Systém managementu jakosti QMS QMS – Quality management System Systém managementu jakosti •Skupina postojů, procesů a procedur potřebných pro plánování a provádění hlavní činnosti organizace •Zaručuje maximální spokojenost zákazníka tím nejefektivnějším způsobem •Projevuje se pozitivně i uvnitř organizace •Vede k redukci nákladů a ke zvyšování produktivity • • • • Důležité pojmy •Kvalita – jakost •Proces •Procesní přístup •Produkt •Znaky jakosti •Metodologie PDCA • Jakost •Je stupeň splnění potřeb a očekávání, které jsou obecně předpokládány nebo závazné •Je rozhodujícím faktorem stabilního ekonomického růstu podniků •Je limitujícím faktorem trvale udržitelného rozvoje • • Proces •Organizace, aby efektivně fungovala, musí identifikovat a řídit mnoho vzájemně propojených činností •Činnost, která využívá zdroje a je řízena za účelem přeměny vstupů na výstupy může být označována za proces •Výstup z jednoho procesu často přímo tvoří vstup pro další proces Procesní přístup •Aplikace systému procesů v organizaci spolu s identifikací těchto procesů, jejich vzájemné působení a řízení •Výhodou procesního přístupu je nepřetržité řízení vazeb mezi jednotlivými procesy v systému procesů, jakož i jejich kombinování a vzájemné působení Produkt •Veškeré výstupy z procesů •Jsou to výrobky, služby, zpracované informace… Znaky jakosti •U každého produktu jsou identifikované znaky jakosti, které jsou pro druh produktu typické •Kvantitativní – měřitelné: rozměr, výkon,složení výrobku… •Kvalitativní – nelze číselně vyjádřit, často jsou však pro spokojenost zákazníka rozhodující: chuť, vůně, trvanlivost, způsob vystupování… PDCA PDCA •Plánuj: Stanov cíle a procesy nezbytné k dosažení výsledků v souladu s požadavky zákazníka a politikou organizace •Dělej: uplatňuj procesy •Kontroluj: monitoruj a měř procesy a produkty ve vztahu k politice, cílům a požadavkům na produkt a podávej zprávy o výsledcích •Jednej: prováděj opatření pro neustálé zlepšování výkonnosti procesu Management kvality •Základní normy systému managementu kvality: •ISO 9001:2009 Systémy managementu kvality - Požadavky •ISO 9004: 2010 Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup •ISO 9000: 2006 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník Další systémy •ISO 14001 – Systémy enviromentálního managementu •OHSAS 18001 - Management bezpečnosti a ochrany zdraví při práci •ISO 13485 – Zdravotnické potřeby •ISO/TS 16949 – Automobilový průmysl •HACCP – Management kritických bodů ve výrobě potravin •ISO 22000 – Management bezpečnosti potravin •ISO 3834-2 – management svařování •SA 8000 – Společenská odpovědnost •Atestace dodavatelů řetězců dle kodexu BSCI •SUCO – Odborná certifikace v odpadovém hospodářství •FE – Friendly employer Strategie Národní politiky kvality •Má vizi spoluvytvářet v České republice prostředí, ve kterém je kvalita trvalou součástí všech oblastí života společnosti i jednotlivých občanů •Jejím základním cílem je růst kvality života v České republice Charta kvality ČR •navazuje na Evropskou chartu kvality •v globální světové ekonomice je kvalita určujícím faktorem úspěšnosti podnikání •je měřítkem jeho efektivnosti a rozhoduje nejen o konkurenceschopnosti firem, ale i o postavení národních ekonomik ve světě a úrovni života jejich občanů Podpisem se zavazujeme: •Všeobecně podporovat přístup ke kvalitě v soukromém i veřejném sektoru •Přístup ke kvalitě je formulovaný v přijaté strategii Národní politiky kvality • Rozvíjet výchovu ke kvalitě na všech úrovních vzdělávání od základního po nejvyšší •Podporovat výchovu k etice a morálce v rodině i ve společnosti • Rozvíjet současně chápání metod a nástrojů kvality a zpřístupňovat je každému • •Aktivně rozšiřovat zkušenosti a nejlepší praxi z oblasti kvality a inovací • Podporovat a šířit dobré jméno „České kvality“ ve světě • Usilovat každodenně o dosažení nového pokroku v kvalitě a inovacích • Angažovat se pro dosahování vysoké kvality a inovací ve všem, co člověk vytváří a naplňovat cíle Národní politiky kvality vyhlašované Radou kvality České republiky, • Strategie Národní politiky kvality •v České republice na období let 2011 až 2015 •Odborné sekce Rady kvality •Charta kvality ČR •Program Česká kvalita •Národní cena kvality ČR •Národní cena ČR za společenskou odpovědnost organizací •Informace o péči o kvalitu ve světe Zásady Programu Česká kvalita Program •Česká kvalita je program podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb v České republice. •Program byl přijat usnesením vlády číslo 685 ze dne 26. června 2002. •Je otevřený bez omezení pro výrobce a poskytovatele služeb •Je výhodný zvláště pro malé a střední podniky Přínos spotřebiteli •Informaci při nákupu, doklad o kvalitě zboží a služeb •Možnost snadné orientace při nákupu •Garance kvality nakupovaného zboží •Snadné řešení reklamací •Možnost aktivního zapojení do hodnocení kvality zboží a služeb (ankety, dotazníky) Umožňuje výrobci •Dokladovat svoji péči o kvalitu •Lépe prezentovat svoji firmu na veřejnosti •Realizovat propagaci výrobků a služeb s minimálními náklady •Propagovat svoje výrobky a služby v zahraničí •Vstupovat s výhodou do veřejných zakázek •Navazovat snadnější kontakt se spotřebiteli Cíle Programu CzQ •Zavést jednotný systém důvěryhodných značek kvality •Podpořit domácí výrobce, kteří dbají na kvalitu své produkce •Zlepšit image českých firem, zvláště v zahraničí •Zlepšit informovanost spotřebitelů o nabídce kvalitních výrobků a služeb Zásady Programu CzQ •Kvalitu výrobků nebo služby ověřuje třetí nezávislá strana •Výrobek nebo služba označené značkou musí splňovat všechna zákonná ustanovení a předpisy •Správce značky (organizace, která značku uděluje) je povinen vyhodnocovat spokojenost zákazníků, uživatelů a spotřebitelů s výrobkem nebo službou Zásady Programu CzQ •Správce značky je povinen prověřovat schopnost výrobce dlouhodobě dodržovat kvalitu produkce •Při stanovování požadavků na kvalitu výrobků a služeb spolupracuje správce značky s odborníky v dané oblasti Řídící výbor CzQ •21 členů •zastupují nejrůznější vládní, nevládní i spotřebitelské organizace Program česká kvalita •