NÁHRADNÍ PRÁCE PRO KURZ GLOBÁLNÍ ROZVOJOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ Studenti, kteří chyběli, nejdříve odevzdají tento úkol. Teprve potom vypracujte domácí úkol Písemně to bude trochu obtížnější. Předem chci říci, že jako ten kdo klade otázky, nemám předdefinované odpovědi. Chci po vás, abyste zachytili své myšlenky a své uvažování nad předkládanými otázkami a podněty. Budu se těšit. Následující úkol trochu kopíruje, co jsme dělali na hodině. Odpovězte jen ze své hlavy na tyto otázky. Jde o zachycení vašeho aktuálního uvažování. Část I. 1) Co je podle vás globální rozvojové vzdělávání? V čem spočívá? 2) Tři globální témata, která považujete dnes za nejpalčivější? 3) Jaké dovednosti považujete v současném světě za nejdůležitější a proč? 4) Proč chceš působit jako pedagog? Pokud znáte někoho, kdo si také hodinu nahrazuje, srovnejte nyní své odpovědi. Část II. Nakreslete si 7 slepých map světa. Bez předlohy je to zábavnější. Jde jen o kontinenty. Každou mapu nadepište jednou otázkou: 1/ O kterých zemích slyšíme často z médií? 2/ Kde žijí šťastní lidé? 3/ Odkud pochází většina autorů knih, které čteme? 4/ Odkud pochází káva, kterou pijeme? 5/ Z kterých částí světa pochází naše oblečení? 6/ Která místa si spojujete s chudobou? 7/ Kde bychom chtěli něco změnit/zlepšit situaci? Požádejte aspoň 6 různých lidí, aby vám na každé z map vytečkovali svoji odpověď. Až to vykonáte, máte před sebou 6 map s tečkami. Napište reflexi vedenou těmito otázkami: Co vás zaujalo? Co vám mapy ukazují? Co lze z odpovědí vyčíst ? Co utváří naši představu o světě? Jaké důsledky z tohoto cvičení vyvozujete pro vzdělávání? Přečtěte si svoji předchozí odpověď, jaká je představa smyslu/ cíle vzdělávání, o kterém mluvíte? Část III. Přečtěte si dva texty, které vysvětlují cíle, principy a obsah globálního rozvojového vzdělávání. Berte je jako dva možné přístupy ke GRV. Srovnejte obě pojetí GRV pomocí těchto otázek: Jaký základní problém světa toto pojetí GRV vidí? Na jaký reaguje? V čem vidí příčiny tohoto problému? Co je třeba změnit? Jaká východiska k jednání nabízí? Co by se mělo dělat? Co člověk může dělat? Jaký je cíl tohoto pojetí GRV? Čí zájmy mohou být vyjádřeny těmito tvrzeními Jaké přínosy tohoto pojetí vidíte? Jaká jsou omezení a rozpory této perspektivy? Své odpovědi nyní shrňte formou vennových diagramů. V oddělených částech charakterizujte čím se dané pojetí GRV liší, ve podmnožině, co mají společného. Vyhněte se detailům, zkuste vystihnout podstatu. * Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. Ke stažení. * MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. Ke stažení Cást IV. Podívejte se na své odpovědi z části I. Jak se změnilo vaše pochopení GRV? Jaký smysl vidíte v GRV nyní vy? Jaké principy globálního vzdělávání jsou pro vás zásadní? Odpovězte zhruba v rozsahu 5 řádků. Budu se těšit na vaše myšlenky Eva Malířová On-line zdroje: Radi-aid - https://www.youtube.com/watch?v=oJLqyuxm96k Story of Stuff http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ Story of solutions http://storyofstuff.org/movies/the-story-of-solutions/ Lets save Africa + http://www.africafornorway.no/why https://www.youtube.com/watch?v=xtCg73NAm5k Story worth remembering - Botswana http://vimeo.com/30482538 Chris Garner - Transforming the Teacher in Indigenous Education http://www.youtube.com/watch?v=bMfBeotD8gc Danger of the single story http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story.html