohových/povidlových/makových buchet z předem nakynutého těsta. A že takový pekáč je potřeba pořádně vymastit máslem, aby se nám buchty nepřipekly. Stejně jako v pohádkách vždy maminky pekli na cestu svým dětem. S dětmi se pobavíme o tom, kam bychom vlastně dávali naše buchty, kdybychom položili naše buchty, kdyby nebyly pekáče. Že ne každý materiál vydrží tak vysokou teplotu. 5. Když nemáme květináč, použijeme pekáč Jako jednu z dalších činností bych například při příchodu jara použila pekáč jako květináč. Je to větší plocha, na které děti mohou pracovat s hlínou a semínky, zároveň neprotéká voda ven a v dnešní době jsou věci velice drahé. Když se takto projde pár sklepů u babiček, či známých, dá se sehnat spousta malých pekáčků na sázení. V případě sázení do pekáče bych však tuto činnost zvolila jako samostatnou činnost. Případně mohou sázet společně. V případě, že pekáč už nebudeme potřebovat, udělala bych sním spojenou výtvarnou činnost a s dětmi bych na pekáče kreslila. 6) Použitá literatura a informační zdroje: www.wikipedia.cz http://detske-basnicky.7x.cz/rubriky/povolani