MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ Celoživotní vzdělávání Vychovatelství Management pro vychovatele Seminární práce jaro 2012 Evaluace a autoevaluace školy Vypracovala: Hana Nerádová (UČO 403556) Vyučující : PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející) Evaluace – proces průběžného vyhodnocování procesu vzdělávání (vzdělávacích činností, situací, podmínek) a jeho výsledků, který je realizován systematicky a pravidelně a jehož výsledky jsou v praxi smysluplně využívány; evaluace probíhá na úrovni školy nebo na úrovni třídy a může být vnější i vnitřní. Autoevaluace – systematické posuzování a vyhodnocování procesu vzdělávání a jeho výsledků realizované účastníky vzdělávacího procesu; výsledky slouží jako zpětná vazba pro zkvalitnění činnosti školy /slovníček výrazů RVP PV/ V téhle seminární práci se po letech vracím na základní školu, ve které jsem absolvovala svou školní docházku. Stručná charakteristika školy Budova, ve které v současnosti škola sídlí, byla vystavěna v roce 1937 přímo pro potřeby školy. Do té doby školu navštěvovaly pouze děti od 1. do 5. ročníku. Starší děti jezdily do nejbližšího města. Kapacitně přestala i tahle budova vyhovovat, a tak byla postavena přístavba, ze které se nyní používá jen tělocvična. V roce 1996 se realizovala přístavba ke staré budově, takže všechny třídy jsou teď soustředěny v jednom objektu. V současné době se jedná o úplnou školu s 1. až 9. postupujícím ročníkem. Kapacita školy je 240 žáků, průměrná naplněnost tříd je 18 žáků. V každém ročníku je ve škole po jedné třídě. V budově školy je 13 tříd, z toho 3 odborné učebny ( počítačová, jazyků a dílna s přípravnou, ve které je umístěna keramická pec, která je využívaná nejen k výuce, ale i v kroužcích výtvarné výchovy ) a jedna místnost, kterou využívá školní družina, 2 sborovny, 4 odborné kabinety a jedna místnost s počítačem připojeným na internet pro přípravu učitelů. Součástí školy je v přízemí umístěná školní jídelna s kuchyní, kde se může stravovat až 100 osob. Ve vedlejší budově je malá tělocvična, za školou je moderní nové víceúčelové sportovní hřiště s celoročním provozem. Škola disponuje dvěma interaktivními tabulemi. V osmé třídě je zabudovaný datový projektor, v pěti třídách jsou televizory s DVD a VHS přehrávači.. V roce 2003 prošla škola náročnou venkovní rekonstrukcí, při které byla vyměněna okna a zateplena budova školy. Prostory pro výuku jsou dostatečně velké, světlé a jsou vybaveny novými školními lavicemi a židlemi. Na prvním stupni je v každé třídě hrací koutek. Charakteristika ŠVP Cílem vzdělávacího programu je posílit jedinečnost dítěte o základy hodnot naší společnosti ve všech oblastech bytí. Školní vzdělávací program byl ve škole připravován v letech 2005 - 2007 a v dalších letech docházelo na základě zkušeností k dalším úpravám. Učitelé prošli řadou školení, zapojili jsme se do projektu financovaného z EU, který podporuje přípravu učitelů na práci podle vlastních vzdělávacích programů. Ve škole působí koordinátor školního vzdělávacího programu. Priority, které si škola stanovila: 1. Kvalitní výuka, vzdělání a výchova žáka 2. Jazyková vybavenost do života 3. Zdravý životní styl 4. Estetická výchova 5. Bezpečné prostředí Cílem je vychovat absolventa těchto kvalit: Profil absolventa ZŠ 1. Umí se učit. Má ctižádost sám sebe vzdělávat po celý život. 