PORUCHY POZORNOSTI ADD/ADHD ADD A ADHD ¢ADD (attention deficit disorder, porucha pozornosti) ¢ADHD (attention deficit hyperactivity disorder, porucha pozornosti s hyperaktivitou) ¢výskyt ADD a ADHD v dětské populaci se odhaduje v rozmezí 3-10 % dětí školního věku ¢u chlapců je výskyt poruchy častější než u děvčat (nejčastěji udávaný poměr 6:2), u děvčat bývají zpravidla projevy poruchy méně nápadné ¢příčiny nejsou zcela jednoznačně objasněny ¢multifaktorový jev zahrnující dědičnost, biologické a fyziologické příčiny (neurologická porucha zpracování nervových impulsů), zdravotní komplikace v těhotenství nebo při porodu, znečištěné životní prostředí, nevhodnou strava, užívání alkoholu a drog v těhotenství a další ¢ OBVYKLÉ PROJEVY V CHOVÁNÍ DÍTĚTE S ADD ¢Má problémy se samostatnou prací a má nevyrovnaný výkon v práci ve škole, neudrží pozornost při úkolu nebo hře. ¢Nesoustředí se na okrajové detaily, pracuje ledabyle, s chybami, zabývá se při jednom úkolu ještě jinými aktivitami. ¢Neposlouchá instrukce, dělá zbrklé, chybné závěry. ¢Neumí si uspořádat školní práci a svoje pracovní místo, není schopno udržet pořádek. ¢ OBVYKLÉ PROJEVY V CHOVÁNÍ DÍTĚTE S ADD ¢Zdá se být duchem nepřítomné, i když mluvíme přímo k němu. ¢Často ztrácí nebo nemůže včas najít potřebné školní pomůcky, sešity, hračky, sportovní potřeby aj. ¢Okamžitě reaguje na zevní podněty, nechá se jimi rozptylovat. ¢Zapomíná na denní aktivity či povinnosti, které má plnit. ¢ OBVYKLÉ PROJEVY V CHOVÁNÍ DÍTĚTE S ADHD ¢Má vysokou míru neuspořádané aktivity, vypadá, že je v neustálém pohybu. ¢Nenechá v klidu ruce, nohy, vrtí se na židli, vyhledává blízké předměty, s nimiž si hraje, vkládá do úst apod. ¢Je impulzivní s malým sebeovládáním, často něco nevhodně vyhrkne. ¢ OBVYKLÉ PROJEVY V CHOVÁNÍ DÍTĚTE S ADHD ¢Nemůže se dočkat, až na něj přijde řada, často skáče do řeči ostatním nebo je ruší. ¢Má potíže s přechodem k jiné činnosti. ¢Má nepřiměřeně silné emoční reakce i na drobné podněty. ¢Je často sociálně nevyzrálé, má komunikační obtíže. ¢ ADHD V DOSPĚLOSTI ¢ ¢Dokument Nepozorní ¢https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA ¢ JAK VE TŘÍDĚ PRACOVAT S HYPERAKTIVNÍM DÍTĚTEM ¢Pokud máte podezření, že ve třídě pracujete s hyperaktivním dítětem, je potřeba si o tom v první řadě promluvit s jeho rodiči (aby u dítěte mohlo být ADHD diagnostikováno, musí projevovat příznaky ve více než jednom prostředí, tedy například ve škole i doma). ¢ KDYŽ SE NEJEDNÁ O ADHD sk032014.jpg JAK VE TŘÍDĚ PRACOVAT S HYPERAKTIVNÍM DÍTĚTEM ¢Snažte se pochopit problém, kterým dítě trpí. ¢Při realizaci programů používejte jednoduché, jasné a důsledné postupy. ¢Dítě musí vědět, že úsilí, které vykonává, mu pomáhá. ¢Mějte dítě co nejvíce na očích. Sledujte jeho chování. ¢Neusazujte dítě s ADHD u okna. ¢Jak při zadávání instrukcí dítěti, tak při běžné komunikaci udržujte oční kontakt. ¢Nechte dítě vaše instrukce zopakovat. ¢ JAK VE TŘÍDĚ PRACOVAT S HYPERAKTIVNÍM DÍTĚTEM ¢Dávejte mu jednoduché, krátké a krátkodobé úkoly (v ideálním případě pouze po jednom). Dlouhodobé úkoly raději rozfázujte. ¢Pokud má dítě úkol plnit, umístěte ho mimo rozptylující vlivy (dveře, okno, rádio...) ¢Když dítě s ADHD udělá něco správně, odměňte ho. Pokud možno často a bezprostředně. Odměna by ale měla mít pro dítě smysl. ¢Pokud musíte řešit s dítětem kázeňské přestupky, je potřeba, aby dítě vědělo, že se o něj staráte a máte ho rádi jako osobnost. A to i v případě, že se vám nelíbí, jak se právě zachovalo. ¢ JAK VE TŘÍDĚ PRACOVAT S HYPERAKTIVNÍM DÍTĚTEM ¢Musíte-li dítě opravovat a napomínat, zaměřte se na konkrétní projevy jeho chování a ne na příčiny. Dítě s ADHD totiž neví, proč se chová tak, jak se chová. ¢Napomínejte dítě v soukromí, ne před celou třídou. ¢Připomínky dávejte v maximální možné míře v klidu. ¢Není vhodné příliš zvyšovat hlas, případně na dítě s ADHD křičet. Trestejte vlídně a pokud možno krátkodobě. V otázce, co je a co není vhodné chování, buďte důslední. Všechna vaše rozhodnutí musí dítě vnímat jako shodná, stálá a správná. Výchovné postupy proto musejí být jednotné. JAK VE TŘÍDĚ PRACOVAT S HYPERAKTIVNÍM DÍTĚTEM ¢Pokuste se zajistit dítěti kamaráda s vhodným modelem chování. Je však potřeba nepoukazovat na rozdíly mezi chováním, neboť předhazování úspěchů ostatních snižuje dítěti sebedůvěru. ¢Pokuste se pomoci dítěti zařadit se do kolektivu vrstevníků. ¢Buďte realisté. Dítě s ADHD nebude nikdy „perfektní“, „dokonalé“, bez chyb. ¢Chce to čas!