Ovlivňování chování behaviorální management v podmínkách skupiny l lMonitorování lAnalýza lRozhodnutí l PdF MU Věra Vojtová, 2010 2 Kritéria podle Kadzima 2 (1993) lSrovnání chování dítěte s normou musíme si uvědomit rozdíly mezi jednáním dítěte s problematickým chováním a jednáním jeho vrstevníků stejného věku a pohlaví. lChování dítěte musí být hodnoceno v sociálním kontextu. Při diagnostice je nutné zohlednit i rodinné charakteristiky a klima třídy, které se na problému mohou podílet. Intervence a diagnostika by měly brát v potaz více aspektů než pouze chování dítěte. lPrůběžné hodnocení je nutné z důvodu monitorování pokroku, a pokud je intervence nevyhovující, její úpravy. l PdF MU Věra Vojtová, 2010 3 Diagnostika sociálních dovedností lnapříklad naslouchání, zdravení, zapojení ve hrách, sebekontrolu, přiměřené vyjádření hněvu a nesouhlasu atd. lPřesné a systematické hodnocení sociálních dovedností musí být také doplněno hodnocením efektivnosti pokusů o zlepšení těchto dovedností, hodnocením způsobu, jak je studenti používají v každodenních situacích; lvlivu na zlepšování postavení jedince mezi vrstevníky. PdF MU Věra Vojtová, 2010 4 Analýza účelnosti chování lodhalit účel, jemuž chování slouží; l l jaké důsledky, zisky či výhody chování přináší; l lposkytují vodítka k vytvoření změn v prostředí (např. úkoly, pokyny, posilování (odměna/trest)), které problémy zmírní nebo jim zamezí úplně. Poznání (analýza) a hodnocení chování – diagnostika lCíl lvytvoření strategií péče a podpory (intervence) lZahrnuje ·Osobnostní faktory mající souvislosti se vznikem PCH ·Vývojové faktory ·Sociální faktory l l l lPozorování lKde lJak lCo Metody analýzy a hodnocení chování lInterview l lZískání informace o cíli lpozorování (problému) l lVede se s klientem l Pozorování Kde · ·v přirozeném sociálním prostředí jedince l lv přirozených sociálních situacích Pozorování Jak l ·běžné aktivity - předejít orientaci na problém ·kontrolní pozorování - potvrzení závěrů, hledání souvislostí, trvání ·cíl -propojit diagnostiku s intervencí, lstanovit, co podporuje a co ohrožuje chování l Pozorování Co l l chování, které má být odstraněno - problémového chování l jeho frekvenci l jeho formu a způsoby negativních projevů v chování l trvání, intenzitu atd. l chování, které má být posíleno a upevněno · · · · l Postupné kroky poznávání a hodnocení chování l lPopis chování lPozorování a měření chování lVytvoření priorit lVyhodnocení vlivu prostředí na chování 1. Popis chování l lProbíhá v etapě rozhodování o potřebě intervenčních opatření. lCílem je zhodnotit, zda je chování skutečně problémové, poruchové a jaký má charakter. – 2. Měření chování l lJde již o preciznější identifikaci problémového chování. lZjišťuje se: stupeň poruchy, frekvence nežádoucích projevů chování (NPCH), dynamika NPCH, upřednostňované způsoby chování popř. NPCH, situace, které předchází NPCH atd 3. Vytvoření priorit pro podrobnější analýzu chování · ·Máme již podrobně popsané problémy v chování. ·Vybereme jeden z nich. Takové chování, které má nejlepší předpoklad nápravy. Intervenující i cílová osoba potřebuje vidět vývoj. ·Se starším jedincem výběr prodiskutujeme, posílíme tím jeho důvěru k úmyslům intervenujícího a naopak. l 4.Prostředí dítěte a jeho chování lSledujeme a hodnotím souvislosti v prostředí žáka, které vyvolávají a ovlivňují jeho negativní projevy v chování. ·Zajímá nás materiální i sociální prostředí. ·Zvažujeme možnosti okamžitých i budoucích změn. Vyhodnotíme, které změny můžeme udělat sami, které změny závisí na spolupráci s vedením školy, učiteli, žáky, rodiči atd. l