Plánování Plán •Zaměření na účel (cíle, poslání) řízeného procesu nebo organizační jednotky •Stanovení cesty, jak ho ve stanoveném čase a na požadované úrovni dosáhnout •Podstatné východisko úspěšné podnikatelské činnosti •Dělení podle různých hledisek, užívají se současně Podle šíře záběru – komplexnosti •Poslání firmy – nejobecnější •Plány závodů, provozů, oddělení, odborů… •Plán dílčí činnosti – podoba konkrétních úkolů Podle funkční oblasti •Oblast: • Výroby •Zdrojového zajištění •Prodeje •Finančních výsledků Tvorba a realizace plánu •Součinnost •analýzy výchozí situace včetně zdrojů •rozhodování o volbě některého z možných postupů za definitivní •implementace v konkrétních podmínkách •Součástí plánu musí být stanovení • •Cílů •Kritérií hodnocení míry a postupu dosažení základních cílů Cíle základní(goal) •Jednoznačně formulovány •Stanoven způsob jejich dosažení – měření •Časový horizont realizace •Vazby na návazné – podmiňující cíle (objectives) • • SWOT Interní faktory Externí faktory Silné stránky (S) •Zdroje •Jedinečnost produktu •Technická úroveň • • • Slabé stránky (W) •Kvalita pracovníků •Špatná pověst •Kvalita produktu Příležitosti (O) •Podmínky trhu •Chyby konkurence •Politická situace •Dotační tituly Přístup SO •Ofenzivní přístup z pozice síly •Využít všechny příležitosti silného postavení Přístup WO •Opatrný přístup •Posilování pozice •Sdílet příležitost se spolehlivým spojencem • Nebezpečí (T) •Silná konkurence •Diskriminační opatření •Riziko nestability trhu Přístup ST •Využít pozice síly -K blokování nebezpečí -K zastrašení konkurence •Rezervy vůči riziku Přístup WT •Ustoupit •Kompromisy •Spokojit se s málem •Likvidovat podnikatelský záměr Soustava návazných plánů •Propojení všech tří dimenzí činnosti firmy: •Vertikální dimenze (propojení v hierarchii) •Horizontální dimenze (specifikace dílčích plánů na různé jednotky stejné úrovně) •Časová dimenze (specifikuje horizont provádění a kontroly dílčích plánů • •Vymezuje se tak plánovací prostor – planning place Inovace dělíme podle •Typů: výrobkové, procesní, manažerské, sociální… •Fází procesů: předvýrobní, výrobní,… •Intenzity inovační změny: od dílčích kvantitativních až po koncepční • •Společně musí tvořit sladěný inovační proces •