MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Zpracování vzdělávacího projektu Management pro vychovatele (pedagogický program vychovatelství 2012) Vypracovala: Veronika Hušková, VY3DC, 403616 Vyučující: PaedDr. J. Šťáva, CSc. Školní vzdělávací program : Poznáváme, objevujeme, společně si hrajeme Vzdělávání v mateřské škole probíhá v rovině obecných potřeb, přiměřeně věku s ohledem na harmonický rozvoj a individualitu každého jedince. Snahou všech zaměstnanců školy je vytvářet podnětná a zajímavá prostředí, ve kterých mohou děti prožívat uspokojení a radost ze všech činností, vzájemně si naslouchat, objevovat a samostatně se projevovat jako schopní jedinci uznávaní svým okolím. Charakteristika programu školy je dána názvem výběrem tematických bloků, které vystihují hlavní záměry vzdělávací práce a všech činností v mateřské škole. Volba podtémat nebo tematických celků s nabídkou realizačních činností s konkrétními cíli a záměry bude na učitelkách jednotlivých tříd. Rodiče mají celoročně možnost nahlédnout, mohou dávat podněty i návrhy k jeho doplnění a obohacení. Výchova dítěte předškolního věku klade na učitelku mimořádné nároky. V tomto období nestačí, aby pouze předávala poznatky a vysvětlovala, ale musí zároveň dovést děti k citovému prožívání bezprostředního vztahu k okolí. Proto také neexistují jednoduché recepty na výchovné postupy a jejich účinnost a řešení je třeba v každé situaci znovu zvažovat a hledat. Zvláštností předškolního věku je právě bezkonkurenční soužití reálného a imaginárního světa. V uměleckém díle zvíře promlouvá lidskou řečí, květinka žije a překoná zákonitosti svého zániku i zrodu, cítí a jedná tak, jak je dítě zvyklé podle lidí. Toto „zlidštění“umožňuje dítěti mnohé pochopit a prožít. Při poznávání např. přírody je třeba brát v úvahu, že v kontaktu s ní jde často nejen o poznávání přírody samé, ale i o postižení a popřípadě i o zhodnocení lidských zásahů a vlivů člověka. Umění může pomoci překonat někdy až barbarský vztah současné civilizace k přírodě a mobilizovat děti k hlubšímu porozumění a ochraně přírody jako světa, který dítě nejen obklopuje, ale který svým chováním vlastně spoluvytváří, buduje, nebo ničí. Roční plán: ZÁŘÍ – Dyňobraní ve školce, spolupráce s rodiči - Zapojení se do projektu Fond Sindus - Angličtina hrou pro nejmenší ŘÍJEN – Pokračování v dýňobraní - Návštěva předškolních dětí na ZŠ - Vítání občánků na OÚ LISTOPAD – Drakiáda na fotbalovém hřišti - Fotografování dětí - Výroba ručního papíru - Dárečky z keramické hlíny - Advent PROSINEC – Vánoční výzdoba MŠ a oken - Mikuláš ve školce - Divadelní představení - Vánoční besídka s nadílkou LEDEN – Zima – hrátky na sněhu, bobování, sáňkování, stavění sněhuláků - Sněhulákový týden ve spolupráci s rodiči - Sněhulákový den plný překvapení ÚNOR – Masopustní veselice - Karneval BŘEZEN – Vynášení Moreny, výroba Moreny - Společné tvořivé odpoledne s rodiči DUBEN – Velikonoce – velikonoční výzdoba - Malování kraslic - Slet čarodějů a čarodějnic KVĚTEN – Den matek, společné vystoupení všech dětí, oslava s maminkami - Hledání pokladu - Sportovní dopoledne ČERVEN – Den dětí - Slavnostní rozloučení s předškoláky - Tablo pro předškoláky - Poslední zvonění pro skoroprvňáčky Měsíc Březen – roční období jaro Charakteristika tematického bloku: Téma - Jaro se probouzí - Rozvíjet rodinnou tématiku – rodina a přátelé, pochopit vývoj života v různých formách – lidé, mláďátka, rostliny, vnímat okolní svět, činnost směřovat k praktickému životu. Zvířátka mezi námi: mláďátka Symbolem jara jsou mláďátka. Možnost vidět je a pozorovat děti vždy zaujme a inspiruje k pohybové hře. Pojmenování mláďat je také vynikající příležitostí k jazykové výchově. Zejména městským dětem mohou přesné názvy uniknout a s nimi i některé souvislosti (ovce – beran – jehňátko, Klisna – hřebec – hříbátko, pes – fena – štěňátko atd.) Na vesnici můžeme i někdy pozorovat mláďátka. Také vysvětlení pojmu zvíře domácí. Použijeme např. Narodilo se štěně Karel Čapek Jak jsme měli štěně Hana Mirvaldová Kde žijí zvířátka: Učitelka rozhodí všechny obrázky na zem a děti společně obrázky rozdělí do skupin podle, toho, kde zvířátka žijí (domácí v zoo, v lese, ve vodě, na poli, ve vzduchu). Děti se rozdělí do skupin, každá představuje jedno společenstvo zvířátek. Hádanky: Děti sedí ve skupinkách .Vybereme jedno dítě, které se pokouší pantomimou předvést zvíře ze své skupiny. Ostatní hádají. Kdo uhodne předvádí. Děti mají nápovědu, protože ví kde zvířátko bydlí. Ples zvířátek: Učitelka dětem pošeptá, jaké bude představovat zvířátko. Určí se dvě stejná zvířátka. Ty se pak podle zvuků, která vydávají hledají. Jakmile se dvojice najde hra pro ně končí. Zvířátka a já: Učitelka má připravené obrázky zvířátek. Ukazuje dětem obrázky, děti pojmenovávají zvířátka a určují, kde zvířátko žije. Poznáváme domácí zvířátka a jejich mláďátka: návštěva rodiny kde můžeme pozorovat mláďátka např. kůzlátka , selátka, jehňátka, housátka, kuřátka, štěňátka aj. l. Dítě a jeho tělo MD – co prospívá zdravému růstu, co škodí VD – dosáhnout otevřeného vztahu mezi dětmi a rodiči, jak žijí zvířátka. Pozorovat přátelství ll. Dítě a jeho psychika MD – sounáležení k přírodě (krása radost), můj přítel VD – interakční hry k řešení problému, vyjádřit city lll. Dítě a ten druhý MD – využití společenských her, neubližovat VD – snažit se o rozvoj činnosti, práce s piktogramem lV. Dítě a společnost MD – využití námětových her přizpůsobit se a spolupracovat VD – příprava společného odpoledne s rodiči, vnímat a zachycovat skutečnosti. V. Dítě a jeho svět MD – kde žijí zvířátka, kde lidé. Poznávat čím se liší VD – uvědomování – co je nebezpečné, zařadit motivované ekohry Příloha: ukázka pracovních listů Mateřská škola nemá stanoven základní vzdělávací standart jako školy s povinnou docházkou, není vázána konkrétním učivem, což představuje přednost i úskalí. Předností je určitá volnostmi stanovení výchovně vzdělávacích cílů, úskalím jejich šíře a obecnost. Mateřská škola by měla preferovat rozvoj osobnosti a mimoracionální složky poznávání nad školsky chápaným racionálním poznáním. Má k tomu dostatek času i příležitostí. Tento přístup zároveň odpovídá zvláštnostem tohoto období vývoje dítěte. Výchova je mezilidský vztah, který se soužitím ustavičně prověřuje. Neobejde se bez konfliktů a střetů pramenících zejména ze snahy dítěte ovládat. Mnohdy je těžké získat nadhled, umět posoudit, kam až sahá odpovědnost a kde začíná svoboda dítěte. Proto je důležitá ustavičná snaha o vzájemný dialog a soulad. Použitá literatura: Jaro v mateřské škole: kurikulum předškolní výchovy 1.díl Eva Opravilová, Vladimíra Gebhartová