2. Ví si rady, jak získávat informace, používá při tom moderní techniku a poznatky dovede využít v praktickém životě. 3. Je schopen logického uvažování, komunikuje smysluplně, kultivovaně, věcně, naslouchá druhým a spolupracuje s nimi. 4. Respektuje a snaží se dodržovat pravidla vzájemného soužití, chová se slušně, morálně, eticky, je schopen pochopit druhé, má v úctě sebe i druhé, je zdravě sebevědomý. 5. Uplatňuje svá práva a plní své povinnosti, je zodpovědný za svůj život, zdraví a vzdělání, respektuje naše tradice i tradice jiných národů, smysluplně tráví volný čas, je citlivý k životnímu prostředí. 6. Využívá znalosti i zkušenosti k přípravě na budoucí povolání. Počet žáků v jednotlivých třídách šk. r. 2003 - 2004 k 30. září 2003 třída počet žáků chlapci děvčata I. 17 11 6 II. 21 12 9 III. 19 9 10 IV. 22 10 12 V. 16 9 7 I.stupeň 95 51 44 VI. 15 7 8 VII. 16 9 7 VIII. 15 6 9 IX. 18 8 10 II.stupeň 64 30 34 škola celkem 159 81 78 Ve školním roce 2006/2007 se ve zdejší škole vzdělávalo 160 žáků, kdy pedagogický sbor se skládal z ředitele, jeho zástupce a 11 učitelů, z toho jedna výchovná poradkyně a jedna vychovatelka školní družiny. Ve školním roce 2010/2011 škola vzdělávala 152 žáků, průměrná naplněnost žáků byla 16,89 žáků. V každém ročníku bylo po jedné třídě.V pedagogickém sboru zůstává stejný počet pedagogů – 13 členů, ve věkovém rozmezí 25 – 58 let. Odešel jeden vyučující, místo kterého nastoupil vyučující nový. Všichni pedagogové jsou plně kvalifikovaní. Vybavení školy zůstává stejné – 13 tříd, z toho 3 odborné učebny a jedna místnost školní družiny, 2 sborovny (z toho jedna vybavena PC s připojením k internetu), 4 odborné kabinety a místnost, ve které je umístěn PC s přístupem na internet, kopírka a tiskárna. Materiální vybavení škola neustále doplňuje podle potřeby a hlavně podle finančních prostředků. Na jaře 2011 se škole podařilo získat peníze z dotace EU peníze školám. Počet žáků v jednotlivých třídách šk. r. 2010 - 2011 k 30. září 2010 třída počet žáků chlapci děvčata I. 14 9 5 II. 23 13 10 III. 17 8 9 IV. 17 10 7 V. 23 11 12 I. stupeň 94 51 43 VI. 11 6 5 VII. 15 7 8 VIII. 15 6 9 IX. 17 9 8 II. stupeň 58 28 30 škola celkem 152 79 73 Z tabulek je patrné, že počet žáků ve školním roce 2010 – 2011 ve srovnání s počtem žáků v roce 2003 – 2004 mírně poklesl. Škola má určitě zájem na tom, aby byli spokojeni jak žáci, tak jejich rodiče. Aby škola zjistila různé požadavky, s čím jsou rodiče spokojeni, naopak s čím nejsou, vytváří dotazníky. Na druhé straně vytváří dotazníky i pro učitele, kde hodnotí práci ředitele školy. Hodnotí se samozřejmě i výsledky školy, co se podařilo, nebo naopak, čeho se nepodařilo dosáhnout. Moje děti chodí do jiné ZŠ, kde dotazníky také dostáváme. Ano, vyplnění je sice anonymní, ale jelikož je děti předávají osobně svému třídnímu, který dle mého názoru do něho hned nahlídne, nevyplňujeme dotazník objektivně. Jestli se škola tímto způsobem opravdu chce něco dozvědět, tak si myslím, že by na ně měla být v nějaké části školy připravena např, nějaká schránka. Jestli to takhle cítí více rodičů, tak to škole nic přínosného nemůže přinést